Handlingen udspilles i et fremgangsrigt Colombia i 1879, hvor den unge telegrafist Florentino Ariza (Javier Bardem) møder sin kærligheds besættelse personificeret i den unge skønne Fermina (Giovanna Mezzogiorno). For den tids typiske pinsler for traditionsbundne procedure hvad angår kærlighed, må Florentino først bebude sit ærinde, at ytre sine kærlighedskvaler pr. brev til Fermina. Tilladelsen opnås med blussede kinder for begge, og derefter en lang ventetid, som til sidst munder ud i hendes ja, til hans frieri. Men der er flere beslutningstager i denne tragedie. Faderen Marco Aurelia (Juan Ángel) har bedre og mere storslåede idéer til han datters fremtid, end at falde i armene på en simpel telegrafist.
Tung om hjertet og i moderens varetægt må Ariza vente, men familien Aurelia tager flugten, Marco har set den stærke ild der vokser i datterens øjne. Florentino jagter familien, men forgæves, og først mange år efter får han igen kontakt, men desværre er Fermina så skræmt, at en genforening ikke kan etableres. En læge, Dr. Juvenal Urbino (Benjamin Bratt) dukker op, og vinder faderens hjerte, og senere mere tvungent Ferminas.
Men Florentina Ariza er en mand af tålmodighed, og venter kun på ægtemandens aldrende død, eller andet formildende, der igen kan åbne vejen for hans længselsfulde kærlighedsløfter til Fermina.
Dette er bestemt en Mike Newell på udebane, der har så fine meritter i baglandet (”Harry Potter And The Gobelt Fire”, ”Donnie Brasco”og ikke mindst klassikeren ”Fire Bryllupper Og En Begravelse” m.fl.).
Han formår ikke her at fange forfatterens Marquez sødmefulde sprog, og fraværet af denne bestanddel kan selv ikke en Bardem trække op.
Det bliver mere drømmen om det store epos, uden den virkelig kropsnære indlevelse. Og bedre er det ikke at der tales engelsk i stedet for spansk.
Valget af personer i filmen ud fra bogen er uskarp, flere står ligegyldigt i kulisserne, hvor imod bogen havde alle deres brik at spille. Koleraen som således også som en af taberne, uklar og ikke særlig synlig i forholdet til bogen.
Det er en historie der spænder næsten et livsforløb, og Newell har valgt at lade sine aktører spille rollerne (minus en ung Florentino, der spilles af Unax Ugalde) at sminke dem ældre, hvilket lykkedes til et kvalmende parfumeret glansbillede, Bardem går nogenlunde fri, men især familien Aurelia, spillet Giovanne Mezzogiorno og Juan Ángel, samt Benjamin Bratt er for kunstige til at de virker.
Skuespillet er acceptabel, ikke prangende, kun Bardem lyser op.
Det er altid en æressag hvor der skal skæres fra, men Mike Newell er ud fra sit talent sluppet dårligt fra dette projekt. Så heller vente på hans fremtidige arbejder, ”The Elfstones of Shannara” (2009), som er i produktion, samt ”Prince of Persia: The Sands of Time” (2010), som han filmer i øjeblikket.
Ekstra bonus materiale består af kommentarer fra instruktør Mike Newell. Desuden hvordan filmen blev lavet i meget store træk. Hvor i der lægger en stor hyldest til Gabriel Garcia Marquez, efter filmens udsagn er en af den 21. århundredes største forfattere.
Fraklip, otte i alt, der ikke giver den store åbenbaring. Tilsidst en teatralsk trailer for filmen.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Scanbox.