Into the Blue.

22. juni 2006 af Henrik Andersen

Into the Blue. billede

Undervands thriller der uden tvivl er kræs for øjnene, i form af to veltrimmede hovedroller. Jessica Alban og Paul Walker er top trimmede og mega lækre. Desværre er filmen som helhed knap så lækker.

Da fire unge dykkere opdager et flyvrag på bunden af havet, tror de, at deres vildeste skattejagtdrømme er blevet opfyldt, da flyet er fyldt med kokain svarende til et tocifret millionbeløb. Vennerne indgår en aftale om, at de ikke vil afsløre flyvraget til nogen, før de har modtaget deres findeløn for flyets mange værdier, og ligeledes har fået gravet så tilstrækkeligt meget ud, af det fund af et gammelt piratskib de har fundet tæt på skibet. Men hvad de ikke ved er, at varerne selvfølgelig er illegale, og at en gruppe hårdkogte kokainsmuglere også er på sporet af vraget, og er lige i hælene på dem. De kan ikke vide sig sikre for selv det lokale politi er bekendte og venner med smuglerne. Fristelserne om en fremtid i rigdommens skær er dog for meget for to af vennerne og de beslutter at tage sagen i egen hånd. Dette får katastrofale konsekvenser for deres venskab og snart er de trængt op i en krog under vandet skarpt forfulgt af skrubbeløse gangstere og blodtørstige hajer.

Instruktøren John Stockwell, har før lavet filmene Blue Crush, Rock Star og den gode men en lille smule oversete Crazy/Beautiful fra 2001 med en velspillende Kirsten Dunst i hovedrollen.

Jessica Alban er spiller den søde og velopdragne pige Sam, slog for alvor igennem i den James Cameron producerede Tv-serie Dark Angel. Herefter gik det stærkt for den unge dame, og i dag er hun en af de mest eftertragtede skuespillerinder i Hollywood. Med roller i så store produktioner som the Fantastic Four, Honey, og ikke mindst i mesterværket Sin City har Jessica Alban slået sit navn fast. Her hjemme er hun snart Bio aktuel i Awake.

Paul Walker, er i Into the blue den ærlige og flinke duksedreng og lækkerbuks Jared. Walker drønede med speederen i bund ind i Hollywood i pop hittet The fast and the furious fra 2001. Han har siden fået flere hovedroller på sit flotte og maskuline ydre og hans rolle i Into The Blue er da bestemt heller ikke en undtagelse. Han er den typiske Amerikanske helt der ung, smuk og ganske blond indtager lærredet og ordner sagerne uden at fortrække en mine og få uglet sit lyse hård. Paul Walker kan også opleves i filmene: Timeline, 2 fast 2 furious, Plesentville, Noel, og Running Scared.

Into The Blue er simpelthen en meget tynd omgang saltvands blanding. Det er en typisk Hollywood film, der er blevet satset stort på, men som alligevel floppede i biograferne og så heller ikke kom i de Danske biografer, selvom den har star potentiale, og et cast der ellers nok burde have trukket et ungt og naivt publikum.

”Sjældent har en skattejagt set så godt ud", står der på bagsiden af DVD coveret på dette makværk af en ungdoms film. Men sandheden er at sjældent har en skattejagt været så kedelig og uinteressant. Der er nok af lækkert kød at se på. Lækkerbuksen og mister prettyboy himself, Poul Walker ( Wanker ), har fået trimmet six-packen og glinser af sololie og et ulideligt højt selvværd. Og ligeledes er Jessica Alban der ellers godt kan spille skuespil, når det virkelig gælder hoppet i det lille sæt badetøj ( det kan næsten ikke være mindre ), og vimser små irriterende rundt og siger dumme replikker fra start til slut. Der er hor kød for alle pengene og det er da også her filmen er søgt solgt, se bare på plakaten der oser af sommer, sex og unge smukke mennesker. Måske fordi filmens historie simpelthen er sådan en strandvasker af format, at man til sidst ikke havde andet af reklamere med end de to hovedroller iført badetøj og solbrun hud.

Into The Blue er på en gang dum, sexet, kedelig og lokkende. Den frister, og dem der lader sig gribe i pungen for at leje eller købe denne dykand af en film, vil helt sikkert føle sig snydt når rulleteksterne løber over skærmen. For den er ikke andet en tom luft boble der hurtigt opløses og glemmes, lidt ligesom en prut i et badekar.

Ekstra Materiale.

10 deletede scenes.
Screen tests for 3 af hovedrollerne.