Hidden Figures

26. januar 2017 af Astrid Skov-Jakobsen

Hidden Figures billede

Skjulte skikkelser fra historien får endelig den opmærksomhed, de fortjener, i sikkert fortalt drama uden den store filmiske fornyelse. Opmuntrende fortælling om tre sorte kvinder som i stor stil bidrog til USA’s rumeventyr.

Solid er det superlativ, der trænger sig på i forbindelse med det historiske drama Hidden Figures. Det er solidt underholdende, solidt spillet og solidt eksekveret. Her er ingen store overraskelser, eksperimenterende cinematografi eller skæv fortællekunst. Blot en opmuntrende historie, der alt for længe har ligget hengemt i historiebøgerne, om tre seje, sorte kvinder som bidrog med flid, fantasi og intellekt til at få USA i rummet. Det er en klassisk udført sportsfilm, hvor grønsværen er skiftet ud med NASA’s kontorer, og måltavlen med kringlede matematiske formler. Det er godt selskab at være i. Man hepper glædeligt på de tre kvinder, der med imponerende stålsathed møder hver en uretfærdig forhindring med fornyet gejst og en inspirerende ukuelighed. Man bliver glad af at se Hidden Figures. Det er feel-good historisk drama. Det er hyggeligt.

En langt fra diskret crowdpleaser
Det er også en smule klodset. Manuskriptet er lidt tæt pakket med inspirerende one-liners. Bevares, de er velegnet til trailer-brug, og der er da også en vis udsøgt fornøjelse i at se Taraji P. Henson slippe sandheden løs på dumme hvide mænd. Den oplevelse vil man da ikke være foruden. Alligevel er der for mange replikker, der udelukkende skal fremmane applaus fra publikum. Det afbryder filmens flow, men lad gå, det kan tilgives. For hvor er det en nydelse at opleve disse kvinder sige fra overfor alle de uretfærdigheder, der forfølger dem.

Charmerende spil
Det er ikke mindst grundet de charmerende og dygtige skuespillere, der besætter rollerne som Katherine G. Johnson (Taraji p. Henson, Empire), Dorothy Vaughn (Octavia Spencer, The Help) og Mary Jackson (Janelle Monáe, Moonlight). De slipper alle tre rigtig godt fra de mere klichéfyldte vendinger og bringer samtidig hver især en helt særlig sårbar intensitet til kvindernes måde at navigere et ofte fjendtligt miljø. I deres spil formidles glimrende den stålsatte vilje, som de oprindelige kvinder i sin tid måtte møde verden med i en daglig udmattende kamp imod undertrykkelse.

Underholdende og opmuntrende
Hidden Figures fortæller en interessant, opmuntrende og, for mange, ukendt historie om de kvinder der, imod alle odds, gjorde sit for at fremme hele verdens videnskabelige formåen. Det er solid underholdning, der også indeholder en alvorlig påmindelse om den frygtelige udviskning af sorte kvinders bedrifter, der endnu præger meget historiefortælling.
Det er forfriskende at se en film, som i den grad sætter fokus på den sorte amerikanske kvindes fortælling, oplevelser og specifikke forhindringer. Det er sjældent for Hollywood og opmuntrende at se.

Titel: Hidden Figures
Original Titel: Hidden Figures