I Love You, Man

19. juni 2009 af Christian Arhoff Andersen

I Love You, Man billede

Paul Rudd og Jason Segel udgør et makkerpar der levere flere grin end nogen andre denne sommer

Den romantiske komedie genre er efterhånden så klicheflydt at det er svært for de fleste mænd overhoved at se film i genren. En basal kærlighedshistorie appellerer til de fleste kvinder som en actionfilm appellere til de fleste mænd. Bare der er nogen der bliver forelskede i hinanden er filmen et kik værd. Men inden for de sidste par år har der været et par genrebrydende værker, der kan nydes af alle. ”I Love You, Man” er en af dem. I stedet for at tage en normal kærlighedshistorie handler ”I Love You, Man” om venskabet mellem to heteroseksuelle mænd. Det er meget atypisk og nyt da meget få film før denne har vist hvordan venskaber mellem mænd fungere og hvordan man egentlig får venner. Mange film har fejlagtigt portrætteret mandlige venskaber som ”lad os få en øl og se sport” for selvom det er en del af det, er det mere avanceret end det.

Peter Klaven(Paul Rudd) er hvad der beskrives som en ”Girlfriend Guy”. Han har altid haft en fast kæreste, lige siden en helt ung alder og har derfor aldrig rigtig haft tid til venner. Efter en meget speciel aften hvor Peter frier til sin kæreste Zooey(Rashida Jones) ringer Zooey straks til sine to bedste veninder Denise(Jamie Pressly) og Hailey(Sarah Burns) for at fortælle dem den gode nyhed. Zooey spørger Peter om han ikke vi ringe til nogen, men han siger at han vil ringe til sin familie dagen efter. Det går dog Peter på at han ikke har nogen bedste ven, og da Zooey og Peter er til middag hos Peters familie snakker han også med sin far (J.K. Simmons) og sin bror Robbie(Andy Samberg) om det. Robbie siger at han vil hjælpe Peter med at finde sin ”Best Man” til brylluppet men efter et par forfærdelige forsøg og et par misforståede homoseksuelle dates opgiver Peter igen. Heldet ser dog ud til at vende for Peter da han møder Sidney Fife(Jason Segel) til åbent hus. Sidneys komplette ærlighed interesserer Peter, der selv er lidt lukket og hurtigt begynder de to at blive gode venner.

Ordet ”Bromance” blev opfundet af mange anmeldere efter at have set filmen, hvilket bestemt må være et bevis på filmens nyskabelse. Det er sjovt at se den akavede Peter der ikke har den store ide om hvad man laver med sine venner og hele venskabets udvikling er hylende morsom. Meget af humoren og kemien mellem de to hovedpersoner skal tilskrives to af de sjoveste mænd overhoved i øjeblikket. Paul Rudd(Anchorman, 40 Year Old Virgin, Knocked Up, Role Models) har tit måtte leve med at få mindre roller i populære komedier, hvor han oftest var en af scene stjælerne, men han har på det seneste fået et par hovedroller som her i ”I Love You, Man” hvor han er fantastisk. Det er desuden sjovt at se ham som den mere akavede Peter Klaven, hvor mange af hans andre roller har været mere selvtillidsfyldte. Jason Segel ligner et rigtigt menneske og det er derfor har han ofte ikke fået lov til at få hovedroller eller store roller i komedier selvom folkene bag ville have ham. Han er dog blevet svær at undgå efterhånden efter hans gigantiske succes med ”Forgetting Sarah Marshall”, som han skrev og spillede hovedrollen i. Sammen er disse to en fantastisk kombination der sørger for at levere grin i hobetal. Men en af grundende til at ”I Love You, Man” fungere er at de mere dramatiske elementer også virker troværdige, og på grund at filmens fokus på ”Bromance”, mindre klichefyldt.

”I Love You, Man” er indtil videre sommerens sjoveste komedie, og filmens originale koncept gør at selv om filmen må betegnes som en romantisk komedie aldrig føles som noget vi har set før. Desuden udgør to af den amerikanske filmbranches sjoveste mænd et fantastisk vennepar og for os der i forvejen er fans af de to er det rart at se dem i store roller så de også kan nydes af almindelige filmseere. Filmens andre skuespillere er desuden utrolig sjove, specielt Andy Samberg og J.K. Simmons der i filmen både er far og søn og bedste venner. Se den hvis du kan lide når din mund vender opad.

Titel: I Love You, Man
Original Titel: I Love You, Man
Premieredato: 19. juni 2009