K-19 : The Widowmaker

27. september 2002 af Uffe Karlsson

K-19 : The Widowmaker billede

Psykologisk intensiverende storspil mellem de to garvede herrer Neeson og Ford. Men dog også en film, der endnu en gang sætter store spørgsmålstegn ved Pentagons indblanding i amerikansk filmindustri

Kathryn Bigelow synes umiddelbart at være et forholdsvist ubeskrevet blad i filmens verden. Men ved et nærmere eftersyn kan hun da ryste et par velkendte titler op af posen. I 1991 lancerede hun den Point Break med Patrick Swayze og Keanu Reeves i de bærende roller. Filmen blev på ingen måde en anmeldersucces, men ikke desto mindre fangede den publikums interesse. Den futuristiske film noir Strange Days fulgte fire år senere med bl. a. Juliette Lewis og Ralph Fiennes på rollelisten. Manuskriptet var i øvrigt skrevet af hendes eks-mand James Cameron. I 2000 kom The Weight Of Water, der sin deltagelse af både Ulrich Thomsen og Anders W. Berthelsen aldrig er blevet vist på det hvide lærred herhjemme. Selv om Bigelow åbenlyst kan bryste sig af et par velkendte titler, er det internationale gennembrud indtil videre udeblevet. Fundamentet er i hvert fald skabt med K-19, der genåbner et af de gemte og glemte kapitler fra den kolde krig.
Liam Neeson er den blandt besætningen populære og troværdige kaptajn Mikhail Polenin. Helt præcist er han kaptajn for den sovjetiske atomdrevne u-båd K-19, der skal ud på sin jomfrurejse. Men på grund af en række uheld kort før afgang under forskellige øvelser, stilles han til ansv ar og erstattes af kaptajn Alexi Vostrikov ( Harrison Ford ). Han forbliver dog på u-båden som næstkommanderende.

Den kolde krig spidser til og dermed øges presset også oppefra i kommunistpartiet. Som en del af det kæmpe våbenkapløb der hersker imellem Sovjetunionen og USA, tvinges den 114 meter lange K-19 af sted på sin første tur før den er klar. Det betyder som det kan ventes naturligvis en lang række problemer, som besætningen fra første minut tvinges til at kæmpe for at løse under havets overflade samtidig med at et gigantisk magtopgør mellem de to øverstkommanderende Polenin og Vostrikov intensiveres. Den ventede kulmination sker, da køleanlægget i en af ubådens atomreaktorer sprænger læk. Det indleder en hård kamp mod tiden for den hårdt prøvede besætning. For hvis der ikke gøres noget vil det føre til en eksplosion der kan blive startskuddet på 3. verdenskrig. Hvis der gøres noget udsættes besætningen til gengæld også for massiv radioaktiv bestråling. Vostrikov og Polenin står ud over deres had til hinanden over for deres livs sværeste valg.

Det psykologiske spil mellem Vostrikov og Polenin er også det mest velfungerende i K-19. Deres karakterer spilles stærkt af Liam Neeson og Harrison Ford. Samtidig fungerer det scenisk utroligt intensiverende. Kampen om den reele magt, uden de to taber ansigt over for besætningen, bliver kraftigere og kraftigere time for time. Ja, minut for minut.
Fotografen er som det tydeligt vil fremgå Jeff Cronenweth, der også var fotograf på ”Fight Club”. Han benytter sig af en stilistisk strømning der er meget oppe i tiden. Her fokuseres der på at smyge kameraets øje rundt om hjørner, igennem vægge, op igennem rør osv. Indtil videre virker den noget poppede stil fint, men man skal også passe på at den ikke ender som en kliche. Men her virker det stærkt!

Hvad der til gengæld absolut ikke virker er sproget. Hvorfor kan den amerikanske filmindustri ikke fatte at alle ikke taler deres sprog. Vi er om bord på en sovjetisk ubåd styret af kommunister. Ergo bør de også tale sovjetisk. Sproget er så meget en del af historien at det hele falder til jorden uden de sovjetiske gloser. Når det samtidig serveres med amerikanske kliché-vendinger og anden form for galgenhumor må man tage sig til hovedet.

Desuden kan man få en begrundet mistanke til at Pentagon endnu engang har været inde over redigeringen. De sovjetiske søfolk er gjort dumme, naive og kiksede og er lige ved at skulle redes af de største helte – USA. På intet tidspunkt ser man i K-19 de amerikanske reaktioner på den tilspidsede situation, hvilket tyder på at de har noget at skjule.

Men hvis ellers man kan leve med en film, der er fyldt med klicheer og ekstravagant afprøvning af det hollywoodske følelsesregister, så er K-19 for så vidt en film med ok underholdning. Om ikke andet kan den holde os hen, mens vi venter på Harrison Ford i sin næste optræden som Indiana Jones!

Titel: K-19 : The Widowmaker
Original Titel: K-19 : The Widowmaker
Premieredato: 27. september 2002