Kashmir -The aftermath

2. august 2005 af Helle Perrier

Kashmir -The aftermath billede

En på alle måder fantastisk koncertfilm.

Kasper Torsting begejstrede med sin intime skildring af bandet Kashmir i Rocket Brothers”. Vi kom med bandet under den krævende proces med at skabe den fremragende udgivelse Zitilites. Vi så dem skændes, så dem le og fik virkelig i et indblik i skabelsesprocessen hos et af Danmarks største bands. Denne gang handler det igen om Kashmir. Som afslutning på deres Zitilites tour, spillede bandet for et propfyldt Vega i København i to dage. Det er disse koncerter Kasper Torsting vil vise os med en absolut fremragende koncertfilm. Med sig har han blandt andet den fabelagtige fotograf Peter Hjort, der eksempelvis har filmet både Festen og Dancer in The Dark.. Desuden er filmen klippet af Francois Gédigier, der har arbejdet med både Luc Besson og Lars von Trier.

Udgivelsen hedder The Aftermath opkaldt efter en af Kashmirs absolut smukkeste sange, og indeholder en dvd med koncertoptagelserne, en live-cd med musikken og en booklet med stillfotos fra produktionen.

Umiddelbart hører den visuelle side af filmen til i et kapitel for sig selv. Den er intet mindre end fremragende. Der filmes tæt og nærgående og fra alle mulige og umulige vinkler. Billederne er fantastisk mættede og flyder næsten ud af skærmen. Samtidig er filmen klippet så usandsynligt godt og med et sådant flow at man helt taber pusten. Ikke fordi der klippes i et vanvittigt tempo, men fordi man får lov til at se koncerten fra så utroligt mange vinkler, at man næsten står der sammen med Kasper Eistrup og bandet. Og dog. For vi får også distanceret os i kraft af den skildring af følelser, der lægges for dagen. Vi ser inderligheden, trætheden og fornemmer hjerter sprænges med voldsom kraft i takt med at blodet koger over af nærvær og begejstring. Jo, The Aftermath er en gennemført og veludført produktion. Her er det ikke en koncert klippet efter musikvideotradition, men rettere en intim skildring af en koncert hvor dynamikken ikke skabes af klip og billeder, men i stedet lader man musikken tale for sig selv, og hvor er det godt og gennemført. Kasper Torsting er eftersigende på vej mod nye projekter, der ikke involverer Kashmir, og for pokker hvor vi glæder os. The Aftermath vil for eftertiden stå som en flot milepæl i koncertfilmgenren.

Bandet spiller stilsikkert gennem numre fra Zitilites og The Good Life.

1 INTRO/MELPOMENE
2 ROCKET BROTHERS