Ice Age 2: The Meltdown

7. april 2006 af Maria Moni

Ice Age 2: The Meltdown billede

Trekløveret Manny, Sid og Diego begiver sig endnu engang ud på en farefuld rejse. Hvor det i den første film, handlede om at redde et menneskebarn, gælder det denne gang deres egen overlevelse.

Manny, Sid og Diego nyder livet på gletscheren, da de hører rygter om, at drivhuseffekten er ved at smelte al isen. I første omgang tror de ikke på rygterne, men da Manny ser det store ishav med sine egne øjne, indser de, at de må forlade deres hjem, hvis de vil overleve oversvømmelsen. Sammen med resten af dalens beboer, begiver de sig ud på den lange vandring væk fra vandmasserne. Det bliver en farefuld rejse, og de tre venner opdager snart, at vandmasserne gemmer på endnu en trussel. Vandet har bragt nogle krokodillelignende væsner med sig, og de er sultne.

På deres rejse slår de tre venner følgeskab med ”tre” pungrotter. Den ene er faktisk i virkeligheden en mammut, ved navn Ellie. Hun mistede sin familie som lille, og blev derefter adopteret af en pungrottefamilie. Hun er nu overbevist om, at hun også er en pungrotte, ligesom sine to brødre Crash og Eddie. Manny forsøger at overbevise Ellie om, at hun er en mammut ligesom ham. I begyndelse fornægter hun Mannys argumenter, men efterhånden som tiden går, indser hun, hvad hun er. Da mammutten er en uddøende race, mener Sid, at Manny og Ellie burde danne par, hvilket er en tanken, som hverken Manny eller Ellie er særlig begejstrede for. Hvordan denne historie og resten af eventyret ender, skal jeg ikke afsløre her.

Historien i Ice Age 2 er endnu en gang krydret med små historier om det ihærdige egern Scrat og hans evige jagt på den forjættede nød. Det er i disse sekvenser, at filmen virkelig kommer til live, og jeg mener, at det er klogt, at man har tildelt Scrat en større rolle i Ice Age 2 end i den foregående film, da han jo er gået hen og er blevet varetegnet for Ice Age filmene. Det bliver til mange sjove og opfindsomme historier med det lille egern, men især historien, hvor Scrat giver den som kung Fu Fighter imod en hel stime af onde piratfisk, er morsom.

Age Ice 2 er ligesom sin forgænger fyldt af referencer til nutiden, hvilket er med til at give filmen et friskt pust og gøre den humoristisk og moderne. Stemmerne bliver igen leveret af Ray Romano (Manny), John Leguizamo (Sid), Denis Leary (Diego), hvilket de gør udmærket. Især John Leguizamo spiller fortræffeligt, som den smålæspende og irriterende Sid. Rollen som Ellie bliver spillet af Queen Latifah, hvilket er et godt valg, da hun er en skuespiller, som bestemt har masse af attitude i sin stemmeføring.

Ice Age 2 er en film, som fungerer på flere planer. Den kan både ses som en hyggelig og humoristisk børnefilm, og som en film, med en dybere mening. Ice Age 2 handler om mere end blot et venskab mellem tre dyr. Den handler ligeledes om familie, ens herkomst og identifikation. Det virker som nogle tunge temaer at tage op i en munter animationsfilm med dyr i hovedrollerne, men det fungerer overraskende godt. Har man set Ice Age (2002), ved man at Manny har mistet sin familie, og derfor har det svært med at knytte nye bånd af frygt for at miste igen. I Ice Age 2 drejer historien sig i høj grad igen om Mannys tab, men ligeledes om Ellies identitetsproblemer. Hun har mistet sin familie som lille, og har derfor fortrængt sin fortid og sin oprindelse. I løbet af filmen finder hun tilbage til den, hun engang var, og hun er derfor i stand til at skabe sig en fremtid.

Ice Age 2: The Meltdown, er opfølgeren til Ice Age fra 2002 instrueret af Chris Wedge. Denne gang er det Carlos Saldanha, som har indtaget instruktørstolen, og det har han gjort rigtig godt. Saldanha var for øvrigt co-instruktør på Ice Age (2002) og Robots (2005), hvilket har givet ham erfaringen til at stå på egne ben og selv have hovedansvaret for at instruere en animationsfilm. Inden jeg gik ind og så Ice Age 2 var jeg meget spændt på om den kunne leve op til den første film. Det må siges at Saldanha havde gjort et næsten lige så godt arbejde med Ice Age 2, som Wedge havde gjort med Ice Age. Dog var der et par ting, som jeg synes, at Saldanha skulle have undgået. Saldanha er blandt andet, lige som Wedge, gået i den klassiske Disneyfælde, hvor figurerne pludselig bryder ud i sang. Til hans forsvar, skal det dog lige nævnes, at det trods alt ikke er hovedpersonerne, men en flok gribbe, som giver den i bedste musicalstil. Desuden synes jeg, at scenen, hvor Sid bliver bortført, er overflødig og spild af tid. Ellers er Ice Age 2 en rigtig sjov og underholdende film, som helt sikkert er værd at gå i biografen og se.

Titel: Ice Age 2: The Meltdown
Original Titel: Ice Age 2: The Meltdown
Premieredato: 7. april 2006