Hjertet Først

24. oktober 2003 af Pia Bertelsen

Hjertet Først billede

Hjertet Først er en tysk social realistisk ungdomsfilm. Men filmen rammer fornuften først og følelserne sidst. Den bliver aldrig rigtigt vedkommende eller rørende.

Efter sin mors død tager 18-årige Jakob til Frankfurt for at bo hos sin søster Petra. Hun er højgravid, pengeløs og kæresten har lige forladt hende. Jakob beslutter sig for at blive og hjælpe søsteren. Til et spejdermøde falder han for den smukke polske au pair Wanda (Alicja Bachleda-Curus). Men Wandas værtsfamilie er ikke begejstrede for at have Jakob rendende hele tiden. Desuden holder Wanda på en hemmelighed, som skaber problemer. Og Jakob laver en kæmpe bule i en bil, som han ikke har råd til at få repareret. På trods af de mange problemer spirer en forelskelse frem….

Opskriften i filmen er velkendt: Dreng møder pige, pige kan lide dreng, men siger det ikke. Dreng får pige, men dummer sig. Pige tilgiver dreng, og så lever de lykkeligt til deres dages ende. Det er der sådan set ikke noget galt i. De fleste romantiske dramaer er skåret efter dette mønster. Problemet er, at vennernes skærmysler, familieproblemerne og misforståelserne ikke bliver nærværende.

Se filmen, hvis du er teenager, og du trænger til at se nogle på din alder have problemer med kærligheden, familien og vennerne. Men hvis du gerne vil røres eller underholdes, så vælg en anden film. Filmen får dog to stjerner, fordi Jakob (Tom Schilling) spiller godt i rollen som den forelskede knægt der rumler rundt og bakser ind i lidt for mange mennesker på en gang. Han er rapkæftet på de forkerte tidspunkter, og når der skal tales, er han tavs.

Titel: Hjertet Først
Original Titel: Herz über kopf
Premieredato: 24. oktober 2003
Instruktør: Michael Gutmann
Skuespillere: Tom Shilling, Alicja Bachleda-Curus, Matthias Schweighöfer, Sebastian Kroehnert, Anna Kalata, Anna Katharina Von Berg, Marcello Mahr, Leonard Lansink, Katharina Müller-Elmau, David Scheller
Spilletid: 91 min.
Selskab: Claussen & Wöbke Filmproduktion Gbmh, 2001
Genre: Romantik