Forvirret? Join the club!
En gryntende hulemand i grøn habit trasker gennem en kirkegård i det centrale Paris, mens han febrilsk suger cigaretter og gnasker løs i gravstedernes blomsterbuketter. Han kommer til et photo shoot, hvor han bider fingeren af en kvinde, for derefter at slikke en betagende fotomodel i den ene armhule og efterlade et blodigt spor.
Forvirret? Join the club! For franske Leos Carax’s Holy Motors er en bjergtagende og visuelt forførende leg med publikum, der bringer filmmediet til helt nye dimensioner.
David Lynch møder Alice i Eventyrland
I filmens prolog følger vi en ældre mand (spillet af Leos Carax selv), der vågner på et hotel og opdager en hemmelig dør på sit værelse. Denne dør åbner han (selvfølgelig) med den dertil indrettede nøgle, der gror i forlængelse af hans finger. Døren fører ind til en magisk biograf med et forstenet publikum, der tavst sidder og iagttager lærredets levende billeder. Kære tilskuer, velkommen til Leos Carax’s univers, der befinder sig et sted i skæringspunktet mellem David Lynch og Alice i Eventyrland.
Herefter følger vi Oscar M. (Denis Levant), der lader sig glide gennem Paris’ gader i en overdimensioneret hvid limousine, med hans kvindelige assistent Céline bag rattet. I løbet af dagen følger vi Oscar M. til en række aftaler eller opgaver, der kræver hver sin forklædning. Pludselig er Oscar M. transformeret til en tiggende sigøjnerkvinde, dernæst en døende onkel i sygesengen og senere en frustreret far, der henter sin løgnagtige teenage-datter efter en fest.
Oscar M’s mange ansigter
Hvad meningen er med disse alsidige opgaver, ved vi ikke. Men Oscar M. lever sig ind i sine roller og sine forklædninger med en sådan overbevisning, at vi aldrig helt ved, hvornår han er i karakter, og hvornår han er sig selv – uanset opgavernes ofte absurd-groteske udformning. Er kuglerne ægte, når Oscar pludselig brutalt nedskydes foran en café? Er kærligheden ægte, når Oscar lader sig besynge af en skønhed i stewardesse-uniform (Kylie Minogue), der også selv er på opgave?
Der er flere spørgsmål end svar. Oscars forskellige inkarnationer fungerer som små film i filmen, der er med til at hæve Holy Motors til et meta-niveau, hvor grænserne mellem værk og virkelighed er sat på prøve.
Syret hyldest til filmkunsten
Hvor Leos Carax’s gennembrudsfilm, De elskende fra Pont-Neuf (1991), var en realistisk hyldest til kærligheden og den franske hovedstad, må Holy Motors derfor ses som en hyldest til filmkunsten og evnen at forføre og tryllebinde sit publikum. Filmens små vignetter bobler af kreativitet og kontrast: det smukke danser visuel vals med det uhyrlige og frastødende, mens Oscar M. løbende skifter ham og humør.
Denis Levan – der har medvirket i de fleste af Carax’s produktioner – leverer en helt igennem fantastisk præstation som Oscar M’s mange ansigter, og både Eva Mendes, Kylie Minogue og Edith Scob kaster også glans over filmens øvrige persongalleri.
Er man til fornuft og forklaring, bør man nok holde sig langt væk. Men ønsker man et utæmmet og uhyre opfindsomt syrebad, så stig straks om bord i Holy Motors’ hvide limousine.