Human Nature

22. marts 2002 af David Lund

Human Nature billede

Den ene er en behåret kvinde, den anden en mand opdraget af aber, den tredje en videnskabsmand og den fjerde hans assistent. Et firkantsdrama af manden bag

Lila Jute (Patricia Arquette) lider af en hormonel forstyrrelse der gør, at hun er behåret over hele kroppen. Ulykkelig over dette, forlader hun civilisationen for at bo i naturen. Efter et stykke tid går det dog op for hende at hun har brug for en mand, så hun tager tilbage igen. Her finder hun videnskabsmanden Nathan Bronfman (Tim Robbins), og de indleder et forhold der ser ud til at gå meget godt. En dag hvor de to går en tur i skoven, finder de en vildmand (Rhys Ifans), urørt af civilisationen, som Nathan beslutter sig for at opdrage som et eksperiment. Han bliver snart navngivet Puff af Nathan’s assistent Gabrielle (Miranda Otto), og snart indleder de alle et bizart firkantsdrama.

Filmen er skrevet af Charlie Kaufman, manden der stod bag den geniale Being John Malkovich. Spike Jonze der instruerede Being John Malkovich er nu producer, og Michel Gondry, der førhen kun har arbejdet med musikvideoer, instruerer. Alene ud af dette kan der drages mange paralleller med Being John Malkovich, men det er ikke til at tage fejl af. Dette er endnu en genial film af Charlie Kaufman; manuskriptet er fejlfrit, karaktererne er troværdige, humoren rammer plet og historien er troværdig, tæt og fyldestgørende.

Skuespilspræstationerne er i top. Der er dejligt at se Tim Robbins (Short Cuts, En Verden Udenfor) i en god film igen, han vælger desværre at spille med i mange dårlige film, men omtrent hver femte rammer han med et mesterværk. Han styrer sin karakter perfekt og leger en hel del filmen igennem. Patricia Arquette (Bringing Out The Dead, Lost Highway) har det lidt på samme måde, hun spiller da også ganske okay, men ikke helt ligeså overbevisende som resten af filmens hovedpersoner. Rhys Ifans (The Shipping News, Little Nicky) viser her at han kan mere end hvad han hidtil er blevet tilbudt. Han spiller fuldstændig suverænt, og skal nok nå at slå stort igennem.

Instruktionen er pletfri, Michel Gondry får det bedste ud af skuespillerne og viser stor respekt for værket. Måske skulle man hente flere instruktører fra musikvideoens verden, for med Spike Jonze udgører disse to nogen af de bedste debutanter verden har set.

Alt i alt en forrygende film. En af de få film der rent faktisk er tro mod sig selv og sine karakterer hele vejen igennem. Desuden har den nok symbolik til at gøre en dansklærer svimmel. Det er meget sjældent at man finder en film der har noget nyt at sige om kærlighed, er original og tør at løbe i forskellige retninger. Filmen mangler desværre det sidste, afgørende puf til at gøre den ekseptionel, men den er ekstremt underholdende.

Titel: Human Nature
Original Titel: Human Nature
Premieredato: 22. marts 2002