Fury

9. marts 2015 af Kristian Jensen

Fury billede

Veludført krigsfilm…

April 1945. D-dag er for længst overstået og de allierede styrker er rykket langt ind i nazisternes territorium. Et sted i Tyskland, langt bag fjendens linjer, befinder en lille gruppe soldater og deres Shermantank sig. Gruppen, der er under ledelse af den rutinerede Don Collier (Brad Pitt), har sammen oplevet krigens helvede hele vejen fra Nordafrikas ørken til det sønderbombede Europa. Det er med andre ord, en sammentømret gruppe af mænd, der får til opgave at stoppe en tysk forsyningskonvoj inden den når frem til fjenden. Det viser sig hurtigt at være en farefuld mission, der for alvor sætter mændenes indbyrdes forhold på prøve, i den desperate kamp mod den tyske overmagt.

”Fury” er på mange måder beslægtet med Steven Spielbergs mesterværk “Saving Private Ryan” fra 1998. Begge film tager eksempelvis udgangspunkt i en lille gruppe mænd, der får til opgave at løse en konkret mission, der er farefuld på grænsen til det selvmorderiske. Fokus ligger på soldaternes interne dynamik, og ikke så meget de voldsomme krigshandlinger, der dog stadig skildres i al deres gru. Med ”Fury” forsøger instruktøren David Ayer at sætte en stor fed streg under den velkendte pointe at krig er rædselsfuld.

Filmen er fotograferet af den russiske kameramand Roman Vasyanov, der tidligere har arbejdet sammen med Ayer på filmen ”End of Watch” (2012), og det er hans fortjeneste at ”Fury” hæver sig op over mængden af 2. verdenskrigsfilm. Billederne hvor den tonstunge Shermantank pløjer sig igennem slagmarkens mudder, sønderskudte lig og bombede landsbyer sidder stadig i kroppen, længe efter filmen er slut. De smukke billeder indfanger krigen i al dens rædsel, hvor døden gennemsyrer hvert eneste billedframe i den lidt over to timer lange film. Det er smukt og brutalt på en og samme tid.

Historien i ”Fury” er derimod lige ud af landevejen. Selvom David Ayer, der også har skrevet filmen manuskript, forsøger at tilføre filmen karaktermæssig dybde, ved at lade en af hovedkaraktererne, den grovkornede Grady Travis (Jon Bernthal), opfører sig som et regulært dumt svin. Så er vi som publikum alligevel aldrig i tvivl om hvem der er de gode. Karakterskildringen er til tider lidt flad, og der spilles ind imellem meget højt på den amerikansk-patriotiske førsteviolin. Det skal dog indskydes, at skuespillerne gør et fremragende stykke arbejde. Brand Pitt fungerer glimrende som den barske leder af tankenheden, der dog i små filmiske glimt lader facaden krakelere. Shia LaBeouf er overraskende vellykket i rollen som den bibelkyndige Boyd Swan. Mens Jon Bernthal giver den hele armen i rollen som den svinagtige Grady Travis.

”Fury” er en veludført krigsfilm, der i bestræbelsen på at visualisere de rædsler, som soldaterne i 2. verdenskrig blev konfronteret med hver eneste dag, udnytter den filmtekniske palet til fulde. Man kan ikke undgå at blive draget ind i filmens klaustrofobiske univers, hvor blod og mudder bliver blandet til en grufuld masse af død og ødelæggelse. Desværre halter historien og manuskriptet lidt efter de tekniske bedrifter. Men det ændre ikke på at ”Fury” er en glimrende krigsfilm, der holder spændingen fra start til slut.

Ekstramateriale
Der er en god portion ekstramateriale at gå i krig med på Blu Ray udgivelsen af ”Fury”. Blandt andet bliver filmens autenticitet undersøgt i den elleve minutter lange dokumentarfilm ”Blood Brothers”, hvor virkelighedens krigsveteraner fortæller om deres oplevelser. I ”Director's Combat Journal” får man et grundigt overblik over filmens tilblivelse, mens man i ”Taming the Beasts: How to Drive, Fire & Shoot Inside a 30 Ton Tank” får beskrevet hvordan man filmer inden i en virkelig tank fra 2. verdenskrig.
Der er også blevet plads til over halvtreds minutters fraklippede og forlængede scener, et fotogalleri samt flere interviews med virkelighedens helte fra 2. verdenskrig.

Bonusmaterialet til ”Fury” er omfangsrigt og informativt på den fede måde. Materialet, der i øvrigt er i fuld HD, supplerer filmen på det fineste, og er bestemt værd at bruge tid på.

4 ud af 6 stjerner til ekstramaterialet.