Kartellet

13. juli 2014 af Rasmus Krarup Jensen

Kartellet billede

Et interessant indblik i byggebranchens mafia.

”Hvis du vil spise kirsebær med de store drenge, så må du være forberedt på at sluge et par sten ind i mellem”.

Der findes mange former for karteller i forskellige grene af livet, men gældende for dem alle er, at det foregår i større grupper med fokus på lyssky forretninger. Det danske byggemarked har i flere omgange i tidens løb været præget af ulovlig konkurrenceføring med udlicitering af arbejdskraft, og denne nye, danske film har forsøgt at rammesætte tematikken med inspiration af virkelige begivenheder.

Vi følger den dygtige entreprenør Lars Halbo (Anders W. Bertelsen), som efter en karriere i udlandet overtager sin fars firma i Danmark. Med blod på tanden begiver han sig op ad rangstien, da han i modsætning til sin far begynder at byde på de helt store aftaler. Lars har dog ikke været forberedt på, at de andre byggefirmaer har en ulovlig sammenslutning og udliciterer arbejdet efter lyst og til enorm overpris. Stædigheden skubber Lars ud af varmen hos fællesskabet, og han finder snart ud af, at de andre firmaer ikke vil finde sig i at miste deres arbejdsopgaver til en ærlig mand.

Selve filmen går i dybden med en spændende tematik om en mafialignende instans på arbejdsmarkedet, hvor selve konceptet minder ligeså meget om gangsterverdenens generelle principper, bortset fra at likvideringerne er blevet udskiftet med samfundsmæssig chikane og mobning. Filmen følger den klassiske fortælling om David mod Goliat, og bringer historien ind i nutidige rammer med en lidt mere politisk og etisk vinkling på sagen. Handlingen bevæger sig af sted i et roligt tempo, og formår at bygge frustrationen og konflikterne op på en meget underholdende måde. Dog virker filmen til at være i vildrede om, hvorvidt handlingen skal følge et klassisk, etisk udspil eller bevæge sig over i den direkte thriller-genre. Dramaet har lidt et ustabilt forhold til uhyggen, da filmen på flere punkter åbner op for skræmmende virkemidler, men ikke rigtig formår at følge op på dem. Derfor burde filmen måske have holdt sit fokus på den ene eller den anden tematik, da man ofte håber på noget, som filmen i sidste ende ikke byder ind med.

Derimod skal filmen have enorm ros for det dygtige skuespil. Anders W. Bertelsen i front leverer en pragtpræstation som den stædige og frustrerede entreprenør, og han bidrager til filmens tempoeskalering såvel som professionelle udseende. Lars Brygmanns korte bemærkning i filmen er også ganske fremragende, da han med en formidabel ansigtsmimik formår at give seeren en forsmag på den skræmmeeffekt, som man i sidste ende mangler. Skuespillet fungerer solidt sammen med handlingen, men denne gennemgående uhygge, som kort bliver bemærket hist og her i handlingen ville virkelig have givet filmen et ekstra skub i den rigtige retning. En manglende dynamik er nok det rigtige ord for filmens korte skuffelse, da man hele tiden håber på, at personerne bliver skubbet ud over kanten og leverer noget, som man ikke havde forventet.

Dog skal filmen på den anden side have ros for det rolige tempo, da filmen på den måde bliver meget nede-på-jorden og giver et realistisk indblik i en verden, som minder meget om de lyssky forretninger, der foregår rundt omkring i landet. Samlet set er Kartellet en spændende dansk film, som leverer et interessant plot og dygtigt skuespil, men halter en smule på sin mangel af spændingselementer. Den bliver aldrig en klassiker, men er alligevel en lovende film.

Titel: Kartellet
Original Titel: Kartellet
Premieredato: 26. juni 2014