John Tucker Must Die

31. maj 2007 af Søren Rasmussen

John Tucker Must Die billede

Lær at frygte forsmået kvindes vrede… Let underholdning med girlpower.

Junglen af teenage-komedier er stor og ufremkommelig. Der en fyldt med kviksand af kedsomhed og tusindvis af farlige ligegyldigheder. Men med John Tucker Must Die, af instruktør Betty Thomas, er vi inde i en oase midt i junglen. Et sted med dybere mening. Selvom alle de sædvanlige ingredienser til en teen-komedie selvfølgelig er til stede, så indeholder filmen lige lidt mere finesse end sædvanligt og det skiller den ud fra junglens normale vrimmel.

John Tucker, spillet af Jesse Metcalf, er en af de gutter som de fleste af os kender eller har mødt. Han er ham som os fyre enten beundrer eller hader. Ham der altid får pigen han vil have, og to tre stykker mere i bonus. Han er kaptajn på gymnasiets basketball hold og er en ægte player der altid jonglerer med en håndfuld piger af gangen. Men Tucker begår en fejl. En forsmået kvindes vrede bør frygtes, og John laver den fatale fejl at tro at alting er i orden, efter at han bliver afsløret i at have jongleret tre kærester på en gang.
Kate (Brittany Snow) er den intelligente pige med begge ben solidt plantet på jorden og en ironisk tilgang til livet. Samtidig er hun selvfølgelig også smuk, under det grå, almindelige ydre. Det her er lige efter bogen. Kate starter på et nyt gymnasium og bliver med det samme viklet ind i dramaet omkring John Tucker og de tre eks’er som vil tage en grufuld hævn over ham. Det viser sig dog ikke at være helt så nemt. Og så går den vilde jagt efter den køligt serverede hævn.

Lækre chics, friske fyre, slet skjult seksualitet, teen-rock og små-barnlig men ganske festlig humor. Det hele kogt ned til 86 minutter uden al for meget dybde og absolut ingen kedsomhed. Opskriften er set før og John Tucker Must Die byder ikke på noget nyt i sin genre. Men filmen er ganske godt skruet sammen og John Tucker Must Die har trods alt et budskab eller to som den gerne vil af med. Det bør applauderes i en genre der har affødt meget skrald og derfor skal den have lidt ros med på vejen. John Tucker Must Die byder udover den forudsigelige handling nemlig på små finesser som leder tankerne hen mod denne genres absolutte klassikere. Paul Weitz’ American Pie og Clueless af Amy Heckerling. Den hører ikke til i sværvægter enden men John Tucker Must Die er virkelig seværdig. Bag de sædvanlige festligheder er filmen mere alvorlig end den er sjov og den sniger sit budskab igennem på en ganske elegant måde. Dette er mere en chic-flick end en drengerøvsfilm.

Jeg må dog lige kommenterer filmens let pinlige men meget afslørende ”omklædningsrums-scene”. Det må simpelthen være enhver piges forestilling om hvad gutterne laver når de er samlet og halvnøgne efter sport. Jeg håber ikke instruktør Betty Thomas virkelig tror det foregår sådan for altså piger. Det er et såkaldt onkel trick når man laver pruttelyde med overarmen. Sådan foregår det altså ikke derinde. Vi går ikke rundt i en stor flok og laver pruttelyde mens vi dasker til hinanden, i let homo-erotisk kådhed, med våde håndklæder. Beklager!:-)

John Tucker Must Die’s ekstra materiale består af et kommentarspor, fraklippede scener, musikvideoer og fire featurettes. Det er forholdvis uinteressant ekstramateriale medmindre man er Jesse Metcalf fan. I så tilfælde ”go for it”! John Tucker Must Die underholdte mig det meste af vejen og skal have 3 stjerner ud af 6 mulige med på vejen.

SF/Fox.

Titel: John Tucker Must Die
Original Titel: John Tucker Must Die