Overskrift konkurrence


Standard facebook Følg os på instagram

Seneste artikler
Tyskefilmdage 7....
Franske Film Man...
Nye Italienske F...
Franske Film Man...
Støt Cinemaonline

Se alle artikler
Overskrift konkurrence

Den Grænseløse
Den Grænseløse billede



Vi anbefaler
Boligbasen.dk
Ligo.dk - en ven af huset

DVD anmeldelse

Jeg er ikke bange

31. januar 2005 af Jesper Skovlund

5 stjerner Skriv en kommentar

Jeg er ikke bange billede

Gabriele Salvatores adaption af Niccoló Ammanitis bestseller er tæt på mesterværket.

Vi er på Sicilien i 1970-erne, i et underskønt sommerlandskab med bølgende kornmarker, sitrende luft, græshoppernes sang og skønne børn der drøner omkring i kornet eller cykler på støvede grusveje igennem landskabet. Den 10-årige dreng Michele glæder sig over, at faderen endelig er vendt hjem, men finder samtidig et hul i jorden, hvor en dreng på samme alder som han selv holdes skjult. Drengen tørster, sulter og kan ikke bruge sine øjne pga. lang indespærring i mørket. Filmens udgangspunkt er desværre realistisk nok - i 70-ernes betændte mere eller mindre politiske klima var kidnapninger ikke ualmindelige i Italien.

Salvatores beskriver i et roligt tempo barnelivet, og hvordan Michele langsomt kommer til bevidsthed om baggrunden for drengen i hullet. Bevægelsen er en barsk modning til voksenlivet, og en samfundskritik. Og så er det endda også en mytisk eksistensskildring, alt sammen ganske uanstrengt og umådeligt indtrængende i instruktørens og fotografens hænder.

Fotografen Italo Petricciones billeder er kongeniale og ganske overvældende (og flot, flot overført på DVD-en!). Filmens på én gang barne, voksen og mytiske univers har fotografen fremragende blik for. Man fristes til at sige, at har man ikke oplevet Petricciones skildring af Siciliens bølgende kornmarker så langt øjet rækker, har man ikke oplevet en kornmark. Den store frugtbarhed, som børnene springer rundt i og også bliver pludseligt voksne i, når høstmaskinerne æder sig igennem landskabet, fremstår med stor styrke som filmens omdrejningspunkt.

Man skal ikke være blind for filmens præcise samfunds-, specifikt kønsrollekritik. At kidnappe en dreng og placere ham i et hul i jorden – at lade ham langsomt rådne op i det ellers så frugtbare landskab, skildres som et gennemført maskulint projekt. Med Michele oplever vi, at faderen endelig kommer hjem til moderen og lillesøsteren, men det eneste han har at tilbyde er at lægge arm med sønnen og gennemføre (en i sidste ende fatal, skal det vise sig) tændstikleg, ´den der trækker den korteste tændstik skal udføre den farlige mission, ligesom soldaterne gør det´, siger faderen. Han oplever også, hvordan lillesøsteren må rykke ud af sin seng på børneværelset sådan at faderens ”ven” kan rykke ind. Vennen er en fed, evigt svedende udsending fra byen der til stadighed nedgør faderen og alle de andre "dumme bønder" for at kludre i det med kidnapningen. Således bliver faderen en svag, autoritetstro eksistens der på den konto udfører grusomheder og så at sige intet har at tilbyde sine børn. Det er den rollemodel Michele vægrer sig imod, i øvrigt som den eneste dreng i landsbyen - de øvrige drenge tvinger i begyndelsen af filmen med lussinger og løgne landsbyens tykke pige til at vise sig ”den”! Der skal åbenbart et helt specielt mod til, et specielt talent til, som filmen ingen forklaring giver på, for at tage kampen op mod det grusomme, ufrugtbare mandlige projekt – man skal ikke være bange! Men sikkert er det, at talentet består af åbenhed mod det kvindelige, hvadenten det er kornets frugtbarhed eller det kærlige forhold til lillesøsteren eller til den spinkle, lyse, pigede dreng i hullet. Midt i mandeverdenen står moderen, der går mændene til hånde og også formidler mændenes ordrer til børnene. Dog, i en enkelt scene, hvisker hun til Michele, at han må love hende at rejse derfra, når han bliver voksen. Det gør hun ret i, men samtidig får man også indtryk af, at Michele efterhånden vil ”overtage” faderens rolle i moderens univers – billederne af den stadigt smukke moder overfor den smukke halvnøgne dreng antyder ubesværet et ikke udlevet incestuøst forhold.

DVD-en udmærker sig først og fremmest ved en upåklagelig digital overførsel af filmen. Billederne står knivskarpe og farvemætheden synes optimal.
Ekstramaterialet består af den obligatoriske trailer, og så en The making of-featurette, der deler skærmen op i to, således at man ser hvordan optagelserne blev til, samtidig med at man ser de færdige optagelser. Nogen egentlig indsigt i historien giver featuretten ikke. På den anmelderudgave jeg sidder med, er der også et kommentatorspor ved instruktøren. Da der ingen undertekster er – og mit italienske mildest talt er rustent – kan jeg ikke kommentere det. Under alle omstændigheder har jeg stadig ikke oplevet en DVD, hvor kommentatorsporet er tekstet. Det kommer forhåbentlig en dag!

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.

Titel: Jeg er ikke bange
Original Titel: Io Non Ho Puara
Premieredato: 18. januar 2005
Instruktør: Gabriele Salvatores
Skuespillere: Giuseppe Cristiano, Mattia Di Pierro, Adriana Conserva, Fabio Tetta, Giulia Matturo, Stefano Biase, Fabio Antonacci, Aitana Sánchez-Gijon, Dino Abbrescia
Spilletid: 105 min.
Selskab: Colorado Film Production, Medusa Produzione, Alquimia Cinema S.A., The Producers Films, Cattleya, 2003
Genre: Drama
Link: http://www.iononhopaura.it





banner
Overskrift Højre Block
Monkey Man
Immaculate
Fire døtre
Civil War
Lupin III: Cagli...
HAMMARSKJÖLD
Birthday Girl
Perfect days
Ripple
KALAK



KLOVN FOREVER tr...
Blade Runner 2: ...
"Fantastic Beast...
Avengers: Infini...
Rumkapslen fra "...
Suicide Squad ti...
Superfast: Nyt k...
Trailer: Mission...
Gina Rodriguez m...
Frozen 2 officie...