Harry Potter Og De Vises Sten (4K UHD)

14. januar 2018 af David Lund

Harry Potter Og De Vises Sten (4K UHD) billede

Alle store eventyr har en begyndelse.

Det er svært at tro, at det snart er 20 år siden, at Harry Potter blev introduceret til det store filmlærred. Kort efter at J.K. Rowling havde udgivet bogen, blev den vurderet til at være en gigantisk succes med potentiale som en film franchise, der ville være en ligesindet rival til lignende franchises som “Star Wars”. Den vurdering var bestemt ikke helt af vejen, for både bøgerne og filmene tog verden med storm, og flere af begge formater har stadig en del rekorder. Den første bog fik navnet “Harry Potter og de vises sten”. Chris Columbus (“Alene Hjemme”, “Mrs. Doubtfire) blev tilknyttet filmversionen. Resten er historie.

Harry Potter (Daniel Radcliffe) er en ung dreng, der er blevet adopteret af sin onkel og tante efter hans forældre døde i en bilulykke. Her har han det mildest talt ikke godt, da de behandler ham afsindigt dårligt. Snart opdager han dog, at han har nogle evner. Magiske evner. Da han en dag bliver fløjet væk fra sit hjem, og over på en troldmandsskole ved navn Hogwarts, lærer han endnu mere om sig selv. Han har nemlig et mærke i panden, der spår om en stor fremtid. Samtidig opdager han og hans to nye venner, Ron Weasley (Rupert Grint) og Hermione Granger (Emma Watson) at nogen forsøger at stjæle de vises sten fra skole - et artefakt med magiske evner.

Den første del af Harry Potter sagaen er en glimrende indledning, der kommer godt omkring den lange bog, men alligevel lidt mister den røde tråd undervejs. Bogen er nemlig spækket med detaljer og bihistorier, og i forsøget på at få det hele med, svækkes den almene spændingskurve, og tempo og klipning lider derunder. Med det sagt er “Harry Potter og de vises sten” stadig en glimrende eventyrfilm - især for målgruppen. Man fatter lynhurtigt sympati for hovedpersonen, og når plottet tager fat ca. halvvejs igennem filmen, begynder det at blive både interessant og spændende. Voldemort er en mystisk figur, der endnu kun lurer i skyggerne, men alene ud fra dialog virker ham som en modstander, der er umuligt at vinde over, hvis han kommer til verden igen.

Daniel Radcliffe som Harry Potter er allerede i sine yngste år en karismatisk skuespiller. Selvom der endnu skulle gå nogle år, inden han virkelig fik lov at udfolde sig, kan man allerede nu mærke, at han er det helt rigtige valg til rollen. Som helhed præsenterer Harry Potter-filmene et noget nær perfekt cast, hvor alle yder indenfor deres rammer: John Hurt, Maggie Smith, Richard Harris, Alan Rickman, Robbie Coltrane, Warwick Davis, Verne Troyer og nytilkommere som Rupert Grint, Emma Watson og naturligvis Daniel Radcliffe. Det er på alle måder en imponerende samling navne, og de lever alle i den grad op til det. Man kan også sagtens mærke instruktøren Chris Columbus’ kærlighed til kildematerialet, og man skal huske på, at en kreation som Hogwarts, skuespillerne og hele franchisens udseende er hans fortjeneste. Dette nævnes fordi mange anser hans to film i serien som de dårligste.

Billede & Lyd - 6/6

4K-udgaven af “Harry Potter og de vises sten” har fået en helt ny bearbejdelse fra de oprindelige filmoptagelser, og resultatet er intet mindre end imponerende. Billedet får en langt dybere klarhed med flere detaljer, bedre mørke toner og sprudlende farver. Det nye DTS:X lydspor overgår også alle tidligere udgaver. Volumen har fået et ryk opad, og samtlige lydeffekter virker mere skarpe end førhen. Bassen og dybden har også fået et boost, og intet af det ødelægger dialogen på noget tidspunkt.

Ekstramateriale - 4/6

Ekstramaterialet er det samme som på blu-ray udgaven, og ligger også på den blu-ray disc, der hører med ved køb af denne udgave. Her er desværre intet nyt. Men de featurettes og slettede scener der hører med, er fortsat værd at se, hvis du ikke allerede har gjort det.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Harry Potter og de vises sten
Original Titel: Harry Potter and the Philosopher’s Stone