Get Shorty (Special Edition)

12. maj 2005 af Per C. Halling

Get Shorty (Special Edition) billede

Endelig kommer der en god udgave af denne gangster-komedie, hvor Hollywood endnu engang laver grin med sig selv, men for en gangs skyld er der faktisk kommet en underholdende film ud af det.

Lige nu kan du blandt andet opleve John Travolta og Uma Thuman i filmen Be Cool, en komedie som går bag scenerne på musikbranchen. I den anledning har man genudsendt Get Shorty, som er den første historie om Chili Palmer - filmentusiasten - som finder ud af at, hvis man er lidt smart, så kan man bruge sin hobby til at scorer kassen i Hollywood. Yea Right ???

I Get Shorty arbejder Chili Palmer for Miami-mafiaen, hvor hans speciale er at inkassere penge fra modvillige skyldnere. Jagten bringer ham på et tidspunkt til Los Angeles. Her besøger han den succesrige filmproducent, Harry Zimm, der også skylder penge. Chili, der som alle andre rigtige filmentusiaster, altid har haft en drøm at gøre karriere i Hollywood, benytter sig naturligvis straks af det nye bekendtskab og får på rekord tid skabt sig en af filmbyens hurtigste karriere nogensinde og kommer hurtigt på læberne hos både filmfolk og gangstere i Hollywood. Det viser sig nemlig at Chilis hidtidige arbejde måske ikke ligger langt fra Hollywoods normale krav til kreativitet, let krydret med almindelig hensynsløshed, held og om at være på rette sted på rette tidspunkt.

90’erne og starten på dette årti var gode år for forfatteren Elmore Leonard, som fik den ene bog efter den anden filmatiseret. Da den, på det tidspunkt, forholdsvis ukendte instruktør Barry Sonnenfeldt læste bogen Get Shorty og besluttede sig for at filmatisere den, besluttede man at dette skulle være en af de gode af slagsen for man havde alt for ofte set film om Hollywood og filmbranchen blive store fiaskoer. Man sammensatte derfor både et godt hold både foran og bag kameraet og i mine øjne er det lykkedes rigtig godt.

Filmen er både en sand hyldest til folkene bag og foran kameraet, men også en film som også gør grin af branchen og den måde den arbejder på og ikke mindst dem, som er en del af den. Nu må du ikke tro at vi taler falden på halen komik a la Høj Pistolføring, Hot Shots eller Mel Brooks humor. Du sidder ikke og skrald griner hele tiden, men man sidder og smågriner og klukker det meste af tiden over den opfindsomhed der er i måde den optaget/filmet på med referencer til masser af andre film, samt en meget morsom dialog, der til tider godt kan virke lidt for indforstået for filmentusiaster, men også et fremragende spil fra alle de medvirkende i både store og små roller. Hvis man selv er rigtig Hollywood-film-entusiast, som Chili, vil man også kunne genkende en masse kendte skuespillere og filmfolk, der optræder i filmen, som mere eller mindre direkte del af handlingen. Det vil derfor være en god ide at efter du har set filmen at se den igen med Barry Sonnenfeldts kommentarer, hvor han fortæller både informativt og underholdende om både tekniske detaljer og historier fra indspilningen.

Nu undre du dig måske over, hvorfor jeg ikke har nævnt noget om hvem, som spiller med i filmen ??? … det er faktisk med fuldt overlæg for jeg syntes selv, at du opleve de forskellige skuespillere og filmfolk, som dukker op i løbet af filmen og lege Spot en kendt ! , da det er lidt af filmens pointe og en del af underholdningen, så der skal ikke afsløres for meget, udover at der er masser at se på for filmentusiasten og der spilles rigtig godt i stort set alle roller.

Ekstra materiale

Ekstra materialet på denne film er på tros af at det temmelig omfattende på papiret . . . CUT !!! undskyld - . . . temmelig omfattende på coveret og flere af dem nyproduceret til denne dvd, kan man dog ikke lade være med at føle, at det hele er en omgang skjult reklame for Be Cool, der jo netop har haft premiere.

På tros af dette vil jeg som filmentusiast gerne anbefale at man lytter til Audio commentary med instruktør Barry Sommenfeld og ser Page to Screen Get Shorty documentary.

Barry Sonnenfeldt kan være lidt trættende at høre på i længden, men han kommer med flere guldkorn i løbet af filmen både om tekniske aspekter om filmen, men også masser af anekdoter om filmens stjerner. Det virker dog ikke som et nyt kommentarspor, men underholdende er det da.

Page to Screen Get Shorty documentary er heller ikke nyproduceret, men et program fra tv-kanalen Bravo, der på godt 30 minutter går bag om dels tilblivelsen af både bogen og filmens manuskript. Programmet går virkelig i dybden og det går op for en, at intet er tilfældig i denne film/bog, fra den måde Chili går på til gulvtæppernes farve, hvilket gør at man får meget respekt for både forfatteren og filmskaberne.

Video

Der er virkelig kælet for denne udgivelse. Billedet præsenteres i Anamorphic Widescreen 1.85:1. Billedet er pænt og roligt og meget bedre en den første udgave, som kom for et par år siden. Så den kan du godt bruge som ølbrik fremover, når du først har anskaffet denne udgave og du i ro og mag kan nyde de mange klip og kamerature og referencer, der er filmen igennem, men der er stadig langt til reference kvalitet på tros af at der er tale om en udgave taget fra en high-definition master.

4 ud af 6 stjerner

Audio

Lyden er rigtig god. Talen er tydelig og ren, effekter og musik er god uden dog at give den funky musik punch selvom den er i Dolby Digital 5.1. Du har du mulighed for at opleve filmen på 5 forskellige sprog heriblandt Fransk og Spansk udover selvfølgelig Engelsk - Cool ! . . men når man slår over på Audio Commentary by Barry Sonnenfeld, som kun er i 2.0 lyder det alligevel helt tamt i forhold … Surt Show !

4 ud af 6 stjerner

Konklusion

Dette er som du nok kan regne ud en rigtig film for filmentusiaster og som andre måske vil finde lidt for kedelig efter de første vigtige 15 minutter, hvis man dog bliver fanget får man sikkert virkelig lyst til at snakke om den med andre for at se om hvilke af referencer de fangede og hvilke stjerner og filmfolk, der dukker op og dermed giver den jo også masser af underholdning efter disken er taget ud af maskinen.

Hvis du har fået blod på tanden til at se flere film om filmens og tvs verden kan jeg anbefale Robert Altmans The Player, Peter Weirs The Truman Show, Sidney Lumets Network og Curtis Hansons L.A. Confidential, der også er baseret på en roman af Elmore Leonard. Alle er dog IMO langt bedre end den nye Be Cool

” . . . And That's A Wrap !!!"

DVDen er venligst stillet til rådighed af SF/Fox Film

Titel: Get Shorty