I, Robot S.E.

8. december 2004 af Flemming Winther

I, Robot S.E. billede

Kult-instruktør Alex Proyas tager fat om Isaac Asimovs berømte bog af samme navn i denne futuristiske actionthriller. Resultatet er en velafrundet og fængslende filmoplevelse.

I en lettere futuristisk verden i den umiddelbare fremtid, nærmere betegnet år 2035, hvor robotter er hvermandseje og teknologien blomstrer i stor stil, finder vi detective Del Spooner (Will Smith). Spooner har været ude for en traumatisk oplevelse, som har forplantet sig i en dyb og indædt mistillid til alle robotter. Som en del af Chicago politis drabsafdeling bliver han viklet ind i opklaringen af et mystisk dødsfald, der på ydersiden mest af alt ligner selvmord. Spooner køber den imidlertid ikke, og da liget blev fundet i hovedkontoret på USA's største producent af robotter, leder han efter gerningsmanden der hvor ingen anden kunne finde på at lede: nemlig blandt robotterne. Ingen robot har nogensinde begået en kriminel gerning, for deres programmering forbyder det. Derfor er der ingen der tror på Spooner. Men da han lige pludselig støder på Sonny (Alan Tudyk), en robot med mystiske hemmeligheder, bliver Spooner hvirvlet ind i noget større og mere farligt end han nogensinde havde drømt om. Hele menneskeheden står lige pludselig på spil og tiden er ved at løbe ud for Spooner.

I, Robot har været undervejs længe, både som manus ved Jeff Vintar og projekt af instruktør Alex Proyas. Det er lidt af et hjertebarn af Proyas, som mest af alt er kendt for kultklassikerne The Crow og Dark City. Disse to film var af en meget mørk og dyster karakter, men I, Robot fjerner sig lidt fra den stil, da filmen i alle aspekter er meget ren, lys og farverig. Proyas har lavet en film som er gennemført i alle aspekter og man sidder ikke med følelsen af, at der er blevet gået let hen over tingene. Musikken er leveret af Marco Beltrami, hvis CV hovedsageligt består af horror- og actionfilm. I, Robot kræver et vist touch af spænding og uhygge og det formår Beltrami at levere flot. De bedste soundtracks er dem som komplementerer filmen så godt at man ikke rigtig lægger mærke til dem. Soundtracket til denne film er et af dem. Skuespillerne leverer også nogle ret solide præstationer. Will Smith har etableret sig som en af de dygtige af slagsen og har da også fået sin første Oscarnominering, hvilken han fik for Ali. Han spiller lidt sin vante smart fyr og hård fyrs rolle, men med en vis melankoli og dybde. Det passer godt til filmen. Også Alan Tudyk som robotten Sonny og Bridget Moynahan som Dr. Susan Calvin, en af udviklerne af robotterne, leverer gode præstationer. Tudyks rolle er interessant, da han efter optagelserne var slut, helt skulle fjernes fra filmen og erstattes af en computeranimeret robot. Hans stemme og bevægelser er dog bibeholdt.

Alt i alt er I, Robot er flot og tankevækkende film. Den når ikke helt op på højde med de store Oscarvindere, men er et godt køb, som man sagtens kan se igen og igen. Den ligger i samme stil som den undervurderede Minority Report. Filmen er måske lige en anelse for gennemskuelig og dialogen kunne godt være finpudset lidt bedre, men det er i småtingsafdelingen. Filmteknisk er I, Robot helt i top og de meget flotte special effects der er, får seeren til lige at holde en pause med at proppe popcorn i hovedet i perioder i filmen. Jeg kan varmt anbefale denne film.

Ekstramateriale: Der er en hel DVD kun med special features, som hovedsageligt består af on-the-set optagelser af skabelsen af I, Robot. Der er utroligt mange klip af den art, og det er lækkert, men hvad man går og mangler er nogle kommentarer i forbindelse med dem. Man ser bare filmfolkene gøre klar, optage og snakke med hinanden uden egentlig at få forklaret hvad der sker i det pågældende klip. Derfor kan ekstramaterialet desværre hurtigt gå hen og blive småkedeligt. Det er synd, for det kunne have været ret fedt. Desuden kan man finde de sædvanlige audiokommentarer fra instruktør, komponist og forfatter. Man kan se nogle få ekstrascener, fotografier og tegninger fra filmen. Desuden er der 5 easter eggs. Hele ekstramaterialet får 4 stjerner ud af 6.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: I, Robot