Jeg Er Dina

19. januar 2003 af Uffe Karlsson

Jeg Er Dina billede

Jeg er Dina. Reinsnæs æder mennesker. Mennesker er som træer. Jeg tæller dem. Jo flere desto bedre. Jeg er Dina. Dette er min historie

Den forhenværende kreatør af utallige radiomontager op igennem 1980’erne på Danmarks Radio, den autodidakte instruktør Ole Bornedal er ude i sit livs største satsning med den 130 millioner kroner dyre Jeg Er Dina, en filmindspilning af norske Herbjørg Wassmos storsælgende Dinas Bog.
Ole Bornedals filmgennembrud, der på mange måder også blev et gennembrud for dansk film og den dag i dag stadig står som et markant vendepunkt, kom med Nattevagten ( 1994 ). En fremragende gyser der gav antydninger af at Danmark også kunne gøre sig på det internationale filmmarked. Samtidig betød filmen også et større gennembrud for Nikolaj Coster-Waldau og Kim Bodnia, der begge sad på de bærende roller i den film. Nattevagten vakte stor interesse i den amerikanske filmby, og fire år senere var Bornedal tilbage i instruktørrollen ved indspilningen af en amerikansk version af Nattevagten. Denne gang blev de bærende filmroller besat af Nick Nolte, Ewan McGregor og Patricia Arquette. Filmen blev dog på ingen måde den succes man havde håbet på. Efter adskillige andre projekter er Ole Bornedal tilbage med sin fortolkning af Dinas Bog – i filmsprog kendt som Jeg Er Dina.
Oppe i de norske fjelde i 1860’erne kommer den 6-årige Dina ved et uheld til at slå sin mor ihjel. Hendes liv er for evigt forandret. Knuget af sorg, støder faderen hende fra sig. Dina vokser op uden forældrenes kærlighed og med cellospil som den eneste katalysator for hendes svært forkrøblede følelsesliv og stormfulde temperament. Som voksen bliver hun gift med faderens ven, den rige og indflydelsesrige Jacob Grønelv ( Gérad Depardieu ), der dog på ingen måde formår at tøjle Dina ( Maria Bonnevie ). Dina flytter ind hos Jacob på Reinsnæs, hvor også hans stedsøn Niels ( Mads Mikkelsen ) bor. Få år senere dør Jacob under mystiske omstændigheder. Det bliver startskuddet på et intensivt opgør om penge og magt mellem Dina og Niels.
Livet igennem drages Dina af den ene mand efter den næste. Den svigtende omsorg og opmærksomhed barndommen igennem, har gjort behovet så meget større nu. Dinas sjæl står i flammer. Hun skifter mellem en dragende dødsdrift og en erotiserende, stimulerende livsglæde. Hvad skal der blive af hende?
Jeg Er Dina er på mange måder en film for sanserne. Musikken er følelsesladet, smuk og prangende. Billederne fra bjerglandskabet er flotte, pompøse og yderst tiltrækkende. Emballagen er helt i top. Men åbner man op for pakken, er det svært ikke at skjule en slet skuffelse.
Mest iørefaldende er det sprog der er valgt som gennemgående i filmen. Af grunde, der nok kan henføres til at man vil markedsføre filmen internationalt, har man valgt at klare den side af sagen på engelsk. Det er til tider ligefrem pinagtigt når især Mads Mikkelsen er ved at kløjes i de engelske gloser. Men der er heller ikke mange af de andre feterede stjerner der gør det meget bedre. Man skulle nok have holdt sig til rigssproget.
Dina spilles af Maria Bonnevie. Og det gør hun til gengæld fænomenalt. Det er intet mindre end verdensklasse som hun er i stand til at tilegne sig Dinas stormfulde karakter. Gérard Depardieu er tankevækkende god som den svage og udynamiske Jacob. Aldrig er Mads Mikkelsen set mere frastødende og decideret ulækker. Og det gør han godt. Det må man tage hatten af for. Og sådan kunne man blive ved.
En films ressourcer er dog ikke nok til at gøre en god film. For selv om det sanselige og det visuelle er i orden og skuespillet også er det. Så binder det ikke rigtigt filmen sammen i sidste ende. I forhold til bogen, bliver der gået for let om mange afgørende emner. For eksempel spiller hushjælpen Oline ( Bodil Udsen ) i bogen en vigtig brik i det store spil, hvorimod hun i filmen er kraftigt neutraliseret. Visuelt er det en sanseberusende oplevelse med frydefuldt skuespil. Men handlingsmæssigt når filmen aldrig ud over det jævne plan, trods det gode materiale i en stærk bestseller.

Ekstramaterialet løfter sig på ingen måde ud over filmens niveau. En alternativ slutning supplerer filmens oprindelige slutning, og kan bruges af dem der foretrækker en mere hollywoodsk happy ending. En flot konstrueret teaser for filmen efterfølges af et par ligeledes inviterende film-trailers for Jeg Er Dina. Det markedsføringsmæssige er da i orden.
En bag om filmen udgør interviews med skuespillere, statister, instruktør, producere og forfatteren bag bogen – Herbjørg Wassmo. Desuden er der billeder fra de locations, der benyttedes til filmen. Det er også meget fint alt sammen. Men hvorfor kan det lade sig gør på en ellers så velproduceret DVD, at undlade at tekste ekstramaterialet. ”Bag om filmen” udgør interviews på engelsk, fransk, svensk, norsk og dansk. Det er en direkte arrogant holdning fra dvd-producenten, hvis de forventer at man er i stand til at 5 forskellige sprog uden undertekster. Et positivt træk er det derimod at gå tæt på statisternes rolle i denne film, fremfor at det udelukkende skal handle om de rigtige stjerner.
En anden lille film hedder Bag Kameraet. Det er ikke andet en tilfældige sammenklipninger fra optagelserne i Kjerringøy. Der er usammenhængende og mangler en rød tråd til at binde det sammen. Til sidst er der en række uhyggeligt korte interviews med Maria Bonnevie, Gérard Depardieu, Christopher Eccleston, Hans Matheson, Kate Hardie, Mads Mikkelsen, Pernilla August, Ole Bornedal, Marco Beltrami, Axel Helgeland og Per Holst. Det er muligt de alle har et travlt liv. Men de har vel tid til at interviews, der varer længere end tredive sekunder. Så havde færre interviews – men længere – været at foretrække. To stjerner.

Titel: Jeg Er Dina
Original Titel: I Am Dina
Premieredato: 13. november 2002
Instruktør: Ole Bornedal
Skuespillere: Maria Bonnevie, Gérard Depardieu, Christopher Eccleston, Pernilla August, Bjørn Floberg, Hans Matheson, Amanda Jean Kvakland, Jørgen Langhelle, Mads Mikkelsen, Anette Hoff, Søren Sætter-Lassen, Kate H
Spilletid: 119 min.
Selskab: Per Holst Film, Egmont Film A/S, 2002
Dina tackler sin ensomhed og sorg gennem celloens dystre toner