Junglebogen 2

24. august 2003 af Hans Christian Vang

Junglebogen 2 billede

Mowgli og Balloo er tilbage med det rent og skært nødvendige!

Disney's seneste direct-to-video film, fortsættelsen af Junglebogen, er ikke en hel dum affære. Historien foregår 5 dage efter den første film sluttede, og Mowgli er blevet optaget som medlem af landsbyen han fulgte Shanti ind i, i den første film. Men junglen er stadig i hans hjerte, og han er måske lidt for vild og "umenneskelig" (han er trods alt blevet opdraget af ulve) for landsbyen. Han laver en del ramasjang, og får en opsang af en af landsbyens ældre. Dette får Mowgli ned med humøret, og han begynder at savne junglen, og Baloo, meget højt.

Inde i junglen har Balloo det også svært med at Mowgli har forladt ham, og han forsøger at udfylde det tomme rum han har efterladt med bla. at danse med en plante, han har klædt ud som Mowgli, men det hjælper ikke rigtig. Balloo beslutter sig derfor for at finde sin ven, og lege med ham igen.

Shere Khan, som fik brændt sin hale af Mowgli i den første film, er ikke en glad herre - stadigvæk - og fortsætter sin dyd som junglens tyrran, omend han dog er blevet gjort en smule til grin af Mowgli. Hans tidligere ultimative respekt fra de andre dyr i junglen er ikke helt på toppen, og han beslutter sig for at hævne sig på Mowgli og få sin status tilbage.

Balloo indtræder landsbyen, for at søge efter sin ven på samme tid som Shere Khan får fundet frem til byen for at hævne sig på Mowgli. De to dyrs invaderen sætter alarmberedskabet i gang, men heldigvis er det Shere Khan der får det meste af opmærksomheden, og næsten hele landsbyen forsøger at holde ham i skak. Imens sniger Balloo og Mowgli sig ud af byen, og ind i junglen. Dette ser Shanti og hendes lillebror, som sætter efter for at få ham hjem igen. Junglen er jo et farligt sted at befinde sig for mennesker, siger hendes far. Menneskene finder dog hurtigt ud af, at de mangler et par børn og Mowgli, så de sætter en eftersøgning igang i junglen, og her stopper mit referat af historien. I skal jo også selv have en grund til at se filmen.

Animationen er flot, og jeg er overrasket over at man har brugt så mange ressourcer på en video-udgivelse. Der må være flere penge i dem end jeg umiddelbart troede, men det kan man vel nærmest også sige sig selv, sådan som de spytter dem ud hele tiden. De danske stemmer er rigtig, rigtig gode, og især Shantis lillebror Ranjan stjal mit hjerte i den danske udgave.

Historien er som sædvanlig fyldt med en masse sangnumre, og nogle af dem er søde nok, andre fandt jeg kedsommelige. Klassikeren "Det ren og skært nødvendige" er dog med, hele tre gang, og den kan man jo aldrig få for meget af. Eller, nåhja JEG kan ikke. I sammenligning med etteren vil denne film aldrig få klassiker status, men den er veludført, og smuk at se på, og historien fænger trodsalt målgruppen skulle jeg mene. Voksne skal nok være særdeles forelskede i Disney for at kunne finde den synderlig interessant. En generel observation mht. Disneys to'ere.

Med på DVD'en er også en dokumentar om skabelsen af filmen, hvor man ikke rigtig får noget at vide synes jeg. Et labyrint spil, hvor man skal hjælpe Mowgli med at finde ud af en ruin. Dette spil er særdeles kedeligt, og må fylde en røvfuld plads, for det er flot at se på, og er skabt af mange animationer, som der aktiveres via pileknapperne på fjernkontrollen. Dette spil kan umuligt interessere nogen som helst, da jeg absolut tvivler på at børn af nogen som helst alder vil finde det interessant at sidde og glo på små animationer over en rute igennem en ruin-labyrint. Her skulle man hellere have gjort dokumentaren mere dybdegående. Udover dette er der også musikvideoer, som bare er film-scenerne klippet ud og præsenteret på den måde, så man kan komme til at se dem uden at skulle se filmen igenne, hvis man skulle få lyst til det. Der er så også det sædvanlige med scenevalg, etc, men hvornår producenterne opfatter at den slags ikke er ekstra materiale vil jeg ikke gætte på. En okay pakke, men for 300 kroner, som Disney DVD'er jo koster, så er det lidt tyndt, og det er mest det spæde spil's skyld. Det er for kedeligt.

Generelt er det her en halvtynd Disney udgivelse, skulle jeg mene, da jeg har set ufatteligt bedre udgivet af samme producent tidligere. Men nu er det her jo også bare en to'er, der skal kapitalisere på populariteten af originalen, så man kan jo ikke vente sig at det hele bliver fantastisk.

Udmærket, Disney, men lidt tyndt.

Titel: Junglebogen 2
Original Titel: The Jungle Book 2