I aften er det muligt for danske biografgængere at stifte bekendtskab med det særlige 4DX-format. I hvert fald hvis man booker billet til Tomb Raider i Nordisk Film Biografen på Skt. Knuds Torv i Aarhus C. 4DX er en ny og revolutionerende biografoplevelse, hvor man som seer bliver delagtiggjort i filmen på et helt nyt niveau. Nyskabende teknologi i den særlige sal tilfører nemlig op til 18 elementer i sin konstruktion, hvor ikke mindst biografsæderne er i en kaliber for sig. Sæderne kan bevæge sig frem og tilbage, op og ned samt til siderne. Samtidig er der indlagt stødpuder i ryglænet, så man både kan blive ”kildret” og ”slået”. Luftdyser ved ørerne giver følelsen af at stå midt i en kugleregn mens vand, sæbebobler og sne kan genereres som del af oplevelsen også. Kæmpemæssige faner monteret i salens sider kan generere blæsevejr, som var man fanget i orkanens øje. Tyk røg eller tågedis var også en mulighed eller særlige dufte af de omgivelser filmens handling udspiller sig i. Ja, sådan kunne jeg blive ved…
Netop i anledning af 4DX-formatet var der her til formiddag indkaldt til pressemøde i Nordisk Film biografen i Smilets By, hvor der først blev serveret kaffe og croissanter til de fremmødte skribenter. Herefter fik vi et kig ind i selve maskinrummet bag, hvor vi så de kæmpemæssigt beholdere til de våde elementer. Tanke som naturligvis skal fyldes op på daglig basis, således at salens funktion altid er beredt. Henrik Villadsen, biografchef i Aarhus, fortalte at der var ansat personale og operatører til netop denne del, altså at sørge for driften af den helt særlige sal, og afslørede at der også forefindes et lille lager med reservedele, som kan skiftes ud, så man ikke skal henvende sig til eksterne teknikere. Det har taget 10 uger at indrette 4DX-salen, som er konstrueret i stål for at sikre stabilitet i fundamentet. Selve sædet man placerer sig i vejer 100 kg, og da rækkerne imellem består af 4 sæder, så er det 400 kg som rykker sig rundt pr. vrid. Derfor er man også nødt til at bygge det at noget der kan holde til lidt af hvert. Faktisk ligner det mere et avanceret flysæde, dog uden sikkerhedsbælte, selvom det måske næsten føltes nødvendigt. Derfor er det desværre heller ikke velegnet til alle og enhver. Af sikkerhedskrav skal man være over 100 cm og veje under 120 kg. Børn fra 4 års-alderen skal have en voksen ved nabosædet som en ekstra sikkerhed, og så frarådes 4DX-oplevelsen gravide og epileptikere (grundet brug af stroboskoplys) samt folk med dårlig ryg eller tendens til køresyge. Tilmed er det (selvsagt) ikke tilladt at medbringe varme drikke i biografen, for der er store chancer for at kaffe, kakao og the ender ned af maven på en selv, eller måske i nakken hos personen på sædet foran. Vi fik en særdeles grundig gennemgang af teknik og foranstaltninger fra Henrik, som også kunne fortælle at der er trukket intet mindre end 4,5 km ledning fra teknikrummet og ud til alle stolene i salen!
Herefter blev det tid at entrere i selve 4DX-salen. Her var anrettet et bæger popcorn, en stor slikpose og en dåsecola ved sædet, sammen med et par 3D-briller. Nu var det tid til at teste om al teknikken ville lege med her på premieredagen. Henrik Villadsen testede trinvis alle 18 effekter og forklarede lidt om hvad de kunne symbolisere. Stolene var en moderne form for rodeotyr, hvor vi blev trukket rundt i alle retninger. Ja, det føltes næsten som at være i tivoli. Vindpust, skumsprøjt, sne med mere blev også forevist, lige som små pust ved anklerne, som næsten føltes som om der kravlede mus rundt på gulvet. 16 af disse 18 effekter ville være at finde i dagens visning af Tomb Raider, og ofte med flere effekter på samme tid, forklarede Henrik. Frem på gulvet trådte nu Nordisk Films kommercielle direktør Vibeke Pallisgaard Wolfsberg, som glædede sig rigtig meget til at komme i gang med dette nye stykke mekanik. Hun nævnte i første omgang de norske reaktioner (nordmændene fik 4DX for cirka et år siden), som var gået over alle forventninger. Hun glædede sig over at man nu kunne få opfyldt drømmen om at være langt mere aktiv som filmseer end før, hvor det næsten føles som om man medvirker i filmen, dog uden at have replikker. Vibeke var også inde på at det faktisk ender med at blive endnu mere sundt at gå i biografen på denne måde, for forskning viser at man forbrænder 40 kalorier pr. grin, og grin bliver der flere af når man spiller en langt mere aktiv del i det man ser på skærmen. Ergo kan man godt tåle at købe lidt ekstra snolder og popcorn når man går i biografen, sagde hun med et glimt i øjet.
På med brillerne og så kunne vi så småt begynde dagens forestilling. Som en særlig intro fik vi først en minifilm med fokus på de forskellige elementer, dernæst en form for sikkerhedsguide, hvor der også blev frarådet sart tøj, da eksempelvis kraftige dufte kunne sætte sig i stoffet. Vi fik også lige en trailer for den kommende Jurassic World-film, som naturligvis også kommer i 4DX. Særligt imponerende var nok det voldsomme dinosaurbrøl som var ledsaget af luftpust fra siderne, som stod bæstet og åndede direkte på os. Selve Nordisk Film-featuren med den klassiske isbjørn var oplagt tillagt et drys sne fra oven. Så satte Alicia Vikander (Tulipanfeber, En Kongelig Affære, Ex-Machina) ellers løjerne i gang i rollen som Lara Croft, hvor vi som tilskuere fik tilføjet nogle drøje hug i lænden i takt med at hun også modtog nogle på sinkadusen. Sædet rystede og vibrerede under os, mens Lara høvlede sin cykel i fuld fart over en brostensbelagt gade. Sædet gav sig også som en slags frit fald, da vovehalsen balancerede på vingen af et gammelt flyvrag.
Pigebarnet fyrede også pile af fra bue flere gange undervejs, og det kunne i den grad føles. Små lette tryk fra luftdyserne gav effekten af at være tæt på at blive plaffet ned. Den absolut bedste virkning var i sekvensen hvor Lara ombord på en båd forsøger at krydse farvandet til en mystisk ø, for her blev man som publikum i den grad kørt rundt på stolesædet med havgus smasket på brillerne. Det kraftige blæsevejr og våde stænk gjorde faktisk også at temperaturen faldt i salen, hvilket jo også har været vilkårene for aktørerne på skærmen. Efter små 2 timer havde Lara så afsluttet sit eventyr, og nu var det så tid til at fælde en form for dom:
Jeg vil helt klart anbefale alle at prøve denne form for oplevelse. Dog skal man være forberedt på at blive ”forstyrret” af alle elementerne i tide og utide. Det er heller ikke helt lydløst, så lufttryk, pumper og dyser giver lidt støj fra sig, som ikke er videre heldigt for seere med hang til reallyd. Hvis du skal videre til et selskab efterfølgende, så medbring lige en kam eller børste, for de mange vindpust kan godt efterlade dig med noget uglet hår. De mange rokeringer med sæderne gør også at du nogle gange sidder lettere sidelæns i sædet, hvilket ikke i sig selv er særlig behageligt, men omvendt en nødvendighed for at opfylde 4DX-effekten. Den samlede oplevelse var en blanding af at være mere involveret i filmen, men også prøve at følge med i handlingen på en fælles storskærm ombord på en bus på en knoldet bjergvej med en fuld chauffør. En oplevelse værd bestemt, men jeg tænker omvendt at det måske heller ikke er et format som passer alle aldersgrupper/biografgængere lige godt. Det skal helt sikkert nok finde sit publikum, for den genre som kommer til at trække billetterne er de store actionfilm med grundlag for disse effekter. Det er kommende titler som Avengers, Han Solo-filmen og Ready Player One som allerede nu er annonceret som 4DX-udgaver. Jeg tænker for mit eget vedkommende at det nok skal blive til nogle flere oplevelser med denne platform, men jeg tror jeg vil udvælge mine film nøje. Den ekstra billetpris på 50 kr. for en 4DX-oplevelse gør ikke en biograftur billigere, men man får jo så også lige det ekstra. Jeg er dog nok i sidste ende så old school at jeg nok nærmere vælger 3 almindelige biografture end 2 gange 4DX. Hvis en pågældende film fanger tilstrækkeligt, så får man jo stadig en rigtig god oplevelse uden.