Jumanji: The Next Level

5. december 2019 af Maria Bjerregaard

Jumanji: The Next Level billede

“Jumanji: The Next Level” indeholder sjove momenter og visuelle lækkerier, men filmen må desværre anses som en skuffelse fra den forrygende etter.

Tilbage i 2017 udkom ”Jumanji: Welcome to the Jungle”. Den havde allerede stødt på sin kritik før premieren, da folk troede, det var en reboot af Jumanji-filmen fra 1995 med den tidligere Robin Williams. Da filmen så endelig åbnede jublede folk, og kaldte filmen for en dejlig overraskelse. Grunden filmens succes blev en fortsættelse naturligvis sat i produktion.

I Jumanji: The Next Level følger vi den samme gruppe, som overlevede den første omgang af Jumanji spillet. Spencer beslutter sig for at tage tilbage ind i Jumanji, og de tre andre må følge trup. De opdager dog hurtigt, at tingene ikke er de samme som sidst, og der bliver introduceret nye karakterer og ukendte territorier.

Ligesom den første film vender Jack Black, Dwayne Johnson, Kevin Hart og Karen Gillian atter tilbage som de valgte avatar – nu blot som andre karakter. Det ville også have været alt for åbenlyst, hvis de blot skulle have spillet de samme roller igen. Som tilføjelse har produktionen fået fat i Hollywood legenderne, Danny Glover og Danny DeVito, som ved en fejltagelse også bliver opslugt af spillet. Dette betyder, at Kevin Hart spiller en gammel pensioneret og langsomt-talende mand igennem det meste af film, imens Dwayne Johnson er en sur og gnavne Danny DeVito.

Som altid har Kevin Hart og Dwayne Johnson rigtig god og oprigtig kemi. Dette kunne først ses igennem deres samarbejde i ”Central Intelligence” og nu Jumanji-franchisen. De fungerer også godt i deres nye roller, og det er forfriskende at se dem spille andet. Dog er det Jack Black der endnu engang stjæler showet – nu i form af en stor, sort teenagedreng, fanget i den mest ubrugelige avatar i Jumanji-spillet.

Problemet med denne film er simpelthen dens uoriginalitet. Den første Jumanji-film tog os alle med storm med dens originale koncept og humor. Denne film formår desværre ikke at gøre det samme, og er udelukkende en 2’er lavet for at please sit publikum. Den har fortsat nogle sjove momenter, også med Awkwafina, som er ny til universet, men i forhold til etteren, spiller den meget sikkert.

Vi har jo sådan set regnet plottet ud, når de har bevæget sig ind i spillet. Prøvelserne er blevet meget ekstreme, men derfor klarer de den jo nok. Ligesom etteren, fokuserer filmen også på personlige forhold. Denne gang imellem Danny DeVito og Danny Glovers karakter, som er gamle venner. Det hele bliver dog meget klichéfyldt, og vi har set det hele før.

”Jumanji: The Next Level” indeholder få sjove, søde og underholdende momenter, men kan desværre ikke løfte opgaven fra den forrygende etter.

Titel: Jumanji: The Next Level
Original Titel: Jumanji: The Next Level