Hver dag

22. marts 2018 af Maria Bogensberger

Hver dag billede

Ubetinget kærlighed

Hver dag er en kærlighedshistorie om den 16-årige Rhiannon (Angourie Rice), der møder en mystisk sjæl, der kalder sig selv for A. A har gennem hele livet vågnet op i en ny krop hver dag. Altid samme alder, altid samme område og altid 24 timer, men aldrig samme krop to gange. De to udvikler stærke følelser for hinanden. Men det er ikke nemt og hver dag må de lede efter hinanden, uden at vide hvad dagen vil bringe. Er det muligt for de to at fortsætte deres forhold? Eller må de træffe en svær beslutning og leve videre uden hinanden?

Filmatisering
Hver dag er filmatiseret efter best seller succesen af samme navn, der er skrevet af David Levithan og som udkom i 2013. Filmen er instrueret af Michael Sucsy.

En ny sjæl hver dag
I filmen Hver dag møder vi Rhiannon, der er i et forhold med sin kæreste Justin. Justin ser hende ikke og interessere sig ikke synderligt meget for hende, alt drejer sig om sport. Rhiannon mærker det godt, men bilder sig selv ind at alt er fint, lige indtil en dag hvor alt ændres. Justin er som en anden. Sød, kærlig og opmærksom og de tilbringer den bedste dag i hendes liv sammen, men dagen efter er alt ved det gamle. Her finder hun ud af, at Justins krop har været overtaget af en fremmede, der kalder sig A. En mystisk sjæl der hver dag vågner i en ny krop. Begge bliver hurtigt forelsket, men det er ikke nemt, da A aldrig ved hvilken krop der er den næste. En dreng, en pige, en religiøs, en psykisk syg eller noget helt andet. Følelserne bliver stærkere dag for dag, men snart må de indse at en fremtid sammen, måske ikke er så realistisk som de tror.

Store forventninger
Jeg havde set frem til denne film, da jeg er pjattet med romantik. Men jeg blev skuffet. Selve handlingen kunne have været fængende, hvis der var en højere mening med den, men det kom aldrig. Man ser A i disse forskellige personer. Men hver dag er den samme og Rhiannon og A oplever det samme. Hvis nu at A brugte tiden på at forbedre personens liv eller ligefrem ødelægge det, ville der være en mening, men det var der ikke. A forholder sig passivt på den dag og man lærer aldrig de forskellige personligheder at kende.
Jeg sad hele tiden og ventede på, at der ville komme en mening med det hele men nej, den kom aldrig. Ingen gang slutningen gav mening og da den var færdig, sad jeg tilbage med en følelse af tomhed og skuffelse.
Hvis jeg skal se positivt på filmen, må det være det smukke i deres kærlighed. En kærlighed så stærk at det ydre intet betyder og at deres udfordringer er uden betydning, bare de er sammen. Få det bedste ud af hver dag og nyd nuet.

Titel: hver dag
Original Titel: Every day
Premieredato: 22. marts 2018