Inspector Gadget 2

8. september 2003 af Hans Christian Vang

Inspector Gadget 2 billede

Go-Go Gadget

Disney er ude med endnu en DVD-efterfølger til deres biograf film. Denne gang er det den knap så succesfulde Inspector Gadget, der står for skud.

Franch stewart spiller den frakke-klædte inspektør himstregims, der i denne efterfølger bliver erstattet af en ny, og bedre robot (hvor har vi hørt det før?), som ovenikøbet er en pige-robot, som han forelsker sig i! (hvor har vi hørt det før?), og sidst men ikke mindst er KLOEN flygtet fra fængslet, og vil have hævn overfor Inspektøren! (og hvor er det lige vi har hørt DET dér før?).

Filmens plot går, kort fortalt, ud på at Dimsidutten skal få sit job tilbage, vinde pigens hjerte (eller olie-pumpe-system må det jo næsten være, i dette tilfælde), og smide KLOEN bag tremmer én gang for alle! SÅDAN MAND! ACTION OVER HELE FELTET!... Eller hva?

Filmen kører en stil, som flere gange gav mig lyst til at skifte over på DR-2 og bare glo på en eller anden dokumentar om hippie-bevægelsens blomsterdyrkning i baghave kolonier i midt-70'erne's tyskland.. Alt andet, end at glo på denne plastik film. Hvad mener jeg med plastik? Produktions designet er kummerligt... Man har taget termet "tegnefilm" alt for seriøst, og lavet omgivelser, rekvisitter, og kostumer der allermest minder om noget man kunne have fundet på at lave til en vis batman tv-serie i midt 60-erne... Det hele er kvalmende pussenusset, med pastel farver over det hele, og dejligt afrundede kanter på alting.. Det ligner legetøj det hele! Hvis man så gerne ville lave noget der lignede tegnefilm, hvorfår har man så ikke bare animeret en efterfølger? Sikkert fordi DIC Entertainment har rettighederne på dette punkt, men det er en anden sag.

Skuespillet er akavet og overgearet på en og samme gang, så hvis man kan forestille sig en form for overgearet akavethed, så er man godt på vej.
Den eneste skuespiller som jeg kunne genkende noget sted fra, var Franch Stewart, som spiller Inspektør Dimsemand. Han spillede med i "3rd rock from the sun", som i øjeblikket uden tvivl kan findes på TvDanmark, hvis man vil se denne mand spille under direktion af kompetente instruktører, for Alex Zamm, der har instrueret denne film er godt nok en fascinerende fætter... Hvad sker der med fadesene han bruger hele tiden, for at forkorte bevægelser i slow-mo sekvenser? Det bryder totalt stilen, og holder ikke - hvis det var Anime manden ville lave, så sku' han tage til Japan.

På en Disney DVD er der jo, som bekendt, altid ekstra materiale med! og hurra! Herpå er der en masse... Næsten som om producenterne var klar over, at filmen i sig selv er værdiløs, og derfor forsøger sælge DVD'en på alt det fede ekstra materiale de har lagt på den, men er det nu også så skidefedt?

BAG OM KAMERAET Dokumentaren er okay, men ikke noget nyskabende i dét. Man får det samme at vide, som man får at vide i alle andre "Bag om filmen" dokumentarer, for i det store hele er en film-produktion jo ikke særlig anderledes i dag, medmindre det drejer sig om en Matrix film, eller Ringenes herre, eller lignende store projekter, der virkelig revolutionerer film-mageriet. Dét gør den her film med sikkerhed ikke, men dokumentaren er da meget skæg.

Så er der to små spil, som er værdiløse og fuldstændig overflødige.. Hvornår lærer Disney at DVD-spil er noget lort???
Hvor fedt er det at sidde og glo på noget halvfærdig 2D\3D grafik, der forsøger at være interaktivt, etc, når man ligeså godt kunne have lavet et RIGTIGT spil til en playstation istedet for? Ud med dem...

Så har vi en storyboard-til-film del, hvor man ka sidde og se på storyboard-sammenligninger på filmen. Hvad brugte de fra storyboardet, og hvad blev skrottet? Denne del er kedelig, da jeg mener at hvis man ikke kan tåle filmen, hvor interessant kan det så være at sidde og glo på den i still-billeder? Ikke desto mindre er indslaget håndværksmæssigt interessant.

Vil man have sig et godt grin, så kan man se nogle Bloopers som, sammenlignet med de udvalgte fraklip man også kan se, er det bedste på hele DVD'en.

Ydermere har man adgang til en musik-video, med en sød pige der synger. Sangen var ikke noget for mig, men den interesserede mig alligevel mere end selve filmen gjorde.

Sidst, men ikke mindst, kan man vælge at se filmen igen (hvis man har psyken til det, i hvilket tilfælde jeg må vise min yderste respekt) med et kommentarspor af Franch Stewart (Inspektør himstredims himself), Elaine Hendrix (G-2), og Alex Zamm (filmens instruktør), hvorpå de afslører sjove detaljer foruden at rose dem selv, deres medspillere, og deres "storslåede" instruktør. Masser af inside-jokes gør kommentarsporet kedeligt, men masser af små finurlige "outside" jokes gør sporet værd at lytte til. Hvis man, som tidligere nævnt, kan holde filmen ud én... gang... til...

Min konklusion omkring DVD'en må være at, den er udmærket at købe hvis man er i babysitter-mode, og skal bruge et eller andet at stikke på dvd'en, når lille 3-årige Thomas skal babysittes imens mor støvsuger, eller vasker tøj. Som underholdnings film for de lidt større børn fungerer den sikkert også, omend det sikkert vil være en noget risikofyldt investering, medmindre man da ynder at have dvd'ere stående på hylden uden at de bliver set af ungerne mere end en enkelt gang. Voksne kan med ro i sindet gå i en bue udenom denne udgivelse, og istedet finde sig en af de andre udmærkede Disney DVD'ere. F.eks den originale Inspector Gadget, som er meget mere underholdende end denne omgang møtrikker.

Af frygt for at Walt Disney skulle hjemsøge mit hjem, giver jeg inspektør Himstre-dimsidut 2 hele 2 stk. svensknøgler, som han kan bruge til at reparere sit ry med. Jeg holde mig til tegnefilm-serien, som den dag i dag holder en hel kilometer.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Buena Vista Home Entertainment.

Titel: Inspector Gadget 2
Original Titel: Inspector Gadget 2