Overskrift konkurrence


Standard facebook Følg os på instagram

Seneste artikler
Tyskefilmdage 7....
Franske Film Man...
Nye Italienske F...
Franske Film Man...
Støt Cinemaonline

Se alle artikler
Overskrift konkurrence

For Evigt
For Evigt billede

Hammarskjöld
Civil War


Vi anbefaler
Boligbasen.dk
Ligo.dk - en ven af huset

Artikel

Isbjørnen 2019

10. november 2019 af Jesper Poulsen Skriv en kommentar

Isbjørnen 2019 billede

CinemaOnline var på pletten torsdag aften, da Nordisk Film for tredje år i træk afholdt en samlet prisuddeling for nogle af deres historiske priser.

Lokationen er naturligvis Nordisk Film i Valby. Hjemsted for de største danske filmproduktioner gennem tiden, og i aften altså base for Isbjørnen, som er Nordisk Films egen prisfest. Torsdag aften er rammerne sat til en times ankomst på den røde løber, inden værtinde Ellen Hillingsø kl. 18.00 kan byde velkommen fra scenen i hal 3. Selvom det i de næste par timer skal handle om film, så starter programmet med et musikalsk indslag i form af den kvindelige solist Drew, som siden vender tilbage cirka halvvejs under festlighederne med endnu et nummer.

Ellen Hillingsø får herefter sådan for alvor budt velkommen til alle i salen, og præsenterer kort Nordisk Films virke og hvad Fondens formål består i. Herefter giver hun ordet og scenen videre til en særlig gæst og dennes interviewer. Den tidligere Mabel-trommeslager Christian Have er i dag kreativ direktør i eget kommunikationsselskab, og han har fulgt Susanne Biers karriere tæt, så derfor virker den efterfølgende samtale i sofarækken næsten, som en venskabelig hyggestund. Først skal Susanne Bier dog lige igennem lidt af en tåreperser, for til lejligheden er der produceret en video med hendes største filmiske højdepunkter. En tydeligt berørt Bier kæmper med stemmen og de våde øjne efterfølgende, og beder lige om en kort øjeblik til at tage en dyb vejrtrækning, før end Christian Have langer det første spørgsmål over disken. Det går på hvornår Bier bliver klar over at det er filmens verden hun skal betræde. Her får vi en skitsering af hendes forløb på arkitekturuddannelsen, hendes sparring med sin far og indgangen til det, som nu er karrierevejen – de stærke melodramaer, som vi alle kender, og som har indbragt hende både Oscar og Golden Globe.

Have spørger Bier om hvad det er som optager hende forud for et kommende filmisk projekt. Til det svarer Bier at det altid handler om, hvad der sker mellem mennesker. Det har altid været noget som har optaget hende, og som hun har været tro og konsekvent omkring. For eksempel er det vigtigt for hende at forelske sig i en films karakterer, for at de er værd at bygge videre på, uanset hvad de siger og gør undervejs. Af samme årsag er det meget mod Susanne Biers principper, når skuespillere tror at de kan øve scener i civilt tøj. ”Så træder de ud af karakteren, og så kan jeg jo ikke forelske mig i dem”, siger hun og hinter dermed lidt af den skraphed, som flere skuespillere antyder at Bier besidder. Have påpeger dog at hun udefra bliver betegnet som en mesterlig personinstruktør, hvilket Bier selv besvarer med at hun ikke er typen, der bliver intimideret over at arbejde med store stjerner (som hun i øvrigt gør for tiden. Nicole Kidman, Hugh Grant og Donald Sutherland er eksempelvis på rollelisten i den kommende HBO-serie The Undoing). Der er ikke forskel på om du er hovedrolle eller en mindre birolle. Alt skal spille sammen, og der er ligeværd vejen frem ifølge Bier. Her nævner hun selv Netflix’ Bird Box med Sandra Bullock i hovedrollen som et eksempel.

Bier bliver adspurgt om det kræver en særlig form for mod at være kvinde i branchen? Hun vedkender at det nok stadig er en lettere mandsdomineret verden, men at hun personligt selv forsøger at ignorere farerne, som f.eks. at glemme muligheden for fiasko. På med skyklapperne. Hold fokus på det projekt man har gang i nu, og ikke fundere over hvor det kan bringe dig hen. Selv peger hun på en stor forskel mellem hjemlige produktioner og amerikanske projekter. Amerikanerne er meget polariserede, og arbejder stadig meget med stereotype kønsroller. Noget som ikke falder i Biers smag. Bier søger langt mere efter det uforudsigelige, og nævner at det er en drivkraft i sig selv at vågne op og tænke: ”Kan jeg egentlig det her”? På spørgsmålet om det at vinde en Oscars betydning, så runder hun af med at understrege at det altså først er noget man rigtig fatter små fire dage efter selve overrækkelsen. Kig ikke bagud, men find noget der optager dig inderligt, er altså Susanne Biers devise.

Herefter fulgte så selve aftenens højdepunkt i form af de tre prisuddelinger, og fordelingen endte med at se således ud:

Nordisk Film Prisen går til instruktør Feras Fayyad
Ove Sprogøe Prisen går til skuespiller Esben Smed
Erik Ballings Rejselegat går til VFX-Supervisor Peter Hjorth

Herunder følger en profilering af prismodtagerne samt en beskrivelse af priserne:

Feras Fayyad (Modtager af Nordisk Film Prisen 2019)
Feras Fayyad er syrisk instruktør, skribent og radioproducer, uddannet fra den internationale film- og tv-skole EICAR i Paris. Fayyad har specielt modtaget anerkendelse for hans arbejde med konflikten i Syrien og den arabiske verdens politiske transformation.
Fayyad er aktuel med den danskproducerede dokumentarfilm ’The Cave' (2019), der vandt publikumsprisen ved verdenspremieren på Toronto Film Festival og har dansk premiere senere på året. I dokumentarfilmen følger vi børnelægen Amani og hendes team bestående af læger og sygeplejersker, hvis hemmelige hospital ligger i underjordiske huler og gange under krigsmarken i Ghouta i Syrien. I det underjordiske mørke genskabes håbet for de tusindvis af børn og voksne, som er ofre for de brutale krigshandlinger.
Fayyads 'De sidste mænd i Aleppo' (2017), med danske Steen Johannessen som medinstruktør, vandt den internationale dokumentarfilmkonkurrence ved Sundance Filmfestivalen samt hovedprisen på CPH:DOX. Filmen blev siden nomineret til en Oscar for bedste dokumentarfilm og vandt prisen for Outstanding Current Affairs Documentary ved Emmy Awards for nyheder og dokumentar.
Fayyad har derudover instrueret 'Damascus and the Last Manifestations' (2011), 'On the Other Side' (2012), 'Behind the White Color' (2014) og 'My Escape' (2016).

Esben Smed (Modtager af Ove Sprogøe Prisen 2019)
Esben Smed er en dansk skuespiller født i 1984. Han blev uddannet fra Den Danske Scenekunstskole i 2013 og har siden etableret sig som et af de største talenter herhjemme. Han slog igennem på det store lærred med sin rolle som John ”Faxe” Jensen i Kasper Barfoeds Sommeren ’92 (2015), inden han året efter blev kendt som Nicki i DR-serien Bedrag (2016). Esben har desuden medvirket i flere teaterstykker, bl.a. som Christian i Eksil og Liberty på Teater Nordkraft (2013), som Mordrer i King Arthur på Det Kongelige Teater (2016) og King Leontes i Et vintereventyr på teater Republique (2017). I 2017 kunne Esben opleves i sin
første store filmhovedrolle, da han spillede den psykisk syge Janus i Jacob Bitsch’s Aminas Breve (2017). Samme år blev Esben Smed udvalgt som Shooting Star ved filmfestivalen i Berlin og modtog en Robert i kategorien Bedste Mandlige Birolle for sin rolle i Bedrag. Senest modtog Esben store anmelderroser for sin præstation som Lykke-Per i Bille Augusts spillefilm Lykke-Per (2018) samt som Daniel Rye i Niels Arden Oplev og Anders W. Berthelsens Ser du Månen, Daniel (2019).

Peter Hjorth (Modtager af Erik Ballings Rejselegat 2019)
Peter Hjorth kom ind i filmbranchen gennem Kanal 2, hvorefter han lavede reklamefilm for Minerva Film og Easy Film. Han blev efterfølgende ansat som supervisor for visuelle effekter på Zentropa, hvorefter han startede sit eget selskab Gearless med fokus på visuelle effekter. På Zentropa indledte Hjorth et mangeårigt samarbejde med blandt andre Lars von Trier. Han var teknisk instruktør på 'Dancer in the Dark' (2000), hvorefter han blev kendt som Triers "tekniske hånd" som VFX-supervisor på 'Dogville' (2003), 'Manderlay' (2005), 'Antichrist' (2009), 'Melancholia' (2011), 'Nymphomaniac' (2013) og senest 'The House That Jack Built' (2018). Han var også med til at udvikle Automavision-teknikken til 'Direktøren for det hele' (2006). Hjorth har desuden samarbejdet med prominente danske instruktører som Thomas Vinterberg, Anders Thomas Jensen, Susanne Bier, Nikolaj Arcel og Nicolas Winding Refn. I 2018 vandt han prisen for bedste visuelle effekter for sit arbejde på Ali Abbasis 'Grænse' (2018) ved European Film Awards.

Om priserne:

Nordisk Film Prisen
Nordisk Film Prisen blev for første gang uddelt i 1996, og den har siden 2010 været en hæderspris, der har sat fokus på at hylde unge talenter inden for filmens verden. Tidligere har instruktører og manuskriptforfattere som Lars von Trier, Anders Thomas
Noer, Tobias Lindholm, Gustav Möller, Anders August, Kasper Munk og Fenar Ahmad været blandt de dygtige modtagere af prisen.
Prisudvalget: Mikael Rieks (formand), Sofie Gråbøl, Katrine Vogelsang, Rasmus Heisterberg, Marianne Moritzen & Gustav Möller (sidste års prismodtager).

Ove Sprogøe Prisen
Ove Sprogøe Prisen er en hyldest til én af Danmarks mest folkekære skuespillere. Prisen på 50.000 kr. tildeles en dansk skuespiller for en usædvanlig præstation på teatret eller på film det forgangne år, og i udnævnelsen er der lagt vægt på, at vedkommende har et talent med potentiale til at opnå samme folkelige og brede appel som Ove Sprogøe. Ove Sprogøe Prisen uddeles i år for 14. gang og er tidligere givet til bl.a. Lene Maria Christensen, Mia Lyhne, Cecilie Stenspil, Nikolaj Lie Kaas, Pilou Asbæk, Danica Curcic, Ulrich Thomsen, Johanne Louise Schmidt, Katrine Greis-Rosenthal og Nikolaj Coster-Waldau.
Prisudvalget: Henrik Zein (formand), Bent Fabricius-Bjerre, Tommy Kenter, Jan Lehmann, Henning Sprogøe, Katja Holm, Kim Skotte & Jens Refslund Christensen.

Erik Ballings Rejselegat
Erik Ballings Rejselegat blev stiftet af Nordisk Film Fonden i 2006. Prisen er på DKK 75.000 og uddeles som rejselegat, fordi Erik Balling sammen med kollegaen Henning Bahs i mange år viste, at rejser befordrer inspiration og skaberlyst - og giver kræfter til nye indsatser. Erik Ballings Rejselegat tildeles årligt til en person, der i det pågældende år har skabt et værk, som i særlig grad har vakt publikums opmærksomhed og interesse.
Prisudvalget: Lina Flint (formand), Theis Schmidt, Emil Nygaard Albertsen, Per Juul Carlsen, Sabine Hviid, Ditte Hansen & Louise Mieritz (sidste års prismodtagere).















banner
Overskrift Højre Block
Civil War
Lupin III: Cagli...
HAMMARSKJÖLD
Birthday Girl
Perfect days
Ripple
KALAK
FØR STORMEN
All of us strangers
Drengen & Hejren



KLOVN FOREVER tr...
Blade Runner 2: ...
"Fantastic Beast...
Avengers: Infini...
Rumkapslen fra "...
Suicide Squad ti...
Superfast: Nyt k...
Trailer: Mission...
Gina Rodriguez m...
Frozen 2 officie...