Hitman

30. november 2007 af Christian Arhoff Andersen

Hitman billede

Hitman er en skuffelse for alle der ønsker en filmatisering af spillet. Hvis man derimod kan finde kontakten til sin hjerne og slå den fra, burde drengerøve kunne nyde den

Videospilfilmatiseringer er notorisk dårlige. Jeg ved ikke hvad det er der gør det, om det er fordi folkene bag er for dovne? Eller fordi studierne bare tænker at de kan tjene penge på noget der hedder det samme som spillet? Eller forstår de det bare ikke? Det er højest sandsynligt en kombination af disse ting, og desværre er Hitman endnu et kapitel i historien om dårlige spilfilmatiseringer.

Hitman er filmatiseringen af Eidos og den danske selskab IO Interactives spilsucces, der omhandler den skaldede Agent 47 der arbejder som lejemorder for kaldt The Agency. Historien der bruges i filmen er opfundet til lejligheden, og ikke taget fra et af spillene.
Agent 47 (Timothy Olyphant) arbejder som sagt før for The Agency, en ukendt international organisation, der udfører mord for penge. Han er blevet trænet af dem fra da han var helt lille, og ved derfor alt om våben, hemmelige identiteter, osv. Og intet om menneskelige følelser.

Første sted vi finder Agent 47 er i Rusland. Jobbet er simpelt, snigmyrd den russiske præsident Belicoff (Ulrich Thomsen). Selvfølgelig lykkes dette for 47, da han er den bedste, men han bliver chokeret da han tænder for tv’et et par timer senere og ser Belicoff holde tale. Hvordan kan dette være? Han misser jo aldrig? Overbevist om at han må være blevet snydt må Agent 47 flygte og hurtigt efter følger et internationalt plot der involvere Interpol, specielt Mike Whittier (Dougray Scott), der har forsøgt at fange 47 i mange år, og den russiske organisation FSB(efterfølgeren til KGB).

Filmen er instrueret af den stort set uerfarne Xavier Gens, og dette kan ses, da filmen er meget rodet, men for at give jer den bedste indtryk af hvordan filmen er, vil jeg fortælle jer at Vin Diesel er exec. producer på filmen. Den udspiller sig meget som XXX, men halv strålede plot ting fra James Bond og Bourne film, hjernetom action hvor alle folk skyder løs på hinanden, ingen ved rigtigt hvorfor, og hvem der er hvem, men når adrenalinen pumper, vil den fungere for nogen.
Filmen har intet med rigtigt med spillet at gøre, udover navne og nogle ting som The Agency, men hele idéen i spillet, hvis i ikke ved det, var at liste sig rundt, lave sit lejemord, også liste ud uden at blive opdaget. Det sker på intet punkt i filmen, og der er ingen spænding i om han bliver skudt eller ej da der ingen opbygning af figur, og man er egentligt ligeglad om han dør eller ej.

Timothy Olyphant der spiller Agent 47 er nok en af de vildeste fejl castings jeg har set. Han passer overhoved ikke til rollen. Olyphant er en god skuespiller, som set i tv-serien ”Deadwood” og senest i ”Die Hard 4.0”, men han er ikke på nogen måde en actionhelt. Hvis man skal kunne bære at være skaldet, skal man være langt kraftigere bygget, og Olyphant ligner bare en der er sur på sin frisør.

Hitman er endnu en skuffende videospilfilmatisering, men hvis man bare kan se den som actionfilm, formår den at underholde ved stort set ikke at skrue ned for action faktoren på noget tidspunkt. Den er dejligt kort forhold til indholdet, langt flere film burde vare 90 minutter, da man oftest i denne slags film prøver at gøre filmen mere seriøs end den skal være.
Jeg giver Hitman 2 stjerner, og hvis du hader hjernetom drengerøvs action skal du tage en stjerne fra, men hvis du kan slå hjernen fra og nyde den for hvad den er så læg 1 til.

Titel: Hitman
Original Titel: Hitman