Himmerland.

3. juli 2008 af Henrik Andersen

Himmerland. billede

Himmerland er en spændende Dansk produktion, der hæver sig over de fleste mindre Danske film. Den fortæller sin historie på en vedholdende og anderledes facon, der nok skal holde din interesse fanget.

Jeg vil starte denne anmeldelse med en advarsel. Der kan desværre ikke laves en anmeldelse af Himmerland, uden man kommer til at afsløre vigtige plot twists i historien, og derfor bedes du overveje om du vil læse det korte referat af historien, eller du blot vil springe det over og læse resten af anmeldelsen, og derved have historien og overraskelserne i denne intakte. Nu er du advaret. Her kommer et kort referat.

Sean (James Barclay) er i Danmark. Han begår et mord for den hævntørstige Thomas Rask (Nicolaj Coster-Waldau), hvorefter han tager 3 måneder til Frankrig. Da Sean vender hjem til det vinterkolde Danmark igen, vil han gerne genoptage hans forhold til Kira (Julie Ølgaard), som han forlod så pludseligt for 3 måneder siden. Han lover hende, at han samme aften vil lave nogle hurtige penge sammen med Thomas, og derefter kan de sammen forlade landet, og rejse lige derhen hvor hun vil. Sean skal stjæle et pengeskab, men under flugten kommer han til at køre en pige, Sofie (Neel Rønholt) ned. Hun overlever heldigvis, men spørgsmålet er nu hvor meget hun har set. Kira bliver blandet ind i at få hende skaffet af vejen, og midt i det hele dukker Thomas op og er ikke begejstret for sagens drejning. Men spørgsmålet er, hvem der snyder hvem. Hvad har Thomas og Sean i virkeligheden at gøre med hinanden og hvorfor bliver fitness pusheren Colin (Henrik Vestergaard Nielsen) også blandet ind i sagen? Det viser sig at Seans motiver for at vende tilbage til Danmark ikke helt er som han først har givet udtryk for. Intet er som det ser ud til i Himmerland.

Det er det spændende og fremad stormende Århusianske filmselskab Radiator Film der står bag Himmerland. Sammen med instruktøren James Barclay og Nicolaj Coster-Waldau har de finansieret denne anderledes fortalte danske thriller, der virkelig beviser at det ikke kræver de store penge for at lave en spændende og vedholdende fortælling, der griber tilskuerens interesse fra første til sidste frame.

Historien er James Barclays, og det er hans tilstedeværelse der gennemsyre hele produktionen. Selv spiller han også hovederollen som Sean, der må så meget igennem inden han kan få sin retmæssige hævn. Man må tage hatten af for den viljestyrke Barclay har lagt for dagen i form af at få et projekt som Himmerland sat i værk, og man kan da godt forstå at de andre skuespillere har bakket op omkring hans projekt, da der uden tvivl er hold i det. Barclay har valgt at fortælle en simpel historie på en indviklet måde, og det er lige præcis dette der gør Himmerland så interessant. Hvis historien havde været fortalt lige ud af landevejen fra A til B, ville det have været en kedelig og triviel omgang, men Barclays legen med nutid og datid gør det spændende at følge med i en historie, der pludselig overrasker og drejer tilskueren i en helt ny retning, ved at afsløre nye lag i historien. Selvom der er fare for at nogen vil mene det er en fortænkt omgang snyd, virker det hele alligevel godt, og alle brikker falder til sidst på plads, så man ikke sidder tilbage med ubesvarede spørgsmål.

Fotograferingen er et kapitel for sig. Åbningsscenen hvor vi bliver taget med på en kameratur, der starter højt oppe over en mølles vinger og ender ved et blodigt lig på en vinterklædt mark er virkelig flot. Det sætter stilen og standarten holder filmen igennem. Det altid søgende og bevægelige kamera giver et stilistisk udtryk, der simpelthen bare hæver Himmerland over meget af det tit en smule fastlåste og kedelige kameraarbejde, der alt for ofte ses i Dansk film. De mange flotte stemnings billeder af et Danmark i Kong Vinters vold er smukke, og beviser at man ikke behøves at tage til det store udland for at finde spektakulære og fotogene locations.

Skuespillet er også generelt godt. Nicolaj Coster-Waldau er god i rollen som den utilregnelige Thomas Rask, og specielt Julie Ølgaard er rigtig god i hendes fortolkning af den letlevende pige Kira der pludselig trækkes ind blandt livets skyggesider. James Barclay skulle måske have overvejet at finde en anden til at spille hovederollen end ham selv. Han formår desværre ikke at puste meget liv i karakteren Sean, og det er ærgerligt, da han jo har hovederollen, og vi som publikum gerne skulle fatte lidt sympati for hans væsen og motiver. Det er tydeligt at hans modspillere har mere skuespiller erfaring end han, men heldigvis trækker deres præstationer op i helhedsindtrykket.

Himmerland er en fin lille film, der uden tvivl vil underholde de fleste. Den blev vist på årets Natfilm Festival, men har desværre ellers ikke været ude i de Danske biografer. Ærgeligt da den sagtens havde kunnet måle sig med alle de metervare produktioner Dansk film har spyttet ud på det sidste. Men nu er den her på DVD, og den fortjener et stort publikum. Så hank op i dig selv og tag med på et spektakulært hævntogt til det sneklædte Himmerland.

Ekstramateriale.

Der er ikke meget ekstramateriale at komme efter. Ud over en række trailers til kommende DVD og biograf titler, er det muligt at se et kort dokumentar program om tilblivelsen af Himmerland. Det er ganske overfladisk, og består mest af skuespillerne der roser hinanden og instruktøren. Det er synd, da det kumme have været spændende at høre mere om filmens tilblivelse.

Samlet karakter for ekstramaterialet bliver 1 ud af 6 mulige stjerner.

Billedet står flot gengivet i dets oprindelige Cinema Scope format, og den smukke fotografering kommer fint til sin ret i denne pæne DVD udgivelse. Lyden kan nydes i DTS og Himmerland kan ses med Danske undertekster.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: Himmerland.
Original Titel: Himmerland.