Godzilla

4. oktober 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Godzilla billede

Hvis bare det narrative havde været lige så godt som det tekniske…

Så er Hollywood endnu en gang klar med en udgave af et af de allermest elskede monstre, Godzilla (kan man elske et monster?). 2014 er året for Godzillas 60 års jubilæum, og det har Hollywood valgt at hylde med et nyt take på Godzilla-filmen, og dermed også chancen for at rette op på den halvdårlige Godzilla-film fra 1998 af katastrofe-kongen Roland Emmerich. Da jeg første gang så traileren til nyfortolkningen af Godzilla, var jeg hooked med det samme. Traileren formåede på mange måder at indkapsle, netop dét rigtig mange andre trailere nu til dags ikke formår; nemlig at være ekstremt spændende og samtidig virkelig mystisk. Der var næsten intet syn af Godzilla i traileren, og den afslørede ikke specielt meget af handlingen. Desværre fulgte selve filmen ikke trop med trailerens standard.

Handlingen i film som denne er normalt ikke så vigtig. Vi forventer, at Godzilla dukker op, og menneskeheden nu må stå sammen for at nedkæmpe dette fæle uhyre. I denne film kredser handlingen til at starte med om Bryan Crantons desperat godt spillede karakter Joe Brody. En ulykke forekommer på det atomkraftværk i Japan, hvor Joe arbejder, men Joe er sikker på, at det ikke blot var et jordskælv, men noget helt andet. År senere følger vi Joes søn Ford (Aaron Taylor-Johnson) og hans familie. Joe kæmper sin egen desperate kamp for at finde frem til sandheden, mens Ford må stå til ansvar for faderens tilsyneladende håbløse søgen efter svar, men det viser sig selvfølgelig, at Joe har ret, og at kampen mellem menneske og monster kun lige er begyndt.

Ansvaret (og ja det er et kæmpe ansvar, når man skal fortolke et af de mest ikoniske monstre på film) ligger denne gang hos den forholdsvis ukendte instruktør Gareth Edwards. Edwards havde inden Godzilla kun stået i spidsen for filmen Monsters (2010), hvori Edwards formåede at lave nogle virkelig flotte monstre for et beskedent budget. Nu har Edwards et langt større budget, og billedsiden kan man absolut ikke klage over i Godzilla. Filmen er afsindig flot og er samtidig gennemsyret af en mystik, som giver filmen et godt spændingsniveau. Lydsiden er for mig filmens højdepunkt. Monsterbrøl og lyde er så vellavede, at det nærmer sig en øre-orgasme. Godt håndværk fornægter sig ikke, og der er ingen tvivl om, at Edwards er en dygtig håndværker og har formået at udnytte pengene til det teknisk bedre.

Desværre halter filmen gevaldigt, når det kommer til selve historiefortællingen. Uden at spoile alt for meget af handlingen, så blev jeg virkelig skuffet over Godzillas rolle i filmen, ikke mindst filmens slutning som for mig var direkte fjollet. På karakterfronten ville jeg ønske, man havde beholdt Cranstons karakter Joe som hovedperson. Hans karakter er så meget dybere og mere spændende at følge i hans søgen efter svar og sandheden. I stedet spises vi af med den pumpede, patriotiske militærmand Ford, som selvfølgelig bliver en form for helt. I birollerne misbruger man dygtige skuespillere som Sally Hawkins og Ken Watanabe som ligegyldigt fyld. Ken Watanabes primære rolle er at stirre stift ud i luften, mens han forudser dommedag og råber Gojira!(Godzillas japanske navn).

Udseendet er trods alt ikke alt, og det lider Godzilla desværre under. Det er lidt som at pakke en julegave op, hvori man tror at ønskesedlens største ønske er i, mens i stedet er der noget andet. Det er da pænt nok, det man har fået, men det var bare ikke det, man forventede. Sådan har jeg det med Godzilla.

Ekstramateriale
På Blu-Ray udgaven af Godzilla finder man følgende ekstramateriale: Operation: Lucky Dragon, MONARCH: The M.U.T.O. File, The Godzilla Revelation, Godzilla: Force of Nature, A Whole New Level of Destruction, Into the Void: The H.A.L.O. Jump og Ancient Enemy: The M.U.T.O.s. Alt i alt er der omkring en lille time i selskab med filmmagerne og deres oplevelser og tanker omkring de forskellige monstre, Godzillas historie og ikoniske scener. En fin lille omgang ekstramateriale, der får 4/6 stjerner.

Warner Home Video.

Titel: Godzilla
Original Titel: Godzilla