Horsens Open Air 2005

16. maj 2005 af Jesper Rosenberg Antonsen Skriv en kommentar

Horsens Open Air 2005 billede

Horsens Open Air løb af staben i pinsen, vi var på pletten, for at høre nogle af de optrædende fortælle om deres film-vaner.

Pinsesolen skinner fra en næsten skyfri himmel, da ON-Z besøger Horsens Open Air. Vi er der for at få en lille snak med nogle af de optrædende. For en ting er, at vi kender deres musik, men hvordan har de det med film ?

Vi startede med en lille snak med Jesper fra bandet Turn On Tina. Han fortalte, at det godt kunne knibe med tiden til biografture – han var lige flyttet i et hus på landet, og havde et lille barn, men han så dog jævnligt en god film på enten DVD eller i fjernsynet. Hans favorit film er den franske Leon med Jean Reno. Den tiltaler ham fordi den giver en anden vinkel end så mange andre amerikanske film. Som drengerøv kunne han selvfølgelig også godt lide en god amerikansk her-og-nu underholdningsfilm, man Jesper kunne godt savne dybden i film. Ville gerne have at det også var en film man kunne huske dagen efter. Hvis han skulle pege på en dansk yndlingsfilm måtte det være enten Blinkende Lygter eller I Kina Spiser De Hunde.

Jesper kunne godt tænke sig at lave masser af filmmusik. Hvis man kunne leve af det, så var det hans drømmejob. Han har tidligere været med til at lave et af numrene til Kærlighed Ved Første Hik. Som musiker ligger han mærke til musikken i de film han ser. Hvis han skulle lave mere filmmusik, måtte det gerne være til en stor produktion, og så skulle det være noget klassisk musik, som han elsker at lave.

Jacob Haugaard fangede vi meget hurtigt. Han havde ikke nogle filmplaner lige i øjeblikket. Som han sagde så havde Lasse Spang Olsen af og til en lille rolle til ham, og det var han glad for. Nu brugte han så tiden på at optræde med Finn Nørbygaard – et show som i øvrigt snart kommer på DVD kunne han afsløre.

Efter Jacob rendte vi ind i Flemming ”Bamse” Jørgensen. Han mente dog ikke at han så nok film til at medvirke i vores lille interview, men kunne henvise til Jes Kerstein fra bandet, som efter Bamses udsagn så film hele tiden. Så vi tog selvfølgelig fat i Jes. Ligesom Jesper havde Jes et tidsproblem når det kom til turene i biografen, faktisk mente han at han aldrig gik i biografen, men så de film han skulle se på DVD. Hans helt klare yndlingsskuespiller er Robert De Niro. Han lagde også en del mærke til musikken i film, men på spørgsmålet om hvorvidt det var noget for Bamses Venner at lave filmmusik, så mente han at den afdeling stod Bamse selv for. Jes skulle herefter haste videre for at nå på scenen.

Vi benyttede lejligheden til at tage en snak med Sponge og Shooter fra det farverige band Cartoons. De var ingen undtagelse til reglen om at der ikke er meget tid til at gå i biografen. Begge havde småfolk derhjemme, så den stod ofte på børnefilm, når der skulle ses film hjemme på DVD. Shooter’s favoritbørnefilm er Ice Age og Stor Ståhaj, som begge spilles flittigt i det lille hjem, med dansk tale så børnene kan følge med. Hos Sponge var det Shrek 1 og 2 der roterede i maskinen. På spørgsmålet om hvilken film de sidst havde set i biografen kunne Shooter holde fast i Stor Ståhaj, mens Sponge ikke mente at have været i biografen siden han så Minority Report.

Når det kommer til yndlingsfilm, så var Sponge til Scarface og film fra Scorses-universet. Shooter var til French Connection. Yndlingsskuespillere var henholdsvis Robert De Niro for Sponge’s vedkommende, mens Shooter er til Jack Nicholson. Begge mente også at de lagde lidt mere mærke til musikken i film fordi de selv var musikere, men det var nok ikke ret meget mere end andre. Begge kunne også godt tænke sig at Cartoons skulle lave musik til en film. Det skal så være i Cartoons stil; sjov musik til en sjov film.

Til sidst fangede vi Johnny De Luxe. De kunne hurtigt blive enige om at de så mange film. Det sker i deres tur-bus, hvor der tit ses film på landevejen. 3 af de 4 medlemmer fremhævede King Pin som favoritfilmen – ”hentehår og bowling”, som det så smukt blev formuleret. Sidstemanden havde aldrig set den! Men det skulle der nok blive rådet bod på – den var netop indkøbt på DVD, så den kunne ses i bussen.

Biografbesøgene kniber det også med for Johnny De Luxe, men ikke lige meget for alle medlemmer. Der Untergang blev nævnt som seneste biograffilm af en, mens en anden ikke mente at have i biografens mørke siden Spiderman 2, som han i øvrigt syntes var en elendig film. Da snakken faldt på musik til film var alle enige om at de lagde meget mærke til det. Specielt Tarantino mente de formåede at lege suverænt med musikken. Han kunne finde på at spille glad musik til en sørgelig scene og omvendt. Magnolia var også en film med et fremragende soundtrack. Jeg kunne naturligvis ikke lade være med at spørge om Johnny De Luxe kunne tænke sig at lave musik til en film. Så blev der tavst. De kunne ikke sige ret meget, men det lykkes mig da at få hevet ud af dem at de var godt i gang med at lave et nummer til en film. Det var tys-tys, men de kunne afsløre at det blev et typisk Johnny De Luxe nummer, som ligeså godt kunne være et nummer på deres CD, men som nu i stedet kom med i en film. ON-Z glæder sig til at høre mere til dette….

Og med det sluttede vores besøg på Horsens Open Air. Herfra skal lyde en stor tak til alle de optrædende som tog sig tid til en lille snak med ON-Z om et emne de normalt ikke bliver udspurgt om. Også en tak til Festivalkontoret ved Knud Bjerre for at give os muligheden for at møde de optrædende. Og sidst men ikke mindst en tak til fotograf Frank Eland.

ON-Z i samtale med Jesper fra Turn On Tina.
Jes fra Bamses Venner deler sin filmviden med ON-Z.
Johnny De Luxe tog sig også tid til en snak med ON-Z.