Jada Pinkett Smith – En Stjerne Med Mange Sider

12. april 2004 af Per C. Halling Skriv en kommentar

Jada Pinkett Smith – En Stjerne Med Mange Sider billede

I anledning af at Matrix Revolutions netop er udkommet på DVD har ON-Z har snakket med Jada Pinkett Smith Vi går bag om stjernen og indspilningen af filmene.

I anledning af at Matrix Revolutions (læs vores anmeldelse Her) netop er udkommet på DVD fik CinemaOnline, som et af de få blade/medier mulighed for at komme lidt tættere på dette spændende univers. Vi fik for en kort stund lov til for at snakke med en af skuespillerne. Det var ikke en af dem man typisk ser i tv eller diverse blade som fx Keanu Reeves, Hugo Weaving eller sågar Carrie-Anne Moss. Nej, det var en af de vigtige sidefigurer - Niobe - som dog spiller en vigtig rolle i både filmene Matrix Reloaded og Matrix Revolutions og ikke mindst, som den ene af hovedpersonerne i computerspillet Enter The Matrix - Vi har derfor den glæde at kunne præsentere: Jada Pinkett Smith.

Lad det være sagt med det samme. Dette var et meget positivt og dejligt møde med denne stjerne. Men hvem er hun egentlig og hvor har vi set hende før, for hendes ansigt og stemme virker bekendt ???

Jada Pinkett Smith blev født i September måned i Baltimore, Maryland for 33 år siden nærmere bestemt den 18. September. Gennem hele sin opvækst har hun været interesseret i musik og dans, så det var helt naturligt at hun gik på Baltimore's School of Arts, hvor hun bl.a. var klassekammerat med rapperen Tupac Shakur. Da hun var færdig der, besluttede hun, at hun ville fortsætte disse studier på North Carolina School of The Arts. Hun kunne dog ikke sidde stille og vente på at noget skulle ske, så efter kun et år på studierne, sprang hun fra og flyttede til Los Angeles for dels at speede tingene lidt op, men også for at forfølge en af hendes store drømme, at blive skuespiller. Hendes første gennembrud kom med en rolle i Tv-serien A Different World og ikke mindst filmen Menance II Society, hvor hun spiller alenemor, en rolle som hun høstede meget ros for. Kort efter spillede hun over for instruktøren/skuespilleren Keenan Ivory Waynes, som på det tidspunkt var meget populær med hans Tv-serie In Living Colour, i filmen A Low Down Dirty Shame. Selvom de ikke arbejdede så meget sammen, betød mødet dog, at Jada fik nogle rigtig gode kontakter i filmbranchen bl.a. en god agent. Hun havnede derfor på rollelisten i mange af de populære og omdiskuterede film gennem 90'erne og prøvede sit talent af indenfor mange forskellige genre som fx Humor, Horror og stemme til Animations film. Hun prøvede også, at arbejde sammen med mange af tidens store instruktører som fx Wes Craven, Michael Mann og Spike Lee. Selvom de fleste af hendes roller var biroller, har de fleste af filmene haft så stor succes, at hendes ansigt og stemme blev hurtigt kendt og elsket af fans verden rundt. Personligt vil jeg gerne nævne Set it Off, Bamboozlled, Menance II Society og The Inkwell, der virkelig viser hendes alsidighed som skuespiller og hendes evne til få meget ud af selv mindre roller. I 1997 vendte hun for en kort periode tilbage til Tv for at indspille et par afsnit af serien Fresh Prince. Dette betød indgangen til 2 nye roller, nemlig rollerne som hustru og moder, for under optagelserne forelskede hun og stjernen Will Smith sig i hinanden. De blev gift og har i dag 2 børn sammen, Jadan og Willow, og regnes for et af de hotteste par i Hollywood. Et andet eksempel på at Jada er en meget alsidig kvinde, er at hun udover skuespillet også tager sig tid til at synge i sit eget band. I maj måned turnerer hun rundt i England sammen med sit nydannede band Wicked Wisdom, som opvarmning til Britney Spears' Onyx Hotel Tour.

Med denne viden om hendes interessante karriere og fortid i baghovedet, var det med spænding jeg så frem til at telefonen skulle ringe og interviewet kunne begynde. Man kunne ikke lade være med at tænke på om de havde valgt denne form, for at bringe os i den rette stemning, for telefoner spillede jo en vigtig rolle i de første 2 Matrixfilm. Jeg skulle ikke snakke med hende alene, med på linien var også en damebladsjournalist (Tanja Dierckx, Flair, Belgien) og en journalist fra et andet filmblad (Christophe Chadefaud, DVD Live, Frankrig).

Interviewet var meget spændende, for dels kom man ind på, hvordan det var at arbejde på en så stor en produktion som Matrix, men man kom også tættere ind på personen Jada.

Hun gav lige fra starten indtryk af at være en meget stærk og smilende kvinde og meget omsorgsfuld mor. Hun beskrev i meget positive vendinger, hvordan det var at pleje 2 karrierer og hvordan det kan være svært at skabe succes begge steder og hvor svært det ind imellem kan være at finde den rette balance mellem karriere og familieliv, når man også har 2 børn at tage sig af, men at hendes ægteskab med Will er et eksempel på, at det godt kan lade sig gøre bare man snakker sammen og ikke bliver for egoistisk. Hun lagde dog ikke skjul på at det til tider kan være hårdt at være adskilt i længere perioder, og nævnte som eksempel da Will indspillede Ali og sagde i de perioder må man fokusere på det positive og ikke hænge sig i småting som fx om hun eller Will hedder Pinkett eller Pinkett-Smith, som damebladsskribenten gik meget op i. Det er vigtigt, at hele familien føler de har et sammenhold og at specielt børnene føler de har både en mor og en far uanset efternavnet, der står på plakaten. Hun fortalte også at hun ikke behøvede at arbejde for at forsørge familien længere, men det giver hende meget tilfredsstillelse at arbejde med de forskellige roller, så det ville hun nødig undvære og hun glæder sig meget til at turnere med sin gruppe Wicked Wisdom. Da hun blev spurgt om hun ikke syntes, at det ville være svært hvis hun skulle vælge mellem karriere og familie, svarede hun at livet består af en masse valg og fravalg, men det vigtigste er, at man vælger og så gør det udfra gode intentioner.

Med snakken om valg og fravalg kom vi så ind på Matrix Revolutions, hvor personerne jo også bliver sat over for nogle store valg, som både kan have konsekvenser for dem selv, men også andre. Hun fortalte om hvor spændende det var at træde ind i dette spændende univers og denne historie, men også hvor fascinerende det var at hver figur havde sin egen historie, store eller små, men alle lige vigtige. På spørgsmålet om hun ville lave en film kun om Niobi på samme måde som der laves en film om Elektra i Daredevil svarede hun, at det ville hun helt sikkert, bare den blev lavet af Wachowski brødrene. De har skabt nogle figurer, der er så virkelighedstro, at man tror på at de virkelig eksisterer.

Herefter fortalte hun om, hvor hårdt, både fysisk og mentalt og ikke mindst, hvor altopslugende, det var at arbejde på filmene og computerspillet. Selvom der ikke var den store forskel på at spille figuren i spillet og i filmene, var man alligevel nødt til at overgive sig 100 %, for hver dag stod på mange timers fysisk træning og filmindspilning. Det var ikke bare et almindelig job, det gik hen og blev en livsstil i de næsten 2 år indspilningerne stod på og det tog hende næsten 3 måneder at komme tilbage til en normal rytme igen efter optagelserne var afsluttet.

Hun fortalte også hvor imponeret hun var over hvordan Wachowski brødrene kunne holde styr på det hele, med alle de småbidder, der blev filmet/lavet hver eneste dag. Ikke bare på settet, men alle der steder der blev lavet noget på produktionen, for mens man var i det, var det til tider svært at se helheden. Her fortalte hun om, hvor rart det var at arbejde på en produktion, hvor kemien mellem skuespillerne var så god og ikke mindst det stærke sammenhold på hele holdet. Hun fortalte også om sin fascination af Matrix-historien/universet og at hun meget gerne vil lave en forsættelse. Der skal dog gå noget tid og absolut kun med Wachowski brødrene i instruktørstolen, for hun mener, at de er de eneste, der er i stand til at følge op de 3 første film og spillet. Hun sagde også, at hun er sikker på at det sagtens kan lade sig gøre for de har masser af historier inde i hovedet, som endnu ikke er nedskrevet. De var hele tiden i gang, også mens de andre slappede af eller trænede.

Som bekendt flyver tiden i godt selskab, så der var nu kun meget lidt tid tilbage, så her snakkede vi lidt om hendes kommende film og hvordan hun havde medvirket i både forskellige genre af film, men også meget forskellige roller.

Hun gav udtryk for at hun gerne ville lave Science Fiction igen og talte om, hvor tilfredsstillende det har været som skuespiller at få mulighed for at spille med i både forskellige genrer, men også roller, som har gjort, at hun har kunnet vise flere sider af sit talent. Hun har det godt med både at spille i seriøse film, men har heller ikke noget imod at spille med i film, som er rene "Eyecandy". Hun mener, at det er godt også godt for hendes fans, for så har de nemlig altid noget nyt at komme efter, når en ny film med hende har premiere. Da der ikke var så meget tid tilbage, sluttede hun af med at fortælle at hun for tiden arbejder på et projekt sammen med Tom Cruise og Jamie Foxx, hvor hun spiller en advokat og en morders næste offer.

Vi takkede alle for at have fået lov til at snakke med hende og forbindelsen blev herefter lukket. Man sad tilbage med en rigtig god fornemmelse i kroppen og hovedet. Det var en rigtig god og hyggelig 1/2 time i selskab med hende og jeg var imponeret over så meget man kom ind på selvom, det kun var et meget kort interview. Selvom det ikke var et interview med billeder og man ikke kunne se hende eller nogen af de andre, var det alligevel muligt at føle hendes stærke personlighed og udstråling gennem telefonen, for hun var meget afslappet og rar at snakke med - En rigtig stjerne.

Lidt billeder fra hendes tidlige film før Matrix –
 Øverst fra venstre Set it off, Menance II Society, Bamboozled og Scream 2
Lidt billeder fra hendes tidlige film før Matrix – Øverst fra venstre Set it off, Menance II Society, Bamboozled og Scream 2