På Hotel Royal i Århus tager holdet bag ”Gamle Mænd I Nye Biler” imod pressen. ON-Z er selvfølgelig med, og her er hvad der kom ud af det møde.
ON-Z: I filmen er der mange sjove ”one-liners” som giver filmen et extra pift. Er de improviserede?
Nikolaj Lie Kaas: Kun ganske få af dem. Manuskriptforfatteren Anders Thomas Jensen så hvordan optagelserne til ”I Kina Spiser De Hunde” blev lavet med mange improvisationer, og han valgte derfor at skrive dem direkte ind i manuskriptet denne gang. Enkelte scener er dog stadig improviserede.
Tomas Villum Jensen: Ja, der var nogle scener hvor Lasse ikke råbte ”tak”, og så kørte vi bare videre. Nogle af de scener er også med i filmen.
ON-Z: Gamle Mænd ligger før historien i IKSDH. Var det svært at lave en film, når man allerede har lavet efterfølgeren.
TVJ: Selvfølgelig tænker man mere over det, når man ved hvordan det senere går med ens person. Men ellers var det ikke sværere end alle andre film. Da først vi kom på sættet, og havde stået i køkkenet i et kvarter, var det som at være hjemme igen.
ON-Z: Synes I selv filmen er tro mod tiden. FC Midtjylland bliver brugt i filmen, men eksisterede de overhovedet på det tidspunkt, hvis filmen skal foregå før den anden ?
NLK: Det har vi faktisk slet ikke tænkt på. I manuskriptet var det et andet hold der var nævnt, men de spillede ikke i Superligaen længere, og så valgte vi bare et andet hold.
ON-Z: IKSDH blev optaget meget tro til manuskriptet og i samme rækkefølge. Er det også tilfældet med Gamle Mænd?
Lasse Spang Olsen: Faktisk er Gamle Mænd optaget mere tro til manuskriptet. Nogle af scenerne er endda optaget før manuskriptet blev lavet. Mange af stuntscenerne lavede vi som noget af det allerførste, og derefter blev manuskriptet skrevet.
ON-Z: Stuntscenerne er ret gode. Er der nogle af dem man finder på hen ad vejen, eller er de alle planlagt på forhånd?
LSO: Alt er planlagt ned til mindste detalje. Nu har jeg lavet stunts i over 20 år, og faktisk synes jeg ikke det er ”sjovt” længere. Det svarer vel lidt til at en tømrer skal sætte en dør i, Jeg ved hvordan det skal laves, og gør det. De fleste stunts er, ligesom resten af filmen, optaget i Sverige, men der er også nogle der er optaget on location i København.
ON-Z: Smadrer I virkelig alle bilerne, og er det fuldt funktionsdygtige biler?
LSO: Ja, de fleste biler bliver smadret, og ja, det er ganske almindelige biler, som er fuldt funktionsdygtige. Vi har 3 stunts-mekanikere tilknyttet, som ikke laver andet end de biler vi skal bruge i filmen. Nogle af politibilerne er rimelig nye, mens andre er gamle biler vi kæber, maler hvide, og skriver politi hen ad siden på dem. Det kan ikke betale sig at pille motorerne ud af bilerne inden vi smadrer dem – det er for dyrt i tid.
ON-Z: Hvordan var det mødes igen på holdet?
NLK: Det var ligesom at komme hjem til familien igen. Det at det er samme hold som sidst gør det også så meget nemmere at sige ja til at medvirke i denne film.
LSO: Selvfølgelig var jeg glad for at få samlet holdet igen. Vi havde et godt samarbejde i den første film, og fik det også i denne.
TVJ: Jeg følte også det var ligesom at komme hjem. Man faldt hurtigt ind i rollerne igen.
ON-Z: Nikolaj, du er i et par film blevet fremstillet som værende meget mad-glad. Er du det?
NLK: Jeg kan godt se at jeg i et par film er blevet fremstillet sådan, men det har intet med virkeligheden at gøre. Jeg forsøgte faktisk at gøre meget for at jeg i Gamle Mænd ikke skulle virke så mad-glad som i Blinkende Lygter. Og så kan jeg da lige tilføje at jeg faktisk ikke kan lave kringler. Jeg tror faktisk aldrig jeg selv har bagt noget.
ON-Z: Hvordan var stemningen på sættet?
TVJ: Den var god. Jeg forsøgte for eksempel hele tiden at få Nikolaj til at grine, og det er faktisk ikke så svært.
NLK: Nej. Vi grinede meget under optagelserne. En mand som Jacob Haugaard var også utrolig morsom at have med.
LSO: Ja, jeg har arbejdet sammen med Jacob før, men blev alligevel overrasket over hvor morsom han er. At et ord som Ecuador kan blive sjov kræver vist en mand som Jacob.
ON-Z: Tomas, nu siger du at du bevidst forsøgte at få Nikolaj til at grine. Sæt dig selv i instruktørens rolle (en rolle du jo kender så godt). Hvordan ville du have det hvis skuespillerne lavede den slags. Ville du se det som et problem?
TVJ: Jeg tror ikke Lasse blev irriteret over det. Som sagt skete det at han ikke råbte ”tak”, og det opfordrede os jo til at fortsætte.
LSO: Ja, nogle af de takes der er kommet med i filmen er faktisk 9. take!
ON-Z: Er I blevet glade for den endelige film?
TVJ: Ja, jeg synes det er en rigtig god film. Der er også lidt til pigerne denne gang i form at en kærlighedshistorie.
LSO: Men der er også kommet mere action i den.
ON-Z: Nu har I lavet Davids Bog” som forløber, så IKSDH, og nu Gamle Mænd. Hvad bliver det næste? En 5’er eller en –2’er ?
TVJ: Det afhænger meget af hvordan folk tager imod denne film. Hvis den skulle blive en succes skal Anders finde ud af om han evt. vil skrive en mere. Har han lyst til det – har vi lyst til det, og ikke mindst – har instruktøren lyst til det! For en instruktør er der tale om at skulle rive et helt år ud af kalenderen, mens vi andre kan nøjes med et par måneder.
LSO: Ja, det kommer meget an på hvordan filmen bliver modtaget – det er altafgørende.
ON-Z: Læser I selv anmeldelserne ?
LSO: Ja, jeg gør. Efter Jolly Roger er det dog blevet noget hårdere, fordi det er blevet meget mere personligt. Det er heller ikke alle anmeldere der ved hvad de snakker om. Jeg har før set en anmeldelse hvor der står noget med at stuntene var dårlige. Men ikke et ord om hvad der gjorde dem dårlige. Og hvad ved en med 1½-års filmvidenskab som baggrund om at lave stunts ? Jeg kan godt finde på at ringe til anmelderen for at høre hvad han egentlig mener med det han skriver.
Og med disse ord slutter interviewet. Og Lasse, hvis der er noget du vil spørge om mht. vores anmeldelse af Gamle Mænd I Nye Biler så skal du bare ringe.