Good Kill

7. november 2015 af Christoffer Møller Dresager

Good Kill billede

”War is now a first-person shooter on a Xbox, but you pull a trigger here someone is gonna’ go away”

Good Kill er titlen på filmen, og allerede her synes der er opstå et moralsk problem, for er der noget som et godt drab? Dette er netop spørgsmålet som filmen forsøger at kaste et retfærdigt lys over. Titlen er derfor ganske sigende, hvis man da forstår at se det med kritiske øjne.
Filmens tema følger endvidere fint op, da Good Kill handler om den retfærdige og omtalte debat vedrørende den amerikanske dronekrigsførelse, der hvert år forårsager utallige drab på uskyldige civile i jagten på udryddelsen af terrorrister. Debatten er da også uhyre interessant, hvorfor jeg lige må trække luft ind, og fokusere på at dette er en filmanmeldelse og ikke et politisk angreb på den amerikanske krigsførelse. Desværre er filmen ikke nær så interessant som debatten.

Ethan Hawke, der uden sidestykke er filmens største stjerne spiller majoren, Tom Morgan, og er tidligere jagerpilot i det amerikanske flyvevåben. Desværre for Tom Morgan og mange andre dygtige jagerpiloter er der ikke brug for halvdelen af piloterne længere, da dagens krigsførelsen har ændret sig fra at foregå i den egentlige krigszone til bag en computerskærm. Her er det nu Toms opgave, at dræbe terrorister ved hjælp af droners missiler, alt imens han trygt sidder i en skibscontainer lidt uden for Las Vegas og styrer joysticket, som var der tale om et computerspil. Efter det store brag optælles lig, hvorefter Tom trygt kan trille hjem til huset i forstanden og smide bøffer på grillen, og ellers forsøge at redde det ægteskab han langsomt er på vej ud af. For nok er Tom fysisk til sted i huset, men det kan være svært at vise, når man psykisk ikke er rejst hjem fra krigszonen endnu.
Droneførelsen sparer mange amerikanske liv, men koster til gengæld også langt flere uskyldige i de hårdt ramte krigszoner, og det er her problemet opstår for Tom Morgan og sit team. For hvad er moralsk rigtigt og forkert? Er det retfærdigt at slå fire terrorister ihjel, hvis det samtidig koster livet på tre legende børn i nærheden? Det er sådanne opgaver Tom Morgan stilles overfor hver eneste dag, bortset fra at det er hans opgave at udføre dem, ikke tænke over dem. I stedet forsøger han at drukne sorgerne i spiritus, og ender da også med at glemme sin egen kone og børn. Spørgsmålet er så, om Tom vågner fra mørket og vil kæmpe for familien.

Good Kill er et fremragende debatemne, men som film synes jeg den er for stillestående alt imens konens og Toms forhold er en anelse for klichefuldt. Det er klart de moralske og amoralske opgaver, der er det mest bevægende i denne politiske film.

Scanbox.

Titel: Good Kill
Original Titel: Good Kill