I Lossens Time

20. oktober 2013 af Ronnie Bisgaard Mortensen

I Lossens Time billede

Stærkt, bevægende og sikker dansk drama

En los sover i 21 timer, så jager den i 3 timer og spiser i 1 time. Det giver i alt 25 timer, og den sidste overskydende time, kaldes lossens time. Lossen time er der hvor alt kan ske. Der hvor tiden står stille og der hvor, hvis man lytter godt efter, kan høre Gud synge. Søren Kragh-Jacobsens I Lossens Time er dansk drama når det er bedst, med gode skuespilspræstationer og en rørende og mærkbar historie.

Præsten Helen (Sofie Gråbøl) bliver kontaktet af psykologen Lisbeth ( Signe Egholm Olsen). Lisbeth leder et projekt på en lukket institution for voldelige indsatte, et projekt hvor de indsatte har fået ansvaret for et kæledyr, som så skal ændre deres adfærd. Patienten 03-07 har dog reageret meget underligt på projektet, da han har forsøgt selvmord, og Lisbeth beder derfor Helen om at snakke med patienten, hvilket udvikler sig til en intens historie om tab, Gud og kærlighed.

I Lossens Time er et intenst drama, som virkelig rammer de helt rigtige steder. Der er flere grunde til at dramaet bliver rigtig spændende og følsomt. For det første er det en rigtig god historie, som bygger på et teaterstykke af Per Olov Enquist, men som er omskrevet af Søren Kragh-Jacobsen, Jonas T. Bengtsson og ikke mindst Tobias Lindholm. Tre stærke skrivere som har medvirket til masser af gode danske drama og spændingsfilm. Især Lindholm som allerede kan skrive så gode film som Jagten og Kapringen på sit CV. Dermed er der altså allerede lagt an til en god historie.

At lade historien udspille sig på en lukket institution giver også en paranoiaagtig følelse gennem det meste af filmen. Samtlige fanger er utilregnelige, og man frygter hver gang, at nogle af dem skal gå amok. Det medvirker helt sikkert til intensiteten i filmen. Det bedste i filmen er dog skuespillet og især fra Frederik Johansen (En som Hodder, You and Me Forever), der spiller den navnløse fange 03-07. Johansen formår virkelig at gøre sin karakter ekstremt spændende ved hele tiden at virke overlegen og sindssyg men samtidig skrøbelig, så det føles helt ind under huden. Han spiller uhyggelig godt. Desværre er resten af karaktererne nogle tomme skaller. Sofie Gråbøl som spiller præsten Helen og Signe Egholm Olsen som spiller psykologen Lisbeth får intet at arbejde med, og deres karakteres udvikling er ikke tilstedeværende. Det er lidt synd, at vi egentlig er ligeglade med, om Helen egentlig tror på Gud eller om Lisbeths projekt vil lykkedes. I en større birolle ses Søren Malling som den skeptiske men varme fangevogter Knud. Malling er som altid fremragende.

Der er rigtig mange bevægende og intense scener i I Lossens Time. Bl.a. en scene hvor en kat bliver kvalt er så kvalmefremkaldende og stærk, at man har lyst til at kigge væk. Også patienten 03-07’s historie om hvordan han er vokset op er meget intens og følelsesladet.

Alt i alt er I Lossens Time en rigtig god og intens dramafilm. Skuespillet fra især Frederik Johansen er i top og med en fantastisk god historie, så kan I Lossens Time klart anbefales, hvis man er til stærke dramaer. Det er altid dejligt at se, at danske film sagtens kan være med på det internationale marked, når det kommer til at intense dramafilm.

Ekstramateriale: Af ekstramateriale findes der et kommentarspor til filmen med instruktøren Søren Kragh-Jacobsen. Det er altid spændende at høre hvilke overvejelser instruktøren har haft i forhold til de forskellige scener. Udover det er der også et interview med Søren Kragh-Jacobsen, en dokumentar som går bag om filmen og nogle stemningsoptagelser fra filmen.

Ekstramaterialet fra 3/6

SF/Fox.

Titel: I Lossens Time