Ghost Town

12. maj 2009 af David Lund

Ghost Town billede

Hvad ville du gøre hvis du kunne se spøgelser, og syntes de var møgirriterende?

Bertram Pincus er socialt en analfabet. Han hader alle mennesker, og alle mennesker hader ham. Da han en dag pludselig går hen og dør, men bliver genoplivet igen få minutter senere, begynder han at se spøgelser. Dem hader han også, og der går ikke længe før de også hader ham, for de har egentlig bare brug for hans hjælp, så de kan komme videre i efterlivet, de stakler.

”Ghost Town” er en fin, lille underspillet komedie. Den tager aldrig sig selv fuldkomment seriøst, og den forfalder aldrig til pinligheder og sentimentalitet. Ganske vist udspiller der sig en kærlighedshistorie sideløbende med resten af filmen, men den undgår de værste banaliteter. Filmen er derfor et hyggeligt bekendtskab fra første øjeblik, og det på trods for, at man har meget svært ved at identificere sig med den modbydelige hovedrolle. Pincus er nemlig slet og ret et forfærdeligt menneske, og det er der vel ingen der vil identificere sig med, men alligevel kommer man langsomt under huden på rollen, og hans lærerige rejse ender naturligvis i forudsigelighedernes land, hvor vi med et kan identificere os med ham.

”Ghost Town” starter med en ”sød” dødssekvens, hvor den prøver at narre os til at tro, at vi har med hovedrollen at gøre indtil han dør. En fantastisk tilgang til en film, der derefter starter forfra med en ny hovedrolleindehaver. Denne hedder Ricky Gervais, og er en britisk komiker der sikkert er mest kendt for sine roller i ”The Office” og ”Extras”. Af årsager jeg ikke kan forklare, har jeg endnu ikke fået set nogle af disse serier, men de er bestemt på ønskelisten. Gervais har konstant en fremragende sarkastisk tone, og jeg kan næsten regne ud, at dette er hans kendetegn. Han gør i hvert fald et glimrende stykke arbejde, både komisk men også teknisk, med sin rolle. Greg Kinnear spiller rollen som Frank, manden som vi først opfattede som filmens hovedrolle, og senere et belastende spøgelse på Gervais’ vej. Kinnear tilfører et mere romantisk element i filmen, der ligesom resten aldrig tager overhånd, og forbliver underspillet.

Selvom ”Ghost Town” kun tilføjer enkelte latterudbrud, sidder man konstant med et skævt smil på overlæben. Filmen er trods sit makabre tema hyggelig og afslappet både i tempo og udfoldelse, og netop derfor ender den med at være vellykket. En af Hollywoods mest anerkendte manuskriptforfattere står både for manuskriptet og instruktionen på filmen, og her er tale om ingen ringere end David Koepp. Selvom Koepp bestemt har trådt galt engang imellem (host host, ”War Of The Worlds” og ”Panic Room”), rammer han plet med ”Ghost Town”.

Ekstramateriale – 4/6

Selvom der ikke er meget ekstramateriale på udgivelsen, er det kvalitet frem for kvantitet der bedømmes ud fra. Kommentarsporet med Koepp og Gervais er præcis ligesom filmen – hyggeligt, afslappet, sjovt og interessant. Programmet ”Making Ghost Town” er måske en anelse for langt, men alligevel omstændigt nok til at holde interessen. Til sidst nogle bloopers der bør få den mest snobbede person til at trække på smilebåndet.

SF/Fox.

Titel: Ghost Town
Original Titel: Ghost Town