Hellboy Directors cut.

6. januar 2005 af Henrik Andersen

6 stjerner Skriv en kommentar

Hellboy Directors cut. billede

Hellboy bekæmper alverdens ondskab i form af både Nazister og monstre fra andre dimensioner. En fejende flot DVD udgivelse. Hellboy er her for at blive. Ægte drengerøveunderholdning for rigtige mænd.

Året er 1944, og Nazisterne er så desperate for at vinde krigen, at de har vendt sig til sort magi. Men de er ikke alene som de tror. En gruppe amerikansksoldater betragter dem i skjul. De vil med alt magt forsøge at stoppe de mørke ritual.
Nazisterne er ved at åbne porten til en anden dimension. Ideen er, at nogle forfærdelige monstre skal slippes løs på jorden og dræbe alt og alle, og så skal nazisterne bygge en ny verden op på ruinerne af den gamle. Men alt ender i kaos da amerikanerne griber ind, og nazisternes leder Grigori Rasputin bliver dræbt, og porten bliver lukket. Men noget når at slippe igennem. Hellboy døber de den lille røde djævle dreng, med den mærkelige stenhånd.

Hellboy ( Ron Perlman ) er vokset op. Han har tillagt sig menneskelige vaner efter at være vokset op blandt mennesker. For at virke mere menneskelig har han filet sine kæmpe djævlehorn ned og ryger nu store cigarer og drikker dåseøl. Han er blevet en del af et superhemmeligt okkult selskab, der skal bekæmpe ondskab . Her har den amerikanske regering også samlet et par andre freaks. Blandt andet den fiskelignende Abraham og den lille usikre Liz ( Selma Blair ), der ikke rigtig kan styre sin evne til at tænde ild alene med tankernes kræft. Hellboy og Liz er også hemmeligt forelsket i hinanden, og Hellboy er desværre dødeligt misundelig på de andre mænd der forsøger at lægge an på hende.
De får snart nok at se til, da det går op for dem, at Grigori er genopstået fra de døde. Han vil nok engang forsøge at overtage verdensherredømmet sammen med de onde nazister. Den mystiske Kroenen og hans højre hånd Ilsa.

Masser af fans over hele verden var nervøse, da planerne for en filmatisering af Hellboy-tegneserien blev annonceret. Instruktøren bag projektet, mexicaneren Guillarmo Del Toro der før har lavet Mimic, Blade II og The Devils Backbone proklamerede uden tøven, at der kun var en mand til at spille Hellboy, og det var Ron Perlman.

Ron Perlman kender vi fra TV-Serien Beauty and the Beast samt filmene The City of Lost Children og Alien: Resurrection. Ron Perlman viste for første gang sit karikerede ansigt i Rosens Navn, hvor han spillede munken der måtte lide den frygtelige død på bålet. Ron Perlman er vel nærmest perfekt valgt til at spille Hellboy. Ikke alene ligner han tegneserie helten, men han giver også Hellboy karakter den dybde og personlighed som man kender fra tegneserien. Tegneseriens skaber Mike Mignola har da også været med under hele skabelsen af filmen, og har derfor kunnet vejlede og inspirere med sin baggrundsviden om universet. Hans medvirken har helt bestemt været med til at gøre filmen så præcis, og tro med dens oprindelse, som den er.

Guillermo Del Toro præsentere med Hellboy storslåede og flotte actionscener, der sjældent er set mage til. Han er præcis og yderst fokuseret i sin måde at lave film på. Man kan mærke, at der er tale om en instruktør, der tror på sin historie. Det var samme stemning af engagement, der også var over hans Blade 2 og hans her i landet oversete The Devils Backbone. Der er en fed Indiana Jones lignende stemning over filmen. Nazisterne har altid og vil altid være nogle af de bedste bad guys overhovedet. Der er også en rigtig fin skurk i form af den sygeligt udseende Kroenen, der render rundt med en hjelm der ligner en gasmaske og et sværd monteret på hver arm. Han minder mest af alt om noget fra Playstation spillet Tekken.

Om man ser Hellboy biografversionen eller Hellboy Directors Cut, ( der er cirka 5 minutters forskel på de 2 versioner. ) ja så sidder man med den samme følelse af at være blevet godt underholdt. Guillermo Del Toro levere varen og fortæller på hans helt specielle måde den smukke historie om den røde Djævel fra helvedes dyb, der ved et uheld er kommet til jorden, og her har besluttet sig for at ligge sin fortid bag sig. Udover den megen ramasjang og bulder og brag, bliver der også plads til både komik og en fin lille kærligheds romance imellem Hellboy og Liz. Og det er en af de ting, der er med til at gøre filmen perfekt. Det hele falder nemlig ikke hen i store Hollywood eksplosioner og imponerende effekter som i en anden Jerry Brukenheimer produktion. Action scenerne bygger pænt op omkring historien, og de forskellige karakterer får lov til at vise, hvem de er. Og så er hele herligheden lavet med et friskt smil og et glimt i øjet. Hellboy er kommet til vores verden for at blive.

Disc 1: Hellboy - Directors Cut.

Introduktion af Guillermo del Toro.
Kommentarspor med instruktøren Guillermo del Toro. Et andet kommentar spor end det der er på Biografversionen.