Good Favor

7. oktober 2018 af Maria Bjerregaard

Good Favor billede

”Good Favor” har gode intentioner, men efterlader alt for mange uåbnede spørgsmål til sit publikum, og gør derfor at filmen bliver til en lidt kedelig affære.

Den irske instruktør prøver her noget ganske modigt. Hun har castet danske skuespillere i engelsktalende roller. Uden at ændre deres danske dialekter. Hvorfor kan man måske spørge, men dette spørgsmål får vi aldrig svar på, hvilket nok også er helt fair. Det er dog heller ikke skuespillet, der halter i denne film, men derimod udførelsen af sit præmis.

Det religiøse samfund
En fremmed ung mand ( Vincent Romeo) vandrer på mystisk vis ud fra skoven og ind i et lille religiøst samfund. Ingen ved hvor han kommer fra, eller hvordan han har fået alle de ar på kroppen, men han bliver en del ind i samfundet. Samfundet har været i krise efter et forsvundet barn, og børnene lider af en ubehagelig øjeninfektion samt en gammel dame er alvorligt syg. Men de må ikke søge hjælp hos en læge. For Gud er trods alt med dem. Efter den unge mands ankomst begynder der at ske uforklarlige ting, hvorpå samfundet begynder at undre sig. For har den unge mand noget magisk over sig?

Den guddommelige kraft
Det kan altid ses som en udfordring at lave en film, hvor samfundet er dedikeret til deres Gud, uden at gøre dem til fanatikere eller tale ned til dem. Men filmen går dog med på folkets præmis, og prøver ikke at parodiere dem. Naturen, der danner rammer for ”Good Favor” er rigtig smuk, og spiller fint i kontrast med samfundets problemet. I rollen som lederen af samfundet ser vi Lars Brygmann, som gør alt hvad han kan med et middelmådigt manuskript, men Vincent Romeo gør det bedst som den mystiske mand, da man aldrig rigtig får at vide, hvem han er. Manuskriptet er ikke stærkt nok til at bære en hel spillefilm, og derfor bliver den aldrig rigtig spændende.

En tom affære
”Good Favor” starter med et spændende set-up, hvor vi ikke ved, hvem den unge mand er, eller hvad intentionerne er. Men desværre vil filmen meget gerne stille en masse spørgsmål uden at svaret på dem. Selvom der naturligvis intet er galt med film med åbne slutninger, så skal der stadig være en eller anden form for konklusion, så publikum ikke går tomhændet hjem.

” Good Favor” har et fornuftigt udgangspunkt med et mysterium, men det bliver aldrig rigtigt løst. Filmen er alt for lang, og burde måske have fungeret bedre som en kortfilm. Publikum når at miste interessen, og når filmen heller ikke udføre sit præmis – så bliver filmen meget langtrukket.

Titel: Good Favor
Original Titel: Good Favor
Premieredato: 7. oktober 2018