Martin Scorcese har lavet endnu en film om sin elskede by New York, denne gang et historisk drama, og til og med en storfilm i den traditionelle forstand, med gigantisk budget, kæmpe kulisser, mange hundrede statister, og næsten tre timers spilletid.
Handlingen er henlagt til første halvdel af det 19. århundrede. Byen er delt mellem to rivaliserende grupper, "the natives", ledet af Bill the Butcher (Daniel Day-Lewis), og de tilrejsende, kaldet "the wild rabbbits" ledet af "priest" Vallon (Liam Neeson). Herredømmet skal fastslåes een gang for alle, og filmen indledes med denne afgørelse, et kæmpe slag mellem de to grupper på The Five Points, en plads der samler fem veje, og som filmen igennem er det geografiske omdrejningspunkt. Vallon dør for Bill the Butcher's hånd og the Wild Rabbits ophører med at eksistere som gruppe, alt imens Fallons forældreløse søn Amsterdam overlades til et katolsk kloster. 16 år senere vender Amsterdam (Leonardo DiCaprio) tilbage i New York og Five Point, med det brændende forsæt at hævne sin døde far.
Daniel Day-Lewis er 100% troværdig i sin rolle som bandelederen Bill the Butcher. Han er skræmmende, indsmigrende, lumsk, farlig, og meget fjernt fra den blide, følsomme, sandhedssøgende karakter vi er vant til, fra film som The Boxer, In The Name of the Father og My Left Foot. En pragtpræstation! Leonardo DiCaprio spiller stort set samme rolle i Gangs of New York som i Titanic, og det klarer han jo fint. Cameron Diaz overrasker positivt, hun fremstår som en langt mere seriøs skuespiller her, end før set. Jim Broadbent forekommer direkte fejl-castet som den korrupte politiker William 'Boss' Tweed, hans fremtoning er ligeså blid som i Iris og Bridget Jones, i skærende kontrast til den skrupelløse, manipulerende politiker han spiller.
Scorsese har brugt årtier på denne film, den er vokset i omfang og kompleksitet, han har måttet reducere den oprindelige råklippede version med mere end halvdelen, og det bærer filmen desværre også præg af. Forbrydelser, hævn, fædre og sønner, race relationer, immigrations problemer, politisk korruption, Borgerkrigen, og en kærlighedshistorie, alt er med, hældt ind i filmen i håb om at resultatet ville fremstå som et hele, hvad det desværre ikke gør.
Gangs of New York er et glødende melodrama, præcis i detaljen, men overordnet set skamløst utroværdig.