Hellraiser – Hellseeker (DVD)

3. juni 2004 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Hellraiser – Hellseeker (DVD) billede

Den femte efterfølger af Hellraiser film i den uopslidelige historie om Pinhead og den mystiske firkant, der kan åbne døre til onde dimensioner.

Har man været fan af Hellraiser filmene, bør man naturligvis ikke undgå den femte efterfølger i serien (der er flere på vej), men ærligt talt virker det utroligt, at man forsøger at spinde guld på at lave et utal af film, blot Pinhead medvirker og at de bærer titlen Hellraiser.

Denne 6. installation af Hellraiser starter lige på og hårdt: Trevor og hans kone, Kirsty, kommer kørende på en vej, men i et sekunds uopmærksomhed mister Trevor herredømmet og de kører ud over en bro og ned i en kanal. Det er kun Trevor der kommer ud af bilen, hans kone må lade livet. I det næste øjeblik befinder Trevor sig på et hospital, hvor han får antibiotika og morfin mod sine smerter. Hvad der lidt efter lidt synes at være virkelighed bliver til et mareridt og Trevor får snart besværligheder med at skelne virkelighed fra drøm. Det gør det ikke bedre, at han beskyldes for mord på sin egen kone. Men hvem er i virkeligheden morderen?

To gennemgående ikoner i alle Hellraiser film er den mystiske firkantede æske (den såkaldte Lament Configuration) og så den uhyggeligt udseende skabning: Pinhead. Æsken er en slags portal til en ond dimension, som åbnes når man behandler æsken på en bestemt måde. I den onde dimension hærger de onde Cenobites og deres øverste chef, Pinhead. Pinhead ønsker kun at mennesker skal lide smerte og han er kun ude på en ting: at tage så mange menneskesjæle, som han kan. Den første Hellraiser film var instrueret af Clive Barker, der ligesom Stephen King er gysermester. Han skrev også historien. Hellraiser var underholdende og nyskabende (på et lavt budget!), men serien er efterhånden dalet i kvalitet med udgivelsen af de senere film. Trods det, fortsætter serien.

Hellraiser : Hellseeker blegner så utroligt meget i relation til mange andre film i samme genrer. Så længe der findes fans, vil man naturligvis lave Hellraiser film, men den forbliver en blandt et utal af low-budget gyserfilm, der hurtigt går i glemmebogen.

Der er et gensyn med Ashley Laurence (der spiller Trevors kone), som medvirkede i de første 3 Hellraiser film (men tog en pause i 4’eren) og hun er en udmærket skuespiller, men har desværre ikke fået et stort gennembrud. Hun har heller ikke været heldig med sine roller, på trods af sit gode udseende. Pinhead og de onde Cenobites er interessante karakterer, men får desværre ikke meget screentime i denne film. Endnu et lille minus.

Chok-effekterne blegner lige så i relation til mange andre gode gyser-alternativer, med langt flere kendte skuespillere. Der er et par udmærkede udført gore-scener (med blod), men det holder ikke så meget vand, idet historien er tynd (og opslidt). Historien er blevet fortalt før (øjensynligt fordi der findes flere Hellraiser film), så der er ingen tvists eller overraskende vendingspunkter i Hellraiser : Hellseeker. Til tider synes effekterne også at have ret umotiveret karakter. Derfor imponerer de ikke. Faktisk kommer man ikke til at løfte et øjenbryn over ret meget i Hellraiser : Hellseeker.

DVD ekstra materiale

Trailers, 3 alternative scener, Instruktørens kommentarer, Featurette om Special effects.
Filmens lydside leveres i DTS/Dolby 5.1. Billedsiden leveres i Anamorfisk Widescreen 1.85:1.