Gemini Man

16. februar 2020 af Nikolaj Sonqvist

Gemini Man billede

En Hollywood-film som blærer sig med dens teknologi, i mens den glemmer dens essentielle.

En af verdens dygtigste lejemordere, den 51-årige Henry Brogen (Will Smith), beslutter sig at trække sig tilbage på pension eftersom samvittighedskvaler er begyndt at indfinde sig. Men Henry finder ud af, at der var ugler i mosen ved hans sidste lejemord og inde længe tvinges han på flugt fra hans tidligere arbejdsgivere i den amerikanske efterretningstjeneste DIA.

Bureauet sender en ung, dygtig agent efter Henry og denne skyr ingen midler for at eliminere sit mål. Men der er noget meget bekendt ved agenten, for dette viser sig at være en 23-årig udgave af ham selv. Således står han nu ansigt til ansigt med sit yngre jeg i en kamp for overlevelse. Henry får hjælp af tidligere kollegaer i kampen mod sit egent bureau heriblandt den yngre Danny (Mary Elizabeth Winstead), som af egen fri vilje vælger at hjælpe Henry i kampen.

Gemini Man er instrueret af den taiwanske mesterinstruktør, den dobbelte-oscarvindene Ang Lee, som tidligere har stået bag storfilm som periodedramaet Fornuft og følelse (1995), dramaet The Ice Storm (1997), kampsport-fantasyfilmen Tiger på spring, drage i skjul (2000), superheltefilmen Hulk (2003) og de Oscarvindene dramaer Brokeback Mountain (2005) og Life of Pi (2012). Hvis man kender til nogle af Ang Lees film, kan man formentligt se en særkommen blanding af storslåede dramaer ofte med et tvist af fantasy-elementer.

Lee er i den grad en visionær instruktør, hvilket han i den grad har bevist i Wuxia-universet Tiger på spring, drage i skjul og i Life of Pi og derfor giver det også mening at det er Lee, som har lavet Gemini Man, der dog først og fremmest er en hæsblæsende actionfilm med en blanding af science-fiction, men også forsøger at have noget hjertet. Gemini Man er en blanding af ”wrong-man”-historien såsom The Bourne Identity (2002) og en science fiction-film.

Hobbitten: En uventet rejse var den første spillefilm som drog væk fra de almindelige 24 billeder i sekundet som biograffilm optages i og optog i 48 billeder i sekundet. Ang Lee har med Gemini Man valgt at filme i HFR 3D+ med 60 billeder pr. sekund, noget som Lee kalder begyndelsen på ”en ny filmæra”. Derudover byder Gemini Man også på ”Digitally De-aging” teknologi, som er en computer-effekt, der bruges til at få skuespillere til at se yngre ud. Ligesom Martin Scorsese benyttede i The Irishman (2019).

Disse teknologiske fremskridt giver Gemini Man en ekstra dimension i oplevelsen af filmen, men alligevel fremstår den yngre udgave af Will Smith en smule plastisk. Ansigtet ser kunstigt glat ud og selvom animatorerne har forsøgt at skabe dybde og realisme i udtrykket skaber det netop ikke samme. Det bliver ikke de teknologiske fremspring som redder filmen.

Ang Lee fortæller selv på ekstramaterialet, at han mest af alt er en drama-instruktør og science fiction/actionfilm ikke ligger lige til hans højreben. Det mærkes desværre også i de usædvanlige tynde replikker fra et manuskript, der ellers er skrevet af nogle habile herrer.

I sidste ende er Gemini Man ikke meget mere end en middelmådig Hollywood-actionfilm. Den forsøger at promovere sig på teknologiske fremskridt, som vi som publikum er ligeglade med, for i stedet skulle den have koncentreret sig om dialogen til spillerne og originaliteten i action sekvenserne. Hvis dette er begyndelsen af en ny filmæra, så begynder denne en smule sløjt!

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Special Features:
• Alternate Opening
• Deleted Scenes
• The Genesis of Gemini Man
• Facing Your Younger Self
• The Future Is Now
• Setting the Action
• Next Level Detail
• The Vision of Ang Lee

Titel: Gemini Man
Original Titel: Gemini Man
Premieredato: 25. februar 2020
Instruktør: Ang Lee
Skuespillere: Will Smith, Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen, Benedict Wong, Douglas Hodge, Ralph Brown, Linda Emond, Ilia Volok, E.J, Bonilla, Victor Hugo, David Shae, Theodora Miranne, Diego Adonye, Lilla Banak, Igor Szász
Spilletid: 117 min.
Selskab: Twentieth Century Fox, Skydance Media, Paramount Pictures, 2019
Genre: Action , Drama , Sci-Fi