Hollywood Cops (DVD)

14. april 2004 af Morten Eriksen

Hollywood Cops (DVD) billede

Der er lagt op til en rigtig politi-buddy film med alt hvad det indebærer af mordsager, biljagter og kvinder...

Joe Gavilan (Harrison Ford) og K.C. Halden (Josh Hartnett) er kriminalbetjente i drabsafdelingen i Los Angeles. Da en rap-gruppe bliver mejet ned på et spillested, bliver de to sat på sagen. De to betjente har begge sidejobs. Halden er yoga- instruktør og Gavilan er ejendomsmægler. Der er derfor stress på, når man samtidig med at være på opgave skal forhandle huspriser. Det hjælper heller ikke på opklaringsarbejdet, at de begge er under lup hos politiets Afdeling A. Gavilan og Halden har forskellige arbejdsmetoder. Halden har fingeren på aftrækkeren, mens Gavilan mere er old school betjent. Lena Olin spiller Gavilans elskerinde.

Aldersforskellen mellem de to betjente kommer ikke som en overraskelse for tilskueren, men det var overraskende at opleve hvor lidt samspil der er mellem Hartnett og Ford. Den er med andre ord helt gal. Hartnett skjuler sit talent næsten uhyggeligt godt og man sidder hurtigt i sofaen med en følelse af, at der er nogen eller noget der er fuldstændigt malplaceret i denne film! Det får så den følgevirkning, at interessen for handlingen ryger af fløjten og man sidder så tilbage med et lille håb om at det hele tager en drejning til det bedre, men....det gør det ikke! Ford’s blanding af surmulen og lun-og-vittig rammer helt ved siden af, og jeg husker kun en enkelt lille bemærkning hvor jeg trak på smilebåndet. Hartnett gennemgår rollen som en Mannequin-on-the-move uden at give noget som helst af sig selv. Efter min mening hører han mere hjemme i film hvor meningen er at tilfredsstille et hungrende kvindeligt teenage publikum! Filmens største svagheder er manuskriptet og instruktionen. Med Hartnett i den ene hånd og en hip hop musik/stil i den anden, tilgodeser filmen mest et ungt publikum. Så jeg har derved fundet frem til, at det er Harrison Ford der er malplaceret i denne film, men at grunden til at man har lavet denne mix muligvis er et forsøg på at ramme et bredt publikum. Man får meget mere ud af at gense en film som "48 Timer" eller "Running Scared" end denne tynde kop te!

I ekstramaterialet finder man så ud af hvor præcist det er gået galt i produktionen.

Filmen er instrueret af Ron Shelton der ellers har instrueret den fremragende ”White Men Can’t Jump” med Wesley Snipes og Woody Harrelson.

DVD specifikationer:

Dvd’en starter med sprogvalg. Vælger man dansk, så får man dernæst en dvd-spot for Sky Radio efterfulgt af en trailer for ”Daddy Day Care” (Letterbox, 2,35:1, DD Stereo) med Eddie Murphy der har dansk dvd premiere den 18. maj 2004. Der er ingen bonus ved valg af svensk, norsk eller finsk og Sky Radio reklamen samt traileren kan kun ses når man vælger dansk i sprogmenuen.

Menuerne er animerede og der er underlægningsmusik på hovedmenuen. Filmen er tekstet på dansk, svensk, norsk og finsk. Filmen præsenteres i 16:9 2.35:1. Billedet står knivskarpt og god billedkvalitet præger i det hele taget udgivelsen, både hvad angår Eddie Murphy traileren og ekstra materialet for filmen. Flot overførsel til dvd. På lydsiden kan man vælge mellem DD 5.1 eller DD stereo 2.0. 5.1 lydsporet er rent og udnyttes ofte i skudscenerne og scener hvor der spilles musik i filmen.

Ekstramateriale:

Making of Hollywood Cops
LAPD stories
Hollywood Cops confidential
Filmographies
Trailer

Making Of... er et 15 minutters program (som vi kender dem) med interviewbider og små klip fra filmen. Her fortæller instruktøren, at han under optagelserne af ”Dark Blue” (der også er en LAPD politifilm) møder nogle rigtige politifolk og her støder han på den garvede politimand Robert Souza der så skriver manusktiptet til ”Hollywood Cops”. Manuskriptet er altså skrevet af en politimand, og skulle derfor have et indhold med en vis realisme. Da idéen til filmen er nedfældet, castes Harrison Ford og Josh Hartnett selvom manuskriptet ikke er skrevet. Vi får også at vide, at det skulle være almindeligt for politifolk i LA at have flere jobs som de tager sig af når de afvikler afspadsering.

LAPD stories (16 min.) er interviews med tre personer som har været ansat i politiet i Los Angeles, heriblandt en kvinde der har været undercover som luder. De tre har modstridende meninger om racisme og korruption indenfor politiet, så det er op til tilskueren at skelne skidt fra kanel.

Hollywood Cops confidential (9 min.) er sådan set bare en mini-udgave af Making Of... programmet. De cameos der er med i filmen præsenteres. For eksempel så spiller Gladys Knight mor til en kriminel, Lou Diamond Philips dukker op som transseksuel luder og Eric Idle er under anholdelse på politistationen.

Filmographies er en opremsning over hvad Ron Shelton, Robert Souza, Harrison Ford og Josh Hartnett har været med i af produktioner. Her er det helt klart i Harrison Ford’s liste guldet er.

Traileren giver publikun et indtryk af, at der er tale om en film med masser af action, biljagter og komik (Letterbox, 1.85:1, DD Stereo)

Filmen har fået en mere spiselig titel på det danske marked. Originaltitlen er ”Hollywood Homicide”. Jeg har altid synes at det var noget pjat at amerikanske filmtitler skulle oversættes til dansk eller som her til en anden engelsk titel. Vi er dog langtfra så slemme til det som tyskerne. For at tage et par morsomme eksempler så har ”Bridget Jones’s Diary” fået den tyske titel ”Schokolade Zum Frühstück” og ”Groundhog Day” hedder på tysk ” Und täglich grüßt das Murmeltier”!

Jeg giver stjerner for hvad jeg synes om dvd-udgivelsen som helhed. Kvaliteten af selve filmen (handlingen og præstationerne samt kvaliteten af billede og lyd) ser jeg som det vigtigste. Billed- og lyddelen er helt i top. Der er en ok portion ekstra materiale der dog ikke rigtig gør hverken fra eller til. Da filmen er temmeligt mislykket, så kan den samlede vurdering ikke snige sig op på mere en 2 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af SF/Fox

Titel: Hollywood Cops
Original Titel: Hollywood Homicide