Fem følelser
I Disney og Pixars nye film, Inderst Inde, er det netop, hvad de gør.
Filmen handler om den 11 årige pige Riley, der flytter fra det velkendte og trykke Minnesota til det nye og ukendte San Fransisco. Det er overældende for hende, og derfor kommer alle hendes følelser på overarbejde: Glæde, Triste, Vrede, Afsky og Frygt. Disse fem følelser sidder inde i Rileys hoved (hovedkvarteret) og styrer, hvordan hun handler og føler – simpelthen ved at blive enige om, hvem der har retten til at bestemme. Det hele foregår via et kontrolpanel, som alle de fem følelser har adgang til, hvilket godt kan skabe nogle små uenigheder. F.eks. kan Frygt gå i panik og frygte for meteornedfald på første skoledag, Triste er en hård opgave for Glæde, da Triste er meget melankolsk og nemt kan påvirke Rileys humør.
Kontrolcenteret skal ikke kun styre og håndtere Rileys følelser og humør, men også administrere Rileys minder. For hver gang Riley oplever noget, gemmes mindet i en lysende kugle. Enten er kuglen gul - for glæde, blå for tristhed, grøn for afsky, rød for vrede eller lilla for frygt. Et minde kan også skille sig ud ved at være et kerneminde, hvilket betyder, at mindet har en særlig stor status og betydning for Riley, da det er med til at skabe hendes personlighed. Hendes personlighed består af forskellige øer, som hver især repræsenterer det specielle ved Riley, b.la. familienøen, fjolleøen og ishockeyeøen. Således formår hele Rileys personlighed og humør at blive formet og udviklet gennem hendes fem følelser, som hver dag er på arbejde i Rileys hoved.
Underholdende og tankevækkende
Det er ikke blot utrolig underholdende at følge de fem følelser, som bliver sat på en hård prøve, det er også lærerigt og spændende. Disney og Pixar har med Inderst Inde formået at producere en film, der samtidig med at være underholdende, forsøger at besvare spørgsmålet om, hvordan vores hjerner fungerer på en jordnær og fantasifuld måde. Ved at personificere menneskets følelser i form af fem sjove, underfundige og karismatiske figurer, bliver Inderst Inde til en dybere og mere holdbar film, end mange af de tidligere animerede tegnefilm.
Inderst Inde bliver interessant både for børn og voksne, fordi det giver stof til eftertanke. Jeg gætter på, at filmen livligt vil blive diskuteret på vej hjem på cyklen, i bilen og på gåben, fordi både børn og voksne kan identificere sig med, hvorfor far nogle gange er fraværende og børnene bliver sure. Filmen formår således at sætte nogle af de mest fundamentale menneskelige følelser i fokus, og hvordan disse fungerer. Det hele bliver sammensat i en meget underholdende og flot visuel animationsfilm, som er noget af det mest ambitiøse og vellykkede, der længe er set fra Disney og Pixars side.
Instruktøren bag, Pete Doctor, som blandt andet har instrueret begge successer Monster Inc. og Op, har med Inderst Inde igen bevidst sit værd i animationsverden – både på den visuelle plan, men især også på underholdningsplanet.