Gensynet

5. oktober 2017 af Tanja la Cour

Gensynet billede

To kvinder mødes. Den ene har sluttet fred med fortiden, mens den anden har brug for at genopleve den. Men i stedet er det nutiden, der bliver omdrejningspunktet for dem begge, for det viser sig, de begge har brug for hinanden.

Fortiden banker på
Claire (Cathrine Frot) er jordmoder, vellidt blandt sine kolleager og de fødende kvinder. Hun lever et struktureret liv, hvor hun kun har sig selv at passe på, da sønnen, Simon (Quentin Dolmaire), er flyttet hjemmefra. En dag, da Claire kommer hjem fra en lang nattevagt på fødeklinikken, ligger der en besked på hendes telefonsvarer. Beskeden viser sig at være fra en kvinde, som tidligere har været en del af Claires liv, men som Claire nu ikke har set de sidste 30 år. Denne besked påvirker Claire, og når Claire har brug for at tænke, tager hun ud i sin lille have udenfor Paris. Her får hun besøg af sin søn, Simon, som svømmer i Seinen, mens Claire arbejder i sine salatbede. Trods en masse hakken, lumre blikke fra naboen Paul (Olivier Gourmet) og snakke med sønnen Simon, er beskeden dog ikke sådan at få ud af hovedet, og Claire ender derfor med at besvare opkaldet. Claire har dog ikke et behov for at genopleve forholdet til kvinden fra fortiden, men denne kvinde, som bliver spillet af den karismatiske Catherine Deneuve, er vedholdende. Det bliver derfor starten på et nyt kapitel for både Claire og Beatrice (Cahtrine Deneuve), som uden omsvøb er hinandens modsætninger. Claire er et ordensmenneske, et menneske, der ikke lader sig styre af hendes følelsers vold, ikke bruger penge på ekstravagante varer eller shopper løs i Paris’ designer butikker. Beatrice er helt modsat. Hun har levet et liv i rodløshed, hele tiden på vej videre med rastløsheden lige i hælene. Hun er en kvinde med stort K og klæder sig herefter. Hun elsker gode vine, cigaretter og kød, gerne den røde af slagsen. Det er derfor klart, at de to kvinder må støde hovederne sammen. Men da stødene er overstået, opstår der noget ganske unikt mellem dem.

At blive mindet om
Gensynet er en film om netop gensyn. Gensyn med fortiden, minder, personer og følelser. Filmen berører eksistentielle emner som frihed, kærlighed, liv og død og ikke mindst venskaber. Gensynet bliver båret frem af de to kvindelige hovedroller, Cahtrine Frot og Cathrine Deneuve, som spiller indlevende, charmerende og overbevisende. Filmen berører smukt, hvor svært det kan være at bryde ud af gamle vaner, men netop også, hvor nødvendigt det nogen gange kan være at gøre det. Filmen bæres ikke kun frem af fine og overbevisende skuespils præsentationer, men også af velkomponeret billeder og musik. Gensynet er en smuk, humoristisk og fin fransk film, som kan risikere, at du trækker på smilebåndet og får varmen, når efterårskulden rusker derude. Du skal gå ind og se filmen, hvis du er til klassiske franske dramaer med karismatiske kvinder i hovedrollen, som minder dig om at nyde livet, passe på dem omkring dig og dig selv.

Titel: Gensynet
Original Titel: Sage femme
Premieredato: 5. oktober 2017