Gun Showdown (PSP)

6. december 2006 af Morten Eriksen

Gun Showdown (PSP) billede

For et års tid siden blev spillet GUN udgivet til Xbox, PlayStation 2, GameCube, og PC. Nu er spillet kommet til PSP i en viderebearbejdet version.

Det vrimler ikke just med western titler til PSP, så genren er hilset velkommen.

Du er Colton White. En cowboy der kommer ud i noget rod efter en jagttur med gamle Ned (stemme af Chris Christoffersen). Nogle bad guys vil have fingre i noget Ned har skjult og inden længe må du klare situationen alene, til vands, til lands og på hesteryg.

Opstart

Først får vi en videosekvens hvor man med håndholdt kamera har filmet et kranium liggende i en ørken, og det første der strejfer mine tanker er en gammel western shooter ”Mad Dog McGree”. Sekvensen er en blanding af liveaction og indsatte cgi personer. Og for en god ordens skyld må jeg lige tilføje, at spillet viser sig slet ikke at ligne ”Mad Dog…”.

Quick Play

Det første jeg kaster mig ud i er Quick Play, da jeg er meget spændt på bare at få lov til at pløkke et eller andet… Her kan man vælge Challenges eller Poker. Jeg vælger Challenges og der er en enkelt opgave ”Quail Hunt”. Man skal finde nogle fugle og skyde dem. Jeg løber rundt og kigger mig omkring i et temmelig øde landskab og finder ingen fugle. Det viser sig at der selvfølgelig er fugle at finde og gennemfører man ”Quail Hunt” bliver næste minispil låst op. Der er 6 i alt. Så er der Poker. Et poker spil starter op og jeg ser fire modstandere Lola, Conrad, Doc og Jesse. Spillet starter og jeg varierer mine valg lidt, for at se hvad der sker. Jeg vinder 3 ud af 3 spil og keder mig lidt ved det. Derfor skal der nu spilles rigtigt.

Story mode

Jeg starter nu Story på easy (for at være på den sikre side). Jeg får en gammel gut ”Ned” som ledsager.Vi skal øve lidt sammen til at begynde med. Vi skal skyde nogle ulve, en flok fugle og nogle rådyr. Det går faktisk meget godt indtil at vi skal sammen ned og hente rådyrene. Jeg skal forbi 3 træstammer ved at hoppe over dem. Dette lykkes ikke, og jeg må forlade spillet, da min mand sætter sig fast og ikke kan komme fri. Anden gang jeg booter spillet op, går det bedre. Efter en gang fugle og ulve skal vi igen ned og skyde nogle rå. Jeg vælger en anden rute og kommer ned til Ned efter at have skudt et par ulve jeg møder. Vi støder nu på en bjørn og den angriber Ned. Jeg skal nu have fat i Neds gevær for at få has på bjørnen inden den tager livet af os begge.

Dette lykkes i andet forsøg og spillet er nu for alvor i gang.

Spillet er delt op i små kapitler, og det er rart, for så kan man tage psp’en frem og tage et enkelt kapitel og vende tilbage senere.

Gameplay

Idéen i gameplayet er set før i titler som GTA og Total Overdose (please, kom nu med en efterfølger til dette fede spil). Vi har Quick Draw funktionen der er som taget ud af spil som ”Max Payne” og ”Total…”. Altså en slow motion funktion, så du får mulighed for at nå at sigte. En rar ting, når man nu mangler noget andet som jeg vil komme nærmere ind på nu: musen! Man skal næsten have alle knapper på psp’en i gang i dette spil, og for at orientere sig skal man bruge knapperne til højre. De er – for at sige det mildt – knap så nemme at bruge som musen ved pc’en. Jeg kan derfor let gå i panik hvis der er mange bad guys der vil se mig død på samme tid. Det kræver med andre ord tid og dermed tilvænning at blive god til at administrere 3 sæt knapper samtidig med det analoge stik. Ligeledes er hæstevæddeløb svært med analogt stik, og man skal i starten vinde et løb inden man kan komme videre til hest!

Grafik, lyd og systemkrav

Det er et grafiktungt spil, og der skal afvikles mere end psp’en helt kan klare. Som regel er det i filmsekvenser at den hakker mest, men det kan også ske under gameplay. Talen er dårligt samplet, så det anbefales at man vælger undertekster, især hvis man spiller man i et lokale med lidt baggrundsstøj. Alternativt kan man vælge at bruge hovedtelefoner, hvis man ikke vil gå glip af den bagvedliggende historie der fortælles.

Spillet kræver firmware version 2.71 som kan installeres problemfrit fra UMD disken. Når det er gjort, så starter spillet op. Spillet har fået et 18+ stempel p.g.a. de mange voldsscener. Man kan spille trådløst fra 2 – 6 spillere. Der kræves 192kb fri memory.

Konklusion

Den type spil jeg finder mest egnet til PSP, er dem hvor man kan tage sin lille håndholdte underholdsningsmaskine frem, smække en UMD disc i, spille et hæsblæsende eller sjovt spil hvor styringen mere eller mindre giver sig selv. Man kan spille i 20 min. hvor man måske gennemfører en ny bane, og så forlade spillet og spille videre senere. Altså et spil man kan tage i små doser, og vende tilbage til igen og igen. Gun Showdown kræver lidt mere indlevelse for at komme ordentligt i gang og for at klare sig. Man skal have gang i alle knapper og styringen er svær. Jeg savner musen. Det analoge joystick er svært at styre med. Det foregår lidt ligesom i ”King Kong” til PSP.

Grafikken der hakker er en alvorlig fejl og så er der samplingerne der til tider er noget ringe. Min cowboy satte sig på et tidspunkt fast og jeg kunne ikke komme hverken frem og tilbage. Spillet hakkede i den forbindelse utroligt meget og jeg må forlade spillet. Det kunne tyde lidt på, at man har fremskyndet produktionen og måske ikke haft mere tid til finpudsning.

Ser man bort fra det tekniske, så er spillet dog ganske anstændigt og med en historie der fænger nok til at man vil prøve igen. Om spillet er langtidsholdbart, ved jeg ikke. Det er det eneste westernspil der er til psp, og som sådan er det ok.

Spillet er venligst stillet til rådighed af: ActiVision

Titel: Gun Showdown
Original Titel: Gun Showdown