Ghost – Special Collector's Edition

19. marts 2007 af Henrik Østergaard

Ghost – Special Collector's Edition billede

Gensynet med tåreperseren ”Ghost” er behageligt, men ikke overvældende. Til gengæld er der masser af ekstra godter i posen.

Gode, gamle Whoopi vandt som bekendt i sin tid en Oscar for bedste birolle for sin præstation som den clairvoyante Oda Mae, og det er stadig fortjent. Vrængende og skrappende rundt på lærredet, brillerer hun den dag idag som den herlige Oda Mae, der må hjælpe den unge Patrick Swayze. Han, i en rolle, der var kulminationen på en guldbestrøet stjernekurs efter han var blevet alletiders største pigedrøm i svedige ”Dirty Dancing” – og før han blev lidt længere omkring kindbenene og måtte nøjes med karakterroller i amerikanske independent film.

De fleste kender sikkert nok historien: Sam (Swayze) er jo blevet myrdet, og derfor må Oda brødebetynget træde til som det medie hun er(til hendes egen store overraskelse!), og hjælpe til med at skabe kontakt imellem de to elskende. Det virkelig gode ved ”Ghost” var, og er stadig den dag idag, samspillet mellem Whoopi og Swayze. Det er simpelthen forrygende når Oda for eksempel ikke vil donere de mange millioner til de katolske nonner eller når hun til sin egen store forbavselse pludselig er i kontakt med et spøgelse midt i hendes clairvoyance forretninger!

Svære kniber det med Demi Moore som den småferske Molly, for en stor skuespiller har hun altså aldrig været. Glimrende er dog også den fæle skurk, Carl. Kollegaen, der får Swayze dræbt, fordi han skylder en masse penge væk efter nogle lidt for dumdristige pengeoverførsler – og så iøvrigt fordi han derved kan få fri adgang til den labre Demi. I Tony Goldwyns skikkelse har han tilmed fået lidt kant, med en stor portion samvittighedskvaler, der i velbalanceret overspil hiver ham ud på sindsygens rand, mens sveden driver ned ad ham.

Dertil lagt er den også professionelt skruet sammen af Jerry Zucker, som lidt usædvanligt var blevet valgt til at instruere efter han havde moret sig med instruktørvennerne Jim Abrahams og David Zucker på film som ”Airplane” og ”Høj Pistolføring”. Zucker giver den dog på alle tangenterne i den klassiske Hollywood stil med varme og kærlighed, gru og uhygge (scenen, med skyggerne, der tager de døde med til dødsriget, trækker stadig tænder ud) samt fis og ballade som comic relief. Siden hen har Zucker bestemt ikke lavet noget nævneværdigt og ”Ghost” er da heller ikke stor filmkunst, men så absolut et sødt stykke underholdning – en tårepersende feel-good basker.

Billede og Lyd:
Billedet er i 1.78:1 anamorfisk widescreen. Knivskarpt så man stadig kan nyde de faktisk glimrende effekter.
Surround sound lyden i 5.1 giver mulighed for ekstra nydelse til især de fremragende scener i undergrunden med galningen, der jagter Swayze rundt i( og uden på!) togene.

Ekstramateriale:
Ekstramaterialet på denne special edition er fyldigt og vellavet. Delt ud på to discs består det af et udmærket, men lidt tamt kommentarspor med instruktøren Jerry Zucker og manusforfatter Bruce Joel Rubin samt den retrospective featurette ”Remembering the Magic” på disk 1. På disk 2 får man features som bag-kameraet programmet ”Ghost Stories: The Making of a Classic”, den korte feature ”Inside the Paranormal” om den specielle claivoyance, der ligger til grund for filmen, samt standard varerne, den originale biograftrailer, diverse Tv-spots og et fotogalleri fra filmen og optagelserne. Så der altså nok at dykke ned i.

Særlig interessant er den korte, men særdeles gode featurette ”The Visual Effects of Ghost” på disk 2. For den teknisk interesserede giver den virkelig spændende indsigt i de visuelle effekter, der er centrale i filmen, og koryfærer som Richard Edlund kan blandt andet fortælle at ”Ghost” var en af de sidste film, hvor ILM studierne brugte traditionelle visuelle effekter produceret ved hjælp af optiske printere fremfor vha. CGI.

Nærmest disekrerende er featuren ”Alchemy of a Love Scene”, der kigger nærmere på den legendariske kærligheds/pottemager-scene, hvor Demi Moore og Swayze i fællesskab ophøjer lerpotteri til et udsøgt sensuelt og erotisk øjeblik til de smukke toner af "Unchained Melody". En scene, der siden hen er blevet rent kult, med kærlige hilsner og parodier i mange senere film og tv-serier.

Hvis man er fan af ”Ghost” er denne Special Collectors Edition uundværlig. Med den enorme mængde special features er der nok til flere timers fornøjelse med både glæde og tårer. Så fem stjerner til det fornemme ekstramateriale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Ghost
Original Titel: Ghost