Hotel

3. december 2004 af David Lund

Hotel billede

Tysk/østrigsk kunstfilm der leger med publikums fantasi. Devist vellykket, men en oplevelse udover den sædvanlige.

En ung pige ved navn Irene, er netop begyndt på sit nye job, som receptionist på et Hotel midt i en skov. Det er et meget isoleret sted, og den eneste attraktion er afslapning og en hule, hvori et sagn om en gammel skovheks fra 1500-tallet huser. Alle på hotellet opfører sig meget underligt overfor Irene, og den mystiske forsvinden af den sidste pige der havde hendes job, hjælper ikke på det...

Hotel er en meget svær film at anmelde. På det simple plan gennemfører den alt hvad den vil, på trods af filmens korte løbetid, men det er netop også derfor den ikke helt virker. Atmosfæren i filmen er tyk og stilrig, og på intet tidspunkt føler man sig sikker. Der er helt sikkert en masse der sker under overfladen, og pga. filmens langsomme hastighed og mangel på udvikling, når man som publikum hurtigt at sidde og opdigte sine egne historier. Som kunstfilm vækker den publikums fantasi, og dækker nogle super stilede rammer omkring den. Men det er i slutningen ikke særligt tilfredsstillende, for man vil nu rigtigt gerne have, bare det ene simple hint, der danner ramme om en form for løsning på det hele. Misforstå mig ikke, det er på alle måder med vilje, og det har virket i mange andre tilfælde før, men i denne film virker det bare ikke. Man er derfor efterladt med en tom følelse, og ligegyldigt hvor mange gange man prøver at gennemgå detaljerne, kan man som individ ikke danne sin egen, fuldendte og uafhængige mening... og det er netop det, der er filmens største mangel.

Den østrigske instruktør Jessica Hausner er meget annerkendt for sine kortfilm. Filmen Inter-View har vundet mange priser, og hendes debutspillefilm Lovely Rita, har vakt interesse i udlandet. Hotel er den første af hendes film, der bliver vist herhjemme, men helt sikkert ikke den sidste. Hun er en fantastisk instruktør, bare det at hun kan opbygge en stemning på få minutter, er et tydeligt tegn på dette. Billederne er fantastiske og brug af lys, skygger og lyd danner en unik, isoleret atmosfære. Det kan slet ikke beskrives hvor flot en film det er, specielt ikke med de få virkemidler og resourcer der er blevet taget i brug. Hun står også for manuskriptet, og desværre er det kun få ændringer fra at have været et mesterværk. Det ender som en ufuldendt oplevelse, men ikke mindre interessant af den grund.

Skuespillet er ligeså interessant at følge med i. Franziska Weiss der spiller Irene, gør det så afrundet og immunt, at man selv kan komme ind på tanken om, at det hele foregår i hendes eget hoved. Og det er egentlig standarden i denne film, alle spiller så perfekt men så overfladisk, at man straks kan sætte hele skylden over på dem, uanset situationen. Filmens skuespil er dog delt op i to, der er Irene og så er der alle de andre. Irene fatter vi en form for sympati for, udelukkende fordi det er hende vi følger, og alle andre er negative imod hende. Men bortset fra denne detalje, er skuespillet instrueret på præcis samme måde. Afslør intet.

Jeg indrømmer at Hotel irriterer mig. Mange vil helt sikkert afskrive den pga. dens få mangler, men hvis de mangler blot ikke havde været der, ville jeg have synes filmen var et mesterværk. Dog er disse mangler så utroligt essentielle for at filmen virker, så derfor virker filmen kun delvist. Det filmtekniske er alt på plads, og rummer også en stor del af helhedsindtrykket, og derfor kan jeg på ingen måde placere filmen som en gennemsnitlig oplevelse. 4 stjerner får den, med håb om en mulig udvidet version.

Titel: Hotel
Original Titel: Hotel
Premieredato: 3. december 2004