Kaizers Orchestra - Viva La Vega

26. april 2006 af Michael Panduro

Kaizers Orchestra  - Viva La Vega billede

De farverige nordmænd leverer varen på en DVD der er vellavet og propfyldt

Der er lidt af det hele på de norske, sigøjnerfølsomme hitsnedkeres ”Viva La Vega”. DVDen indeholder først og fremmest Kaizers udsolgte koncert fra københavnske Vega, 6. oktober sidste år, men dertil kommer også musikvideoer, tourvideoer og en dokumentar om tilblivelsen af bandets sidste album, ”Maestro”.

Den over 2 timer lange koncert er naturligvis udgivelsens centrale omdrejningspunkt. Bandet er veloplagt, publikum koger og hele affæren er ganske flot optaget. Der bydes på numre fra hele bandets katalog, både nyere numre som ”Maestro” og ”KGB”, og ældre favoritter med ”Kontroll På Kontinentet” og ”Ompa Til Du Dør” som de åbenlyse højdepunkter. 24 numre der viser et band med showmanshippet i højsædet og publikum i deres hule hånd. Har man nogensinde oplevet Kaizers live (de spiller trods alt i landet adskillige gange om året) så ved man hvad man skal forvente, og denne udgivelse skuffer i hvert fald ikke. Charmerende Jan-Ove Ottesen synger, danser og slanger sig igennem sangene med et frækt glimt i øjet og tusind smeltende hjerter foran sig, mens bandet kompetent og med humoristisk sans leverer de dansevenlige og oplivende numre. Der er som vanligt også plads til de velkendte percussion-arrangementer, hvor bilfælge, olietønder og brækjern tages i brug med god effekt. Der er ikke noget der kan efterligne en liveoplevelse, men som genopfriskning eller smagsprøve fungerer ”Viva La Vega” ganske fortræffeligt.

Set fra et teknisk synspunkt er billedsiden ganske glimrende. Lyden er også god og klar, men som altid er det lidt skuffende når musik-DVDer ikke er i DTS.

Bonusmaterialet byder på fire musikvideoer, fra den billige, men opfindsomme ”Kontroll På Kontinentet” til de mere finpudsede ”Evig Pint” og ”Maestro”. Den 35 minutter lange dokumentar ”Maestro: Making of the album” går på en sød måde bag om bandet i studiet og fortæller en smule om tilblivelsen af pladen og den kreative proces. Derudover bydes der på et par kig med i tourbussen, samt nogle billedgallerier og en bandbiografi.

”Viva La Vega” er alt i alt en vellavet og propfyldt DVD der når op på en samlet spilletid på næsten fire timer. Har man en forkærlighed for bandet er der ingen vej udenom. Kunne man godt tænke sig at lære dem at kende er det en god introduktion. Og er man ligeglad med bandet, så fungerer udgivelsen som et godt eksempel på hvordan en musik-DVD bør være skruet sammen (tilsæt blot DTS).

Universal Music Danmark

Titel: Kaizers Orchestra - Viva La Vega
Original Titel: Kaizers Orchestra - Viva La Vega