Hjælp! Vi Skal Passes

29. juni 2014 af Betina Bøgh Larsen

Hjælp! Vi Skal Passes billede

En herlig familiekomedie for både store og små.

Som absolut sidste mulighed beder Alice (Marisa Tomei) sine forældre, Artie (Billy Crystal) og Diane (Bette Midler), om hjælp til at passe sine tre børn, da hun skal på forretningsrejse med sin succesrige mand, Phil (Tom Everett Scott).

Mormor og morfar står ikke deres børnebørn nær. Thi de har et helt andet syn på børneopdragelse end deres datter. Alice er meget moderne i sine opdragelsesmetoder og ønsker inderligt at være den perfekte mor. Hun siger fx ikke ”nej” til børnene, hvis de gør noget, de ikke må, men opfordrer dem i stedet til at ”tænke over konsekvenserne af deres handlinger”.

Artie har især svært ved at tilpasse sig familiens moderne levevis. Han er derfor ikke lutter begejstret for at skulle være barnepige, men det betyder meget for Diane at få et stærkere forhold til børnebørnene, så der er ingen vej udenom. Det viser sig dog hurtigt at være noget af en mundfuld, og Artie må bruge beskidte tricks for at få børnene til at makke ret..

Vurdering
Hjælp! Vi Skal Passes er en herlig familiekomedie, der er velegnet til en hyggelig aften i familiens skød. Den byder på et godt grin for både børn og voksne, da børnenes mange skarnstreger vil appellere til de små, og Billy Crystal’s sjove punch lines til de store.

Billy Crystal er uden tvivl filmens absolutte højdepunkt. Gennem årene har han bevist, at han mestrer komikken, og det samme gør sig gældende i Hjælp! Vi Skal Passes. Han har humoristisk sans og en god mimik. Han gør det rigtigt godt som den stakkels, gamle bedstefar, som ikke kan følge med tiden. Først bliver han fyret fra sit årelange job som sportskommentator, fordi han ikke appellerer til de unge lyttere. Dernæst bliver han belært i, hvordan man skal opdrage børn, af sin egen datter – som om han ikke gjorde det godt nok, da hun var barn.

Marisa Tomei er også rigtigt god som den overbeskyttende mor, som knap nok tør lade sine forældre passe deres børnebørn. Som om de vil tage skade af at tilbringe en uge sammen med mormor og morfar, som har et helt andet syn på børneopdragelse end Alice. Man ser tydeligt frygten i hendes øjne, og selvom hun tydeligvis overreagerer, forstår man hende alligevel godt lidt, for hun vil jo bare sine børn det bedste.

Ekstra-materiale
Ekstra-materialet byder på den obligatoriske trailer for filmen, samt et indledende trailershow for andre titler. Man har også mulighed for at se filmen med kommentarspor af instruktøren, Andy Fickman, og Billy Crystal. Filmens slettede scener kan ligeledes ses med kommentarspor af Billy Crystal. Endelig er der en række tekniske bøffer, dog uden kommentarspor, men stadig meget underholdende.
2 stjerner til ekstra-materialet.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Hjælp! Vi Skal Passes