House of the dead 2 : Dead aim.

14. november 2006 af Henrik Andersen

1 stjerner Skriv en kommentar

House of the dead 2 : Dead aim. billede

Det populære computerspil House of Blood 2, bliver her forsøgt overført til film. Det lykkedes ikke, og ender op med en tam omgang zombie-fræs.

All guts, no glory står der på plakaten til denne zombie sjasker. House of the dead 2, er endnu en filmatisering af et computerspil. En film der er udgivet direkte på DVD, og hurtigt er blevet vist på Amerikansk betalings TV, og når man ser den, så kan man godt forstå at den aldrig fik chancen for at blive vist på det hvide lærred.

Vi befinder os i starten af House of the dead 2 på et Amerikansk universitetsområde. En flok knægte bryder ind i den bygning hvor pigerne holder til, med skarpt ladte vandpistoler. Pigerne skriger, men elsker alligevel at få sprøjtet vand på deres undertrøjer, der helt efter drengenes planer bliver gennemsigtige. En af pigerne bliver lidt mopset og forlader området. Hun ser sig ikke for og bliver derfor kørt over af en bil der føres af professor Curien ( Sid Haig ). Han bringer hende til hans laboratorium hvor han giver hende en sprøjte med et gustent grønt serum. Snart lever hun op igen, og som en levende død overfalder hun Professoren, der også bliver zombie. En epidemi er startet og 29 dagen senere er hele universitsområdet infektet og alle er blevet forvandlet til zombier, eller Hypersapiens som de også kaldes.
Ellis (Ed Quinn ) er benhård elitesoldat og normalt leder for et medicinsk forskerteam der er ved at finde en kur imod zombieplagen. Sammen med den smækre Alexandra ( Emmanuelle Vaugier ) med øgenavnet: Nightingale sendes han og et hold barske soldater ind på universitets området for at finde noget DNA fra den zombie der startede det hele. Det kan bruge i deres medicinske forsøg til at fremstille et antiserum.
Da de kommer frem til universitetet viser det sig, at det ser sort ud. Alle bygningerne er forbundet af underjordiske gange, og dette gør, at de aldrig kan vide sig sikre for de glubske Hypersapiens. Resultatet bliver da også, at næsten hele den benhårde flok soldater snart er blevet bidt og dermed smittet af den dødelige zombievirus.
Det lykkedes Ellis og Alexandra at få det DNA de skal bruge men i flugten mister Ellis det, og så må de på den igen. Men nu er der endnu flere zombister og 2. omgang bliver blodig og meget farlig. Det ender med, at de kun står tilbage med knive og en stor brandøkse over for en flok af hundredvis af glubske Hypersapiens. Ellis klare frisag med Alexandra forsvinder i mængden. Ellis slipper væk fra det befængte område, men en sidste forhindring viser sig i form af en overlevende soldat, der ønsker DNA prøven så han kan sælge den og dermed tjene mange penge. Ellis er trængt op i en krog, med udsigt til en tarvelig og uretfærdig død. Men redningen er tættere på end han har regnet med.

Instruktøren Michael Hurst, har altid lavet film i den fantastiske genre. Han står bag den ret så populære Tv-serie om Herkules der blev lavet fra 1994-1997. Michael Hurst har i 2006 også lavet den overnaturlige thriller Room 6.
Michael Hurst siger på ekstramaterialet at han med House of the dead 2 gerne ville lave en slags Starship Troopers på et universitet. Det kan godt være at det har været målet, men det er som det meste andet i denne produktion druknet i ligegyldigheder og mangel på overblik og indlevelse i historien.

Emmanuelle Vaugier de spiller Alexandra med tilnavnet Nightingale er nok mest kendt for hendes rolle i den populære ungdomsserie One Three Hill. Hun har dog haft mindre og stører roller i så forskellige film som Saw II, Mindstorm og Ungdomskomedien: 40 Days, 40 Nights.
Emmanuelle Vaugier er nok den på skuespillerholdet, der klare sig bedst, men det sige jo i grunden ikke så meget, da de fleste spiller som var de hentet fra delitant teateret i Ovre Udby. Men det er selvfølgelig heller ikke nemt at spille skuespil, når man gang på gang skal sige dumme replikker og lidt for smarte og for ofte brugte onliners, der ikke er det mindste spændende eller givende for historien eller publikum.

Ed Quinn der i House of the dead 2 spiller Ellis har desuden medvirket i Staship Troopers 2: Hero of the federation. Hans skuespiller talenter og karisma brænder desværre heller ikke rigtigt igennem denne gang, og hans stive og lidt selvsmagende måde at levere replikker på tilføre bestemt ikke filmen noget godt.

Sid Haig der blev kultskuespiller med sine roller i Rob Zombies geniale film: House of 1000 Corpses og fortsættelsen: The devils rejects, spiller en lille rolle først i House Of the dead. Han er professor på universitetet hvor smitten starter, og det er faktisk ham der starter det hele. Sid Haig når desværre ikke at få meget spilletid, før han selv bliver bidt af en zombist, og derfra går det faktisk ned af bakke for filmen som helhed.

Det positive ved denne film er at der er lagt et udmærket make-up arbejde med de mange zombier. Desværre er der en tendens til at klippe lidt for hurtigt væk fra de frådende Hypersapiens, og det er lidt ærgerligt når nu de er så fint lavet. Det er så det positive der er at sige om den. Det der ellers er at sige er at House of The dead 2: Dead aim, er en ganske irriterende dårlig film, der bestemt ikke fører noget godt til zombiegenren. Ærgeligt når der ellers ville være en mulighed for at skabe noget spændende, ud fra det udmærkede spil, det er inspireret af.
Der er mange ting der ikke virker i filmen. De to hovedpersoner er stive og ikke særligt karismatiske. Deres karakterer er endimensionelle, og selvom der prøves at give dem noget personlighed ved at fortælle lidt om deres fortid, så bliver det bare til tomme floskler der slet ikke virker efter hensigten.
Ligeledes er der den store flok soldater, der nærmest bare er med som føde for zombisterne. Man når ikke at holde af dem før de er blevet spist og derfor er man faktisk, ligesom med hovedpersonerne, ligeglade med om de lever eller dør, og det er lige præcis det, der gør, at man aldrig kan leve sig ind i historien og filmen som helhed.
Dertil kommer at det hele også virker meget utroværdigt. Jeg ved godt, at det er en zombiefilm, og dermed er vi i den fantastiske genre, hvor ikke alting behøves at virke troværdig. Men for at man skal tro på det utroværdige, kræver det at de karakterer der er i det opbyggede univers opfører sig troværdigt, og som om de virkeligt levede der. Dermed for man som publikum mulighed for, at leve sig ind i den verden man som filmmager prøver at fremstille. Problemet i House of the dead 2, er at de karakterer man møder ikke virker troværdige i deres fremtoning. Eksempelvis så opfører det toptrænede soldaterhold sig som en flok drengespejdere, der er på deres første tur sammen. De begår den ene dumme fejl efter den anden, og dette bliver bare for utroværdigt at se på til sidst, når de nu er blevet fremstillet som et topprofessionelt hold, der er vant til at klare ærterne.
Den første House Of the dead film er bestemt heller ikke noget mesterværk, men den er stor, spændende og velspillet i forhold til denne omgang makværk. Så hvis du virkelig holder af zombiefilm og er fan af genren så hold dig langt væk fra House of the dead 2, så hellere brug et par timer i selskab med videospillet, det er mange gange mere holdbar underholdning.

Ekstramateriale:

Kommentarspor med instruktør Michael Hurst og producer Mark A. Altman.

Trailers til andre udgivelser.

The making off: The house of the dead 2. 14 minutters ryg klapperi hvor instruktør og producer, samt skuespillere snakker om hvor god en film de har lavet. Man skulle næsten tro de ikke havde set det færdige resultat. Det eneste spændende her er et meget kort afsnit hvor der fokuseres lidt på effektfirmaet Almost Human der har lavet den ret gode zombie make-up.

Slettede scener. 4 stk. der absolut er lige så ligegyldige som selve filmen.

Samlet karakter for ekstramaterialet må blive 1 stjerne ud af 6 mulige. Mest fordi det bare er spild af tid, at hører på at folk, der har lavet noget møg, selv roser det til skyerne.

Lydformatet er Dolby Digital 5.1: Engelsk, Polsk, Tjekkisk, Ungarsk.