Gotham Sæson 2

26. september 2016 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Gotham Sæson 2 billede

Sæson 2 af Gotham er mørkere, vildere og mindst lige så god, som den fremragende første sæson.

Jeg skal gerne indrømme, at jeg selv var noget skeptisk, da jeg første gang hørte om Gotham-serien, men efter at have binge-watchet mig igennem den første sæson, var jeg solgt. Her var der endelig plads til at fortælle de historier i det fantastiske Batman-univers, der normalt får for lidt skærmtid i de store blockbusterfilm, og især skurkene har fået rigtig meget opmærksomhed i serien, hvilket bestemt ikke gør noget. Sæson 2 fortsætter, hvor den første sæson slap, dog i en lidt mørkere stil, hvor der er masser af plads til både nye og gamle skurke, Jim Gordons karakterudvikling, samt den unge Bruce Waynes langsomme udvikling til hans alter ego Batman.

Men det er som sagt skurkene, der stjæler det meste af rampelyset og derfor har man også delt sæsonen op i to kapitler, der har fået navnene ”Rise of the Villains” og ”Wrath of the Villains”. Efter at Fish Mooney blev dræbt og de to gangsterbosser Don Falcone og Sal Maroni er ude af byen, står Oswald Cobblepot/Pingvinen nu med magten. Han er slesk og manipulerende og sørger for altid at have ører og øjne rundt omkring i hele Gotham, hvilket udvikler et venskab mellem ham og Edward Nygma/Gækkeren. Men en ny personlighed kommer til byen og skaber kaos og terror. Theo Galavan er navnet, og han bærer på en hemmelighed om Wayne-familien, der kan betyde Bruces endeligt. Samtidig dukker der konstant nye skurkeansigter op i Gotham, fx Jerome Valeska, der minder en hel del om Jokeren, uden dog at det nogensinde nævnes ved navn. Op dukker også pludselig Victor Fries/Mr. Freeze, der i en kamp for at forhindre sin kones død, ødelægger alt på sin vej. Nævnes skal også den eksperimenterende Hugo Strange, der er leder af Arkham Asylum og som laver eksperimenter med de tilfangetagne og som får en stor betydning for både denne og næste sæson.

Til at binde alle disse skurke sammen står Jim Gordon. Han er stadig seriens hovedperson og heldigvis ”glemmes” han ikke i alt skurkevirvaret. En ny politichef, Nathaniel Barnes, kommer nemlig til Gotham politiafdeling, og han ønsker at udslette al korruption inden for politirækkerne. Dette bliver svært for Jim, der gang på gang må konfrontere sine indre moralske komplekser. Skal han følge og opretholde loven 100 % eller skal han gå på kompromis med sine egne værdier? Det er en spændende tilgang man har valgt at give Jim Gordon, for han bliver som karakterer mere og mere mørk i løbet af sæsonen.

Og så skal vi selvfølgelig ikke glemme den unge Bruce Wayne. Sæson 1 sluttede med, at ham og Alfred fandt en hemmelig gang under Wayne Manor, der viser sig at føre ned til en hule under huset. Bruce bliver næsten besat af at finde frem til sine forældres morder, og der er tydelige referencer til hans fremtidige jeg, og det er spændende at se denne forhandling Bruce konstant har med sig selv, om hvorledes han vil være som person. Alfred fremstår endnu en gang som en værdifuld og humoristisk sidekick til Bruce og også deres far-og-søn forhold udvikler sig mere og mere.

Sæsonens 22 afsnit flyver af sted, og selvom der selvfølgelig er kvalitetsforskel på afsnittene, så er sæson 2 samlet set lige, hvad man som seer og fan håbede på. Der er blevet plads til masser af oprindelseshistorier til de mange karakteristiske skurke, samtidig med at der stadig er plads til Gordon og Bruce Wayne. Samtidig opererer Gotham med masser af spændende cliffhangers og referencer til universet, at man som seer bare er vildt godt underholdt. Der værste er nu, at man skal vente et år på sæson 3.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Gotham Sæson 2 indeholder følgende ekstramateriale:
• Alfred: Batman’s Greatest Ally