Gudsforladt

16. juli 2016 af Henrik Andersen

Gudsforladt billede

Mia og Anders er opvokset i et hjem med incest, og Anders er netop blevet løsladt efter 10 år bag tremmer, fordi han har slået deres far ihjel, og været skyld i at deres mor ligger i koma. Mia er ovenud lykkelig for at se sin bror igen, men tingene eskalere hurtigt fra slemt til rigtigt skidt, da Anders falder tilbage i sin gamle kriminelle løbebane. Deres fælles fortid indhenter dem, og sammen bliver de suget ind i en malstrøm af sex, vold, incest og gudsforladte handlinger. Kasper Juhl har lavet en benhård og nådesløs film, der bør blive set af et stort publikum. Et tiltrængt pust i Dansk film.

Anders (Johannes Nymark) har siddet 10 år i spjældet for at have slået sin far ihjel fordi han misbrugte Anders’ lillesøster Mia (Anne Sofie Adelsparre.) Under slagsmålet er han også skyld i, at deres mor nu ligger i koma. Mia har ventet i længsel på, at hendes elskede bror skal blive løsladt. Deres forhold er på en og samme tid stærkt og skrøbeligt og Mia er seksuelt tiltrukket af ham, og viser gerne fysisk sin kærlighed til ham. Anders falder hurtigt tilbage i det kriminelle miljø hvor hans venner Aske og Simon har en forretning kørende, hvor de kidnapper uskyldige piger i byen, for at sælge dem videre som prostituerede. Imens får Mia tiden til at gå med at besøge Camilla, der tjener penge på at være hård dominans herskerinde. Camilla er tiltrukket af Mia, men de har begge deres indre dæmoner af slås med, og forholdet ender fatalt. Det hele eskalere og Mia og Anders blive langsomt og nådesløst trukket imod afgrunden, den afgrund de har været på vej imod hele deres liv.

Instruktøren Kasper Juhl har med Gudsforladt lavet en film, der uden af blinke beskriver en rå og ubarmhjertig tilværelse for et søskendepar, der er ødelagt helt ind i sjælen af en barndom fyldt med seksuelt misbrug og vold. Selvom de prøver er deres skæbner forudsagt på grusomste vis. Historien om Mia og Anders bliver nådesløst fortalt i en stil der på realistisk vis rammer plet.

Man både føler for og grimmes ved hovedpersonernes handlinger, og denne fortjeneste er i særdeleshed skuespillets skyld. Både Johannes Nymark og Anne Sofie Adelsparre der spiller det hård prøvede søskendepar spiller rørende godt. Den knugende sorg og de grusomme oplevelser de har været igennem, får de formidlet på en måde, så man som tilskuer, ikke kan undgå andet end at blive rørt over det. Fremhæves må også Sonny Lindberg der spiller Anders’ ven Simon. Hans udtryk minder om en ung version af Brad Dourif, hvilket bestemt er et skulderklap.

At Kasper Juhls foregående film har været af en mere eksperimenterende art fornægter sig heller ikke i Gudsforladt. Heldigvis kan man sige. I historien flettes nemlig elementer ind som David Cronenberg ville være stolt af at have fundet på. Dette passer godt ind i den voldsomme historie, og giver publikum lidt at snakke om og tolke i, når rulleteksterne er løbet over skærmen, og man er kommet sig ovenpå den stærke oplevelse Gudsforladt er.

Det er dejligt at det Danske selskab Another World Entertainment har valgt at udsende en film som Gudsforladt. Det er vigtigt at det Danske filmpublikum får øjnene op for andet end det, mainstream selskaberne spytter ud, og derfor er Kasper Juhl også en vigtig brik i Dansk film, da han er med til at vise at Dansk undergrundsfilm lever i bedste velgående.

Så hvis du er klar på en barsk omgang, hvor nærmest alle de tabuer man kan komme i tanke om, bliver brudt på 90 min. er Gudsforladt en film for dig. Men den er heldigvis også mere end det, og fortjener at blive set af et bredt publikum verden rundt. Et friskt pust i Dansk film.
Kasper Juhl er på nuværende tidspunkt i gang med sin næste film Your Flesh, Your Curse, og det skal blive spændende at se, hvilke uhyrligheder man her bliver trukket igennem.

Ekstramateriale.

På denne fine DVD udgivelse fra Another World Entertainment er det muligt at se filmens trailer, et slideshow med billeder fra filmen, plus et spændende lille ”bag om kameraet” program om tilblivelsen af Gudsforladt. Desuden er der et trailershow med andre udgivelser fra AWE.
Lydes kan nydes i Dolby Digital 2.0 og 5.1 og det er muligt at se filmen med Engelske og Franske undertekster.

Gudsforladt er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Gudsforladt