G.I. Joe - The Rise of Cobra

14. august 2009 af Christian Arhoff Andersen

G.I. Joe - The Rise of Cobra  billede

Endelig en blockbuster der lykkes med at underholde. G.I. Joe slutter sommeren af med et brag

Det har været en blandet sommer. Der har været lidt langt mellem snapsene. På den ene side har vi fået gode, intelligente og sjove Blockbusters i form af ”Star Trek” og ”Harry Potter and the Half-Blood Prince”. Og på den anden sidde har vi fået mange skuffelser, måske for mange i form af ”Wolverine”,”Transformers 2” og ”Engle og Dæmoner”. Der har ganske vidst været gode komedier som ”Tømmermænd i Vegas” og ”I Love You, Man” til at holde os beskæftiget mellem de store sommer Blockbusters, men det har stadigvæk været en lidt skuffende sommer. Hen mod slutningen kommer så ”G.I. Joe” der på mange måder ligner mange af de andre skuffelser. I trailerne. For den rigtige film minder på mange måder om den første ”Transformers”. I den også lidt skuffende sommer i 2007 kom ”Transformers” og mindede folk om at det de fleste sommerfilm skal være er nemlig underholdende. Og man må sige at ”G.I. Joe” er underholdende.

McCullen(Christopher Ecceleson) er en rigmand med en plan. Den seneste i den berømte McCullen slægt har nemlig opfundet såkaldte nanitter. En slags små væsner der æder sig igennem metal på sekunder. Disse skal selvfølgelig bruges som et våben, og ved at indsætte dem i et missil og skyde dem mod et mål kan man nedbryde bygninger, tanks osv. på rekordtid. Duke(Channing Tatum) og Ripcord(Marlon Waynes) er soldaterne der er blevet bedt om at transportere disse missiler. Nemt bliver det dog ikke, da et hold af elitetropper ledt af Baronessen(Sienna Miller) og Storm Shadow(Byung-hun Lee)angriber Duke, Ripcord og deres folk, og forsøger at stjæle missilerne. De får dog hurtigt hjælp af endnu et hold af elitetropper ledt af Heavy Duty(Adewale Akinnuoye-Agbaje), Snake Eyes(Ray Park), Breaker(Saïd Taghmaoui) og Scarlett(Rachel Nichols). Det lykkes dog ikke de slemme folk at slippe af sted med missilerne, og Duke og Ripcord insistere på at blive på opgaven så de for lov at tage med Snake Eyes og de andre. De bliver ført til G.I. Joes hemmelige hovedkvarter, hvor Dennis Quaids General Hawk møder dem. Hawk sætter dem hurtigt ind i hvad G.I. Joe går ud på, og Duke og Ripcord insistere på at de vil være med på G.I. Joe holdet. Dette kræver dog træning, men hurtigt er vores venner klar til at kæmpe den gode kamp, mod verdens skurke der har en skummel plan i ærmet.

Hvis det er intelligens i søger her så kik andetsteds. Men det gør i jo nok heller ikke. Det er sommer, og vi vil gerne underholdes for alle pengene. Og det er præcis hvad ”G.I. Joe” formår at gøre. Det er aldrig særlig realistisk, mest som at se en stor tegnefilm, men for satan for er det underholdende. Bilerne flyver om ørene og der bruges ikke for lang til på romantik eller længere snakkescener. Instruktør Stephen Sommers er en af de bedre underholdningsinstruktører, og i ”G.I. Joe” balancere han selvparodi, humor og action bedre en han nok har gjort før. De fleste er måske ikke bekendt med Sommers som navn, men de fleste har set en film som ”Mumien” der nok er Sommers bedste værk udover ”G.I. Joe”. Hvis man kan lide film som ”Mumien” vil ”G.I. Joe” helt sikkert stille ens underholdning sult.

Skuespillet er for det meste enten godt eller ligegyldigt. Der er overraskende mange gode skuespillere i denne film, som i vil kunne genkende når i ser dem men ikke vil kunne navnet på. Channing Tatum og Marlon Waynes er nok de folk der formår at imponere mindst i filmen. De er vores hovedpersoner, essentielt os i filmen, og de er der nærmest kun for at kunne få informationer, så vi kan følge med i filmen. De spiller dog heller ikke de mest spændende figurer. De spændende er selvfølgelige dem med de fede navne som Snake Eyes, Storm Shadow, Baronessen også videre. Specielt Byung-hun Lee spiller utrolig godt fysisk skuespil, og har bare en åbenlys karisma der gør ham cool. Joseph Gordon-Levitt nok USA's bedste unge skuespil talent er desværre lidt underbrugt i filmen, da man kun ser ham rigtigt i et par flashbacks og resten af tiden skal han snakke igennem en maske. Men hans rolle ser ud til at blive større i 2eren.

For mon ikke der kommer en toer? Filmen har klaret sig forbavsende godt, da de fleste forventede at hvis Wolverine og Transformers 2 ikke kunne klare sig godt, hvad kunne man så forvente at en film baseret på endnu et legetøj? Men forbavsende gode anmeldelser fra nogle af de forskellige filmnørd hjemmesider har hjulpet filmen.
Underholdning er der her for alle pengene. Sommers er på sin helt egen måde en smart mand når det kommer til underholdnings film og ”G.I. Joe” er mixet helt rigtigt så du aldrig keder dig, men samtidig ikke bliver taget ud af filmen af ting der er for fjollet.

Titel: G.I. Joe - The Rise of Cobra
Original Titel: G.I. Joe - The Rise of Cobra
Premieredato: 14. august 2009